Recognizing Children as Political “Characters” Through Narratives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.20.2.09

Keywords:

political subjectivity, narratives, recognition, citizenship education

Abstract

This article is a synthesis of a research project delimited by citizen training. The objective is to analyze possibilities to configure a political subjectivity from the narratives by boys and girls aged 9 and 12, from a public educational institution in Medellín. The research is developed according to a qualitative approach, with a biographical-narrative design to provide meaning to the experiences that children lived and told. Analysis is presented considering the network of meanings that narratives unfold in relation to the political subjectivity. As conclusion. The report concludes that the possibility offered by the narratives to configure the subjectivity is the recognition of boys and girls as “I alterity: myself as another”.

|Abstract
= 443 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 345 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristian Giraldo Castaño, University of Antioquia

Bachelor's Degree of Child Pedagogy, University of Antioquia, Colombia.

Lina Marcela Castañeda Macias, Universidad de Antioquia

Bachelor's Degree of Child Pedagogy, University of Antioquia, Colombia.

References

Alvarado, S. V. (2009). La formación de la subjetividad y la identidad ético-política en la primera infancia. Memorias Foro Mundial de Grupos de Trabajo por la Primera Infancia: Sociedad Civil – Estado. Tomo 1. Manizales, Colombia: CINDE.

Alvarado, S. V., Ospina, H. F., Botero, P., y Muñoz, G. (2008). Las tramas de la subjetividad política y los desafíos a la formación ciudadana en jóvenes. Revista Argentina de Sociología, 6(11), 19-4. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=269/26911765003

Bárcena, F. y Mèlich, J. (2000). Paul Ricoeur: Educación y narración. En La educación como acon¬tecimiento ético: natalidad, narración y hospitalidad (pp.91-124). Barcelona, España: Paidós Ibérica.

Delory, C. (2015). El relato de sí como hecho antropológico. En G. Murillo (comp.), Narrativas de experiencias en educación y pedagogía de la memoria (pp. 57-68). Buenos Aires, Argentina: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras Universidad. Disponible en: https://www.jstor.org/ stable/pdf/j.ctvtxw30v.5.pdf

Galeano, M. E. (2004). Diseño de proyectos en la investigación cualitativa. Medellín, Colombia: Fondo Editorial Universidad EAFIT.

Govea, J. (2010). Visión de la política en Hannah Arendt. Frónesis, 17(2), 217-240. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/497807

Kohan, W. (2007). Presentación y Política, educación y filosofía: la fuerza de la extranjeridad. En W. Kohan, Infancia, política y pensamiento (pp. 7-29). Buenos Aires, Argentina: Del estante.

Mèlich, J. (1994). Del extraño al cómplice: la educación en la vida cotidiana. Barcelona, España: Anthropos Editorial.

Ocampo, R. (2011). Estudios éticos políticos. Pluralismo, violencia y educación para la paz. Cali, Colombia: Universidad Autónoma de Oriente.

Ospina, M.C.; Carmona, J., y Alvarado S.V. (2014). Niños en contexto de conflicto armado: na¬rrativas generativas de paz. Revista Infancias Imágenes, 13 (1), 51-59. DOI: https://doi. org/10.14483/16579089.7838

Piedrahíta, F. (2015). Introducción a la línea: investigación narrativa: estudio de la experiencia y la transformación. En Encuentro con-sentido pedagógico. Investigación Educativa: un horizonte político de ciudad (pp.74-81). Medellín, Colombia: Secretaría de Educación, Alcaldía de Mede¬llín.

Ricoeur, P. (1996). Sí mismo como otro. Ciudad de México, México: siglo XXI.

Ricoeur, P. (2006). La vida: un relato en busca de narrador. ÁGORA. Papeles de filosofía, 25(2), 9-22.

Rodríguez, E. y Artazcoz, M. (2004). Política, autónoma y democratización en el pensamiento de Jean Piaget. Revista del programa de Estudios Políticos Universidad del Valle, (2), 161-186.

Ruíz, A., y Prada, M. (2012). La formación de la subjetividad política. Propuestas y recurso para el aula. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Published

2020-12-22

How to Cite

Giraldo Castaño, C., & Castañeda Macias, L. M. (2020). Recognizing Children as Political “Characters” Through Narratives. Uni-Pluriversidad, 20(2), 1–16. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.20.2.09