Parenting, socio-emotional education and educational practice from the perspective of educational agents of a kindergarten of the Buen Comienzo program
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.20.2.015Keywords:
raising, socioemotional education, educational practices, extra-familial raising practices, nurseryAbstract
The article presents the results of a research carried out in a nursery of a Buen Comienzo program’s kindergarten in Medellín city. It analyzed how raising and socio-emotional education are presented in the practices by educational agents. Theoretical and conceptual framework presents an individual approach where the human being is considered in continuous development and belongs to social systems in permanent interaction. This is an educational ethnography defined by a qualitative paradigm with the following information gathering techniques: participant observation with daily records and an observation guide consisting of dimensions to describe educational practices. Other techniques were a written questionnaire and a semi-structured interview, articulated with observation guide, documentary analysis and discussion group. Five educational agents and early childhood assistants participated in the study. Findings reveal a structure of extra-familial raising practices that emerge in their role as educational agents. It corresponds to hybrid practices between education and parenting. Socio-emotional education is considered as a means rather than an end to achieve such practices that are identified, described, analyzed, and named. The research results constitute a matter of interest for initial education programs, professionals from different disciplines such as education, psychology, social work, among others, because it implies a review of training profiles and work field of professionals who work with early childhood.
Downloads
References
Álvarez, C. (2011). El interés de la etnografía escolar en la investigación educativa. Estudios pedagógicos. 37(2), 267-279. http://www.scielo.cl/pdf/estped/v37n2/art16.pdf
Barrios-Tao, H., y Rodríguez, L. J. P. (2019). Líneas teóricas fundamentales para una educación emocional.
Educación y Educadores, 22(3), 487-509. Doi: http://dx.doi.org.ezproxy.uniminuto.edu/10.5294/edu.2019.22.3.8
Bravo Soto, A. (2018). Prácticas de crianza en la sala cuna y en el hogar: un estudio de caso. Educación, 27(53), 7-23. https://dx.doi.org/10.18800/educacion.201802.001
Bronfenbrenner, U. (1987). La ecología del desarrollo humano. Ediciones Paidós Ibérica, S.A.
Echenique, A., y Fermín, M. (2011). Atención pedagógica para la etapa maternal: una revisión del proceso de formación de educadores infantiles. Revista de investigación, 35 (72), 143-165. http://www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1010-29142011000100009
Escobar, J., González, M., y Manco, S. (2016). Mirada pedagógica a la concepción de infancia y prácticas de crianza como alternativa para refundar la educación infantil. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 47, 64-81. http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/742/1268
Esquivel, V., Faur, E., y Jelin, E. (Eds.). (2012). Las lógicas del cuidado infantil. Entre las familias, el Estado y el mercado. http://cddhh.ides.org.ar/files/2012/06/Las-l%C3%B3gicas-del-cuidado-infantil.-Entre-las-familias-el-Estado-y-el-mercado.1.pdf#page=74
Evans, J., y Myers, R, (1996). Prácticas de crianza: Creando programas donde las tradiciones y las prácticas modernas se encuentran. (Sampson, L. y Tenorio, M. Trads.) Coordinator´s Notebook CHILDREARING N°15, (1994), UNICEF.: Universidad del Valle. http://cognitiva.univalle.edu.co/archivos/grupo%20cultura/recursos/Pr%E1cticas%20de%20crianza.pdf
García, B., Loredo, J., y Carranza, G. (2008). Análisis de la práctica educativa de los docentes: pensamiento, interacción y reflexión. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 2-15. http://redie.uabc.mx/NumEsp1/contenido-garcialoredocarranza.html
González, M., de Damas, y Vicente, M. Á. G. (2020). La verbalización de las emociones en educación infantil. evaluación de un programa de conciencia emocional. Estudios Sobre Educación, 38, 279-302. doi:http://
dx.doi.org/10.15581/004.38.279-302
Hernández, C. (2012). Competencias familiares para el desarrollo infantil en la gestación y primer año de vida. Revista Virtual Universidad Católica del Norte. (37), 93-111. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194224568006
Hernández Sampieri, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. Sexta Edición. México: Mc Graw Hill.
Linde, A. (2010). Síntesis y valoración de la teoría sobre el desarrollo moral de Lawrence Kohlberg. Ágora. 29(2). ISSN 0211-6642. pp.31-54. http://dspace.usc.es/bitstream/10347/7373/1/pg_032-055_agora29-2.pdf
López, È. (2005). La educación emocional en la educación infantil. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, (19)3, 153-167. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2126770.pdf
Martínez, M., y García, M. C. (2012). La crianza como objeto de estudio actual desde el modelo transaccional. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 10(1), 169-178. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-715X2012000100010&lng=en&tlng=es.
Merino, M. (2015). Educar las emociones: Una reflexión sobre los programas de educación emocional en la primera infancia a través de la lente de la Psicología Positiva. (Proyecto de Investigación para optar al título de Psicóloga) Universidad del Rosario. http://repository.urosario.edu.co/bitstream/handle/10336/10622/1072663735-2015.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mineducación (2017). ¿Quiénes son los agentes educativos http://www.mineducacion.gov.co/primerainfancia/1739/article-177854.html
Mineducación (2014). Documento N°20. Sentido de la educación inicial. http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-341810.html
Ministerio de Salud. República de Colombia (1993). Resolución N° 008430 de 1993. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/RESOLUCION-8430-DE-1993.PDF
Moreno, N. (2008). La crianza en grupos familiares contemporáneos y su cambio a través de las trayectorias vitales de hijos e hijas: estudios de caso en la ciudad de Bogotá. (Tesis para optar el título de Magíster en Psicología). Universidad Nacional de Colombia. http://www.bdigital.unal.edu.co/10519/1/13928003.pdf
Narodowski, M., y Snaider, C. (2017). ¿Bebés en las escuelas? Infancias hiperescolarizadas en una cultura prefigurativa. Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), 45-57. doi: http://dx.doi.org.ezproxy.uniminuto.edu/10.11600/1692715x.1510121052016--
Paniagua, G., y Palacios, J. (2005). ¿Es infantil la educación infantil? En: Educación infantil: respuesta educativa a la diversidad. 13-36, Alianza
Quecedo, R., y Castaño, C. (2002). Introducción a la metodología de investigación cualitativa. Revista de Psicodidáctica, (14), 5-39. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=17501402
Ramírez, A., Ferrando, A., y Sainz, M. (2015). ¿Influyen los estilos parentales y la inteligencia emocional de los padres en el desarrollo emocional de sus hijos escolarizados en 2° ciclo de educación infantil? Acción Psicológica, 12(1), 65-78, Universidad Nacional de Educación a Distancia. http://www.redalyc.org/pdf/3440/344041426007.pdf
Rendón, M. (2016). Consideraciones acerca de las competencias socioemocionales. En: Rendón, M., Cuadros, O., Hernández, B., Monterrosa, D. & otras (2016). Las competencias socioemocionales en el contexto escolar (pp. 15 - 35). Editorial Universidad de Antioquia.
Rodríguez, C. (2003). Nociones y destrezas básicas sobre el análisis de datos cualitativos. Ponencia en el seminario Internacional: El proceso de Investigación en educación, algunos elementos clave. Santo Domingo (República Dominicana). Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO). http://www.ugr.es/~ugr_unt/Material%20M%F3dulo%201/Nociones%20y%20destrezas%20b%E1sicas%20sobre%20el%20analisis%20de%20datos%20cualitativos.pdf
Sacristán, J. (2003). ¿Cómo hemos creado al menor? Las imágenes de la infancia… En: El alumno como invención (pp. 30-118) Morata, S.L.
Sameroff, A. J., & Chandler, M. J. (1975). Reproductive risk and the continuum of caretaking casualty. En: F. D. Horowitz, M. Hetherington, S. Scarr-Salapatek, & G. Siegel (Eds.), Review of child development research, (4), 187-244. Chicago: University of Chicago Press.
Schettini, P., y Cortazzo, I. (2015). Análisis de datos cualitativos en la investigación social: procedimientos y herramientas para la interpretación de información cualitativa. Universidad Nacional De la Plata. Facultad de trabajo social. Libros de cátedra. 1ª edición. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/49017/Documento_completo.pdf?sequence=1
Secretaría de Educación de Medellín (2016). Lineamientos y estándares para la prestación del servicio de atención integral a la primera infancia. Documento interno no publicado, Buen Comienzo.
Serna, C., Hurtado, L., Mejía, L., y Zapata, P. (2000). El niño y la niña y la crianza humanizada: la interacción afectiva adulto - niño/a, su efecto en la población de 0 – 2 años de edad. Fundación Ximena Rico Llano. (Proyecto de Investigación para optar al título de Licenciada en Educación Preescolar). Universidad de Antioquia. http://200.24.17.68:8080/jspui/bitstream/123456789/1092/1/doc.pdf
Shaffer, D. (2002). Desarrollo social y de la personalidad. Thompson.
Shapiro, L. E. (2008). La inteligencia emocional de los niños. Una guía para padres y maestros. Grupo Zeta.
Soto, C., y Violante, R. (2005). Enseñar contenidos en el jardín maternal: una forma de compartir la crianza. En: Soto, C., Violante, R., Mayol, M., Moreau, L., Porstein, A., Sarlé, P. y Vasta, L. (Eds.) (2005). En el jardín maternal: Investigaciones, reflexiones y propuestas (pp. 31-65). Paidós.
Soto, C., y Violante, R. (2008). Pedagogía de la crianza: un campo teórico en construcción. Paidós SAICF.
Triana, A., Ávila, L., y Malagón, A. (2010). Patrones de crianza y cuidado de niños y niñas en Boyacá. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, Manizales, 8, (2), 93 -945. http://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/81
UNICEF (2011). Guía sobre pautas de crianza para niños y niñas de 0 a 5 años de edad. ¿Mucho poquito o nada? http://files.unicef.org/uruguay/spanish/guia_crianza.pdf
UNICEF (2012). Desarrollo emocional: Clave para la primera infancia 0 a 3. Fundación Kaleidos. http://www.unicef.org/ecuador/Desarrollo_emocional_0a3_simples.pdf
Vila, I. (2000). Los nuevos contextos de crianza. Cultura y educación: Revista de teoría, investigación y práctica. (19), 3-22. doi: http://dx.doi.org/10.1174/113564000753837070.
Wadsworth, B. (1991). Teoría de Piaget del desarrollo cognoscitivo y afectivo. Ed. Diana.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Universidad de Antioquia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.