Trends of Teaching Geography: reflections for a debate in the country
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.9587Keywords:
geography, educational, didactic transposition, cognitive, school content areasAbstract
Topics that can be catalogued as "geographic" are present in the school from the very beginning of the Colombian educational system. They sometimes stand alone; other times, they are integrated to a broad spectrum of the social sciences. This work will deepen some feature sand problems that arise in the context of what we call "The teaching of geography", still a growing field of knowledge compared to other school disciplines; similarly, the incidence of cognitive theories, critical theories, 'didactic transposition' and the existing disagreements of reflections made by the theorists of school content.
Downloads
References
Allester, A., Ganoso, E., Payeras, J., Vicens, G. (2002). El aprendizaje significativo en la práctica y didáctica de la geografía. Prácticas del Seminario de aprendizaje significativo. Revista Educación y Pedagogía, 34.
Araya Palacios Fabián, La didáctica de la geografía en América Latina: experiencias y tendencias..[Citado el 5 de agostode 2010,].Disponiblerevistanadir.yolasite.com/resources/D
Benejam, P. (1992) La didáctica de la geografía desde la perspectiva constructivista. Documents d'Anàlisi Geogràfica, 21, 37-42.
Benejam, P. (1997). Las aportaciones dela teoría socio cultural y constructivista a la enseñanza de las ciencias sociales. En: P. Benejam, Enseñar y aprender ciencias sociales, geografía e historia en la educación secundaria. Barcelona; ICE Horsori.
Benejam, P. (2000). La oportunidad de identificar conceptos clave que guíen la propuesta curricular de Ciencias Sociales.Apuntesdel curso de Postgrado “La Didáctica de la Geografía en las aulas de secundaria”, dictado por la Doctora Roser Batllori Obiols. Departamento de Geografía y Turismo. Universidad Nacional del Sur. Bahía Blanca. Septiembre.
Carretero, M. (1997). Desarrollo cognitivo y aprendizaje. Constructivismo y educación. En: Carretero, Mario (Ed.). Constructivismo y Educación(pp. 39-71). México: Progreso.
Chervel, A. (1991).Historia de las disciplinas escolares. Reflexiones sobre un campo de investigación.Revista de Educación, 295, 59-111.
Chevallard,Y., Joshua,M.(1982). Un exemple d’analyse de la transposition didactique: la notion de distance. Recherches en didactique des mathématiques, 2, (3), 159-239.
Contreras, J. (1991).Enseñanza, currículum y profesorado. Madrid: Akal.
Contreras, J. (1997).La autonomía del profesorado. Madrid: Morata.
Lestegás, F.(2002).Concebir la geografía escolar desde una nueva perspectiva: una disciplina al servicio de la cultura escolar. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 33, 173-186.
Lestegás, F. (2000). Propuesta para una didáctica del espacio urbano: Una nueva perspectiva: una disciplina al servicio de la cultura escolar. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 33, 173-186.
Lestegás, F. (1995). Propuestas para una didáctica del espacio urbano: un enfoque crítico y constructivista.Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 3, 47-56.
Giroux, H. (1990): Los profesores como intelectuales.Madrid: Paidós.
Goodson, I. (1991): La construcción social del currículum. Posibilidades y ámbitos de investigación de la Historia del Currículum. Revista de Educación, 295, 7-37.
Caldeiro, G. Didáctica: caracterización, pasado, presente.[Citado el 22 de julio de 2010]. Disponiblehttp://www.unicundi.edu.co
Ostuni, J. (1992).Introducción a la geografía. San Isidro: Ceyne.
Palacios Estremera. La indagación y la didáctica de la geografía en las enseñanzas medias[Citado el 5 de agosto de 2010].Disponible revistas.ucm.es/ghi/02119803/articulo.
Popkewitz, T. (1995). La reestructuración de la teoría política y social: Foucault, el giro lingüístico y la educación. Revista Propuesta Educativa, 13, 44-57.
Rodríguez L., F. 2000. “Propuesta para una didáctica del espacio urbano: Unenfoque crítico y constructivista”. En: Parceriza A., Artur y Marta Rovira G.El Constructivismo en la práctica. Barcelona (Esp.), Editorial Graó.
Rodríguezde Moreno Elsa Amanda, 2000,Geografía Conceptual. Enseñanza y aprendizaje de la geografía en la Educación Básica Primaria Bogotá,Tercer Mundo Editores pág.137.
SoutoGonzález, Xosé Manuel: Didáctica de la Geografía.[Citado el 22 de julio de 2010]. Disponible www.ub.es/geocrit/b3w-115.htm-
SoutoGonzález, Xosé Manuel (1996). Investigación educativa y experimentación del proyecto curricular de Geografía GEA, In: grupo de didáctica de las ciencias sociales del proyecto Ires (Coord.) La experimentación curricular en Ciencias Sociales. Planteamientos y perspectivas, Sevilla: Alfar, páginas 79-96.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 Universidad de Antioquia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.

