Recognizing Children as Political “Characters” Through Narratives
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.20.2.09Keywords:
political subjectivity, narratives, recognition, citizenship educationAbstract
This article is a synthesis of a research project delimited by citizen training. The objective is to analyze possibilities to configure a political subjectivity from the narratives by boys and girls aged 9 and 12, from a public educational institution in Medellín. The research is developed according to a qualitative approach, with a biographical-narrative design to provide meaning to the experiences that children lived and told. Analysis is presented considering the network of meanings that narratives unfold in relation to the political subjectivity. As conclusion. The report concludes that the possibility offered by the narratives to configure the subjectivity is the recognition of boys and girls as “I alterity: myself as another”.
Downloads
References
Alvarado, S. V. (2009). La formación de la subjetividad y la identidad ético-política en la primera infancia. Memorias Foro Mundial de Grupos de Trabajo por la Primera Infancia: Sociedad Civil – Estado. Tomo 1. Manizales, Colombia: CINDE.
Alvarado, S. V., Ospina, H. F., Botero, P., y Muñoz, G. (2008). Las tramas de la subjetividad política y los desafíos a la formación ciudadana en jóvenes. Revista Argentina de Sociología, 6(11), 19-4. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=269/26911765003
Bárcena, F. y Mèlich, J. (2000). Paul Ricoeur: Educación y narración. En La educación como acon¬tecimiento ético: natalidad, narración y hospitalidad (pp.91-124). Barcelona, España: Paidós Ibérica.
Delory, C. (2015). El relato de sí como hecho antropológico. En G. Murillo (comp.), Narrativas de experiencias en educación y pedagogía de la memoria (pp. 57-68). Buenos Aires, Argentina: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras Universidad. Disponible en: https://www.jstor.org/ stable/pdf/j.ctvtxw30v.5.pdf
Galeano, M. E. (2004). Diseño de proyectos en la investigación cualitativa. Medellín, Colombia: Fondo Editorial Universidad EAFIT.
Govea, J. (2010). Visión de la política en Hannah Arendt. Frónesis, 17(2), 217-240. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/497807
Kohan, W. (2007). Presentación y Política, educación y filosofía: la fuerza de la extranjeridad. En W. Kohan, Infancia, política y pensamiento (pp. 7-29). Buenos Aires, Argentina: Del estante.
Mèlich, J. (1994). Del extraño al cómplice: la educación en la vida cotidiana. Barcelona, España: Anthropos Editorial.
Ocampo, R. (2011). Estudios éticos políticos. Pluralismo, violencia y educación para la paz. Cali, Colombia: Universidad Autónoma de Oriente.
Ospina, M.C.; Carmona, J., y Alvarado S.V. (2014). Niños en contexto de conflicto armado: na¬rrativas generativas de paz. Revista Infancias Imágenes, 13 (1), 51-59. DOI: https://doi. org/10.14483/16579089.7838
Piedrahíta, F. (2015). Introducción a la línea: investigación narrativa: estudio de la experiencia y la transformación. En Encuentro con-sentido pedagógico. Investigación Educativa: un horizonte político de ciudad (pp.74-81). Medellín, Colombia: Secretaría de Educación, Alcaldía de Mede¬llín.
Ricoeur, P. (1996). Sí mismo como otro. Ciudad de México, México: siglo XXI.
Ricoeur, P. (2006). La vida: un relato en busca de narrador. ÁGORA. Papeles de filosofía, 25(2), 9-22.
Rodríguez, E. y Artazcoz, M. (2004). Política, autónoma y democratización en el pensamiento de Jean Piaget. Revista del programa de Estudios Políticos Universidad del Valle, (2), 161-186.
Ruíz, A., y Prada, M. (2012). La formación de la subjetividad política. Propuestas y recurso para el aula. Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Universidad de Antioquia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.