Concept Map as a Strategy for Theoretical Delimitation in Formative Research
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.348593Keywords:
university didactics, research project, learning process, question, conceptsAbstract
Formative research at the University level constituted as a possibility of meeting between teaching and the exercise of research and to acquire elements that help to teach and learn, but also with the acquisition of elements that help the teaching-learning process. Delimitation of the topic by means of a question and resulting theoretical supports is one of the difficulties when the research is proposed at the undergraduate level. To delimit and organize the concepts in these interdisciplinary exercises, the use of concept maps is proposed since it allows the developing of a hierarchical and delimited external representation regarding the main topics of the research question. This exercise has been developed during the course “Investigación en Arquitectura” at the Universidad Pontificia Bolivariana and it is a reference to analyze the relevance of the concept map in the development of the students' research work.
Downloads
References
Aguilar, M. F. (2006). Origen y destino del mapa conceptual. Apuntes para una teoría del mapa conceptual. En Alberto J. Cañas & Joseph D. Novak (Eds.), Concept Maps: Theory, Methodology, Technology. Proceedings of the Second International Conference on Concept Mapping (Vol. 1). Universidad de Costa Rica. https://bit.ly/3EaPi2P
Arboleda, L. (2020). Identidad a partir de los bordes en el paisaje del municipio de Jardín. [Monografía para optar al título de Arquitecta, Facultad de Arquitectura, Universidad Pontificia Bolivariana]. https://repository.upb.edu.co/handle/20.500.11912/5488?locale-attribute=es
Baliero, S. (2020). La tecnología en los procesos de hibridación del paisaje en el municipio de El Retiro. [Mono-grafía para optar al título de Arquitecto, Facultad de Arquitectura, Universidad Pontificia Bolivariana]. https://repository.upb.edu.co/handle/20.500.11912/5488?locale-attribute=es
Cabero J., Ballesteros C. y López, E. (2015). Los mapas conceptuales interactivos como recursos didácticos en el ámbito universitario. Revista Complutense de Educación, 26, 51-76. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.43815
Cañas, A. y Novak, J. D. (2009). ¿Por qué la pregunta de enfoque? Cmap. https://cmap.ihmc.us/docs/preguntadeenfoque.php
Chacón, S. (2006). La pregunta pedagógica instrumento de mediación en la elaboración de mapas conceptuales. In A. J. Cañas & J. D. Novak (Eds.), Concept maps: theory, methodology, technology. Proceedings of the Second International Conference on Concept Mapping. Universidad de Costa Rica. http://cmc.ihmc.us/cmc2006Papers/cmc2006-p102.pdf
Gómez, A. (2020). Paisajes intersticiales: Ritmos y trayectorias en la evolución de las franjas de transición entre paisajes particulares en el municipio de Jardín. [Monografía para optar al título de Arquitecta, Facultad de Arquitectura, Universidad Pontificia Bolivariana] https://issuu.com/anamariag10/docs/paisajes_intersticiales_ana_maria_gomez_grisales/1.
Miyahira, J. M. (2009). La investigación formativa y la formación para la investigación en el pregrado. Revista Mé-dica Herediana, 20(3), 119-122. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1018-130X2009000300001&lng=es&tlng=es
Moreira, M. (1997). Mapas conceptuales y aprendizaje significativo. Universidad Federal de Río Grande del Sur. Instituto de Física. https://www.if.ufrgs.br/~moreira/mapasesp.pdf
Neu, T. (2016). El paisaje intermedio: entre lo urbano y lo rural. Una franja de transición. Revista Opera, (19), 55–81. https://doi.org/10.18601/16578651.n19.05
Novak, J. D. y Gowin, D. (1988). Aprendiendo a aprender. Martínez Roca.
Novak, J. D. y Cañas, A. J. (2005). Construyendo sobre nuevas ideas constructivistas y la herramienta CmapTools para crear un nuevo modelo para educación. Institute for Human and Machine Cognition. https://www.ihmc.us/users/acanas/Publications/NewModelEducation/NuevoModeloEducacion.pdf
Parra, C. (2009). Apuntes sobre la investigación formativa. Educación y Educadores, 7, 57-77. https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/549/642
Reidl-Martínez, L. M. (2012). Marco conceptual en el proceso de investigación. Investigación en Educación Médica, 1(3), 146-151. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572012000300007&lng=es&tlng=es
Restrepo, B. (2005). Conceptos y aplicaciones de la investigación formativa y criterios para evaluar la investiga-ción científica en sentido estricto. Ministerio de Educación Nacional, Consejo Nacional de Acreditación. https://www.mineducacion.gov.co/CNA/1741/article-186502.html
Universidad Pontificia Bolivariana, Facultad de Arquitectura (2020). Carta descriptiva del curso investigación en arquitectura.
Universidad Pontificia Bolivariana (2020a). Resultados de aprendizaje. Gestión curricular por capacidades huma-nas y competencias en la UPB.
Universidad Pontificia Bolivariana (2020b). Rúbricas. Gestión curricular por capacidades humanas y competencias en la UPB.
Villalustre, L. y Del Moral-Pérez, E. (2010). Mapas conceptuales, mapas mentales y líneas temporales: objetos “de” aprendizaje y “para” el aprendizaje en Ruralnet. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 9(1),15-27. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3268848
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Universidad de Antioquia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.