Government and Governmentality in the Field of Childhood Studies. Approaches to their Uses and Theoretical-Methodological Contributions
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.20.2.08Keywords:
government, governmentality, childhood studiesAbstract
The field of childhood studies allows to know the plurality from the production of knowledge around this issue. It evidences an inter and transdisciplinary functioning, and its political and tensional character that seeks to cross disciplinary and epistemic boundaries. In this context, a reflection on the use of notions of government and governmentality is proposed as analytical tool that enhances the production of knowledge in this field.
Downloads
References
Alvarado, S., y Llobet, V. (2013) Introducción. Pensar la infancia desde América Latina: un estado de la cuestión. CLACSO, 27-35
Amador, J. C. (2009) La Subordinación De La Infancia Como Parámetro Biopolítico Y Diferencia Colonial En Colombia (1920-1968). Nómadas, (31), 240-256.
Amador, J. C. (2012a). Condición infantil contemporánea: hacia una epistemología de las infancias. Pedagogía y Saberes, (37), 73-87.
Amador, J. C. (2012b). Infancias, subjetividades y cibercultura: neopolítica y experiencia de sí. Revista Científica, 1(15), 13-29.
Anastasía, P. (2015). Gubernamentalidad, Estado y regulaciones: apuntes para pensar el gobierno de la infancia. Actas I Congreso Latinoamericano de Teoría Social. Buenos Aires. Disponible en: http://diferencias.com.ar/congreso/ICLTS2015/ponencias/Mesa%2020/ICLTS2015_Mesa20_Anastas%C3%ADa.pdf
Augusto, A. (2015). Governando crianças e jovens: escola, drogas e violência. Michel Foucault: o governo da infância. Belo Horizonte: Autêntica.
Barreto Ramírez, M. H. (2014). La infancia: aportes para pensar los desafíos de la investigación en el contexto latinoamericano. Infancias Imágenes, 13(2), 9-22
Bujes, M. I. E. (2002a). Governando a Subjetividade: a Constituição do Sujeito Infantil no RCN/E. Pro-Posições, 13(1), 163-175. Recuperado de https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/ proposic/article/view/8643976
Bujes, M. I. E. (2002b) A invenção do eu infantil: dispositivos pedagógicos em ação. Revista Brasi¬leira de Educação, 21, Recuperado en: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n21/n21a02. pdf >
Bujes, M. I. E. (2015). Políticas sociais, capital humano e infância em tempos neoliberais. Michel Foucault: O governo da infância. Belo Horizonte: Autêntica.
Carli, S. (2011) El campo de estudios sobre la infancia en las fronteras de las disciplinas. Notas para su caracterización e hipótesis sobre sus desafíos. En: Infancias: Políticas y saberes en Argentina y Brasil. Siglos XIX y XX.
Castro, E. (2007) Biopolítica y Gubernamentalidad. Temas & Matizes, (11), 8- 18.
Castro-Gómez, S. (2010) Historia de la gubernamentalidad. Razón de Estado, liberalismo y neo¬liberalismo en Michel Foucault. Bogotá: Siglo del Hombre, Pontificia Universidad Javeriana, Universidad Santo Tomás.
Cortés, A. (2011). La noción de gubernamentalidad en Foucault: Reflexiones para la investigación educativa. En: Gubernamentalidad y educación: discusiones contemporáneas. Bogotá: Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico -IDEP-.
Da Silveira, D. S. (2015). Governamentalidades, saberes e políticas públicas na área de Direitos Humanos da criança e do adolescente. Michel Foucault: o governo da infância. Belo Horizonte: Autêntica Editora.
De Marinis, P. (1999). Gobierno, Gubernamentalidad, Foucault y los Anglofoucaultianos. (O: un ensayo sobre la racionalidad política del neoliberalismo). Ramos y García (Comps.) Globaliza¬ción, Riesgo y Reflexividad. Tres temas de la teoría social contemporánea. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
Díaz Soler, C. J. (2012) Más allá de la infancia escolarizada. Elementos para una discusión sobre el campo investigativo de la infancia. Pedagogía y Saberes, (37), 49-62
Foucault, M. (2006). Seguridad, Territorio, Población: curso en el College de France (1977 - 1978). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica,
Foucault, M. (2007). El Nacimiento de la Biopolítica: curso en el College de France: (1978-1979). México: Fondo de Cultura Económica.
Foucault, M. (1999). Gubernamentalidad. En: Estética, ética y hermenéutica: obras esenciales. Bar¬celona: Paidós. Pp. 175-198
Gadelha, S. (2013). Empresariamiento de la sociedad y el gobierno de la infancia pobre. Revista Colombiana de Educación, (65), 215-238.
Gallo, S. (2015). O pequeno cidadão”: sobre a condução da infância em uma governamentalidade democrática. Michel Foucault: o governo da infância. Belo Horizonte: Autêntica, 329-343.
Lemos, F. C. S. (2015). A UNESCO e o governo da infância por meio do capital social: problemati¬zando práticas de segurança. Michel Foucault: O governo da infância. Belo Horizonte: Autêntica, 115-126.
Llobet, V. (2011) Un mapeo preliminar de investigaciones sobre infancia y adolescencia en las cien¬cias sociales en Argentina desde mediados de la década de 1990. KAIROS. Revista de Temas Sociales, 15(28).
Magistris, G. (2016). El gobierno de la infancia en la era de los derechos. Prácticas locales de “pro¬tección y restitución de derechos de niños, niñas y adolescentes” en dos municipios del conurba¬no bonaerense (Doctoral dissertation, Tesis de Doctorado en Ciencias Sociales). No publicada. Universidad de Buenos Aires.
Marín, D. L. (2011) Notas para Pensar la Constitución de un Campo Discursivo. En: “Políticas Pú¬blicas para la Infancia”. Santiago de Chile: UNESCO p. 55-76.
Marín, D. (2012) Interés por el gobierno y gobierno a través del interés: constitución de la naturaleza infantil. Pedagogía y Saberes, (37), 37-48.
Mussetta, P. (2009). Foucault y los anglofoucaultianos: una reseña del Estado y la gubernamentali¬dad. Revista mexicana de ciencias políticas y sociales, 51(205), 37-55.
Pagni, P. A. (2015) Do governo ao cuidado da infância na arte pedagógica. Michel Foucault: O go¬verno da infância. Belo Horizonte: Autêntica, 305-322.
Papalini, V., Córdoba, M., y Marengo, L. (2012). Estudios de la gubernamentalidad: la subjetividad como categoría de la política. Astrolabio, (8).
Reyes López, D. C. (2012) Gubernamentalidad en la escuela: técnicas y capilaridades en el biopo¬der y la disciplina. Estudio de caso en un colegio de clase alta de la ciudad de Bogotá. Universi¬dad Nacional de Colombia. Facultad de Ciencias Humanas. Maestría en Estudios Culturales. 156.
Runge Peña, A. K. (2016). De la calle a la casa, de la casa a la habitación y al centro comercial: es¬pacios para la domesticación y el gobierno de la infancia contemporánea de Medellín. Cuadernos de Educação. Dossie, 55-76.
Runge, A. K., y Carrillo, S. C. (2013). Mega jardines infantiles: heterotopías para el gobierno de la población infantil en Medellín. Revista Colombiana de Educación, (65), 239-259.
Veiga-Neto, A. (2015). Por que governar a infância. Michel Foucault: o governo da infância. Belo Horizonte: Autêntica, 49-56.
Voltarelli, M. A., y Nascimento, M. L. (2019) A infância na América Latina: aportes do campo dos Estudos da Infância em Argentina, Brasil e Chile, Sociedad e Infancias, 3, 211-235.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Universidad de Antioquia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.