An analysis on the relevance of homework: suggestions for future studies
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.14433Keywords:
homework, student, parents, research, teaching, learningAbstract
The studies within the field of education intended to analyze homework are scarce and limited.A web search on this topic ends in countless sites focusing on advising parents and teachers, and showing the best way to accompany or regulate homework.However, very few studies focus, from an analytical perspective, on the relevance and contributions of homework in teaching-learning processes.Having in mindseveral perspectives, this article seeks to concisely gather the different viewpoints on the topic, in order to approach the current state of the art.We will initially present some of the main research projects and studies on the topic; next, we will analyze the effects of e-learning when used as the only way to accompany the assignments students do outside the school; in the third place, we will mention homework analyses by some classic and contemporary pedagogues, and finally we will refer to homework as an expression of the diverse currents of didactics within the contributions of the psychology of learning.
Downloads
References
Bethania, Apolinar (2010). «El fraude con tesis mueve cada año RD$100 millones». Santo Domingo. [En red]. Disponible en: http://www.listindiario.com/la-republi-ca/2010/3/9/134338/El-fraude-con-tesis-mueve-cada-ano-RD100-millones. Consultado el 17 de enero de 2011.
Bohórquez, Edwin (2009). «Empresa de Vagos» El espectador.com. [En red]. Disponible en:http://www.elespectador.com/impreso/cuadernilloa/negocios/articuloimpreso-empresa-de-vagos. Consultado el 18 de noviembre de 2009. Britto garCía, Luis (2005). «Tareas escolares». En: Edu-cere, Vol. 9, N° 30, pp. 405-406. Venezuela: Universidad de los Andes.
Caldeiro, Graciela Paula (2007). «¿Cuál es el sentido de las tareas escolares?» [En red].Disponible en: http://edu-cacion.idoneos.com/index.php/Opiniones_y_consultas_so-bre_educaci%C3%B3n/Tareas_escolares. Consultado el 13 de agosto de 2011.
Cobos, Tania Lucía (2009). «“El Mundo de la Vida” de Husserl». ?» [En red]. Disponible en: http://tanialu.co/2009/09/23/el-mundo-de-la-vida-de-husserl/ Consultado el 8 noviembre de 2009.
Comenio, Juan Amos (2000). Didáctica Magna. 11ª. ed. México: Porrúa.
Garmendia, M. (2007). «Los jóvenes e Internet, una aproximación a la realidad de Euskadi desde una perspectiva europea». [En red]. Disponible en: http://www.avpd.euskadi.net/s04redaneto/es/contenidos/informacion/reda-neto/es_redaneto/adjuntos/kontuzdatos_eukids_online.pdf . Consultado el 25 de Septiembre de 2007.
Hayes, Steven C. (Ed.) (1989). Rule-Governed Behavior. Cognition, Contingencies, and Instructional Control. New York: Plenum Press.
Jara Díaz, Eduardo (2008). «Tareas escolares: ¿instrumento de castigo o incentivo?» [Enred] Disponible en: http://eduardojarafilosofiadelaeducacion.blogs-pot.com/2008/05/anlisis-primer-artculo.html. Consultado el 4 de julio de 2010.
Eddy, Yvonne (1984). «Developing Homework Policies. ERIC Digest». Washington: Education Urbana. ERIC Clearinghouse in Elementary and Early Childhood Education, University of Illinois, West 805. Pennsylvania, Avenue, Urbana, IL 61801.
El TIEMPO.COM (2009) «Página web que ofrece hacer las tareas causa polémica en Francia» [En red]. Disponible en: http://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-4856764. Consultado el 6 de mayo de 2009.
Kohn, Alfie (2006). The Homework Myth: Why Our Kids Get Too Much of a Bad Thing. Massachusetts: Da Capo Press.
Meirieu, Philippe (2005). Los deberes en casa. Barcelona: Octaedro.
Montessori, María (1998). Educar para un nuevo mundo. Buenos Aires: Errepa.
Moreno, Mónica (2008). «El controvertido desarrollo de la didáctica general, las didácticas específicas y su aporte a la didáctica universitaria». En: Pedagogía y saberes,N° 28, pp. 115-121. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional, Facultad de Educación.
Pastor, Paula (2009). «Responsabilidades escolares: ¿De quién son las tareas?». [En red]. Disponible en: http://www.portalnet.cl/comu-nidad/archive/index.php/t-191295.html. Con-sultado el 20 de mayo de 2009.
(s.f) Pauta para Ayudar a tus Hijos con las Tareas. [En red]. Disponible en: http://www.entelchile.net/familia/Educacion/pauta_tareas/pauta_tareas.htm. Consultado el 15 de agosto de 2009.
Parra sandoval, Rodrigo (1996). La escue-la nueva. Bogotá: Plaza & Janés.
Pestalozzi, Juan (1967). Cómo Gertrudis enseña a sus hijos. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina. Traducción de José Tadeo.
Rousseau, Juan (2010). Emilio o la educación. México: VIDA Global.
Samayoa, Pedro (2006). «Tareas inteligentes». [En red]. Disponible en: http://www.psi-copedagogia.com/tareas-inteligentes. Consultado el 23 de mayo de 2009.
Soto Lombana, Carlos Arturo (2001). Pensamiento postformal y metacognición.
Manizales: Universidad de Manizales, CINDE, Módulo 6.trahteMBerg, León (2002). «Las odiosas y tediosas tareas escolares». [En red]. Disponible en: http://www.trahtemberg.com/articulos/1054-las-odiosas-y-tediosas-tareas-escolares.html. Consultado el 5 ag12 de diciembre de 2007.
Unidad de Medición de Calidad Educativa (UMC) y Grupo de Análisis para el Desarrollo (GRADE) (2000). «Las tareas escolares. ¿Se aprende más con las tareas?» En: Boletín Crecer, N° 3. Lima: Ministerio de Educación del Perú. [En red]. Disponible en: http://www2.minedu.gob.pe/umc/admin/images/publicacio-nes/boletines/Boletin-03.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Universidad de Antioquia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.

