The Positive School
Perspective of Students and Teachers of Two Public Schools in Antioquia
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.21.1.02Keywords:
Adolescent Psychology, Student-Teacher Relationship, Skills DevelopmentAbstract
This article is the result of an exploratory research that seeks to understand the perception of reality from discussion groups and explores social representations that secondary school students and teachers -7th, 8th and 9th grades- at two public educational institutions in Antioquia, Colombia, have built on school as a promoter of personal competencies and positive development of adolescents. The results allow to identify aspects that make the school a positive and safe environment, with links, opportunities and positive possibilities that contribute to improve strengths such as personal responsibility, high self-esteem, self-confidence, decision-making, future expectations, critical thinking, and recognition of the other. In Addition, teacher’s attitude, performance, and linkage strategies are significant in emotional development and academic performance of adolescents.
Downloads
References
Arboleda, L. M. (2008). El grupo de discusión como aproximación metodológica en investigaciones cualitativas. Revista Facultad Nacional de Salud Pública, 26(1), 69-77. https://revistas.udea.edu.co/index.php/fnsp/article/view/53
Arguedas Negrini, I., y Jiménez Segura, F. (2009). Permanencia en la educación secundaria y su relación con el desarrollo positivo durante la adolescencia. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 7(1), 50-65. http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo =2783787
Carrero, V., Soriano, R. M., y Trinidad, A. (2012). Teoría Fundamentada. Grounded Theory. Cuadernos Metodológicos 37. 2ª. Ed. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas
Castillo, J., y Contreras, D. (2014). Una revisión al caso chileno. Santiago de Chile: Unicef y PNUD. http://unicef.cl/web/wp-content/uploads/2014/10/Libro-informe-desarrolloprod-10619p.pdf
Conejeros, M. L., Rojas, J., y Segure, T. (2010). Confianza: un valor necesario y ausente en la educación chilena. Perfiles educativos. XXXII (129), 30- 43. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13214995003
ESOCEC, Piñeros Jiménez, L. J., Castillo Varela, A. M., y Casas, A. (2011). Educación ¿Qué dicen los indicadores? Antioquia. Bogotá: Educación compromiso de todos. http://fundacionexe.org.co/wp-content/uploads/2011/10/Antioquia.pdf
Fondo de las Naciones Unidas para la infancia [UNICEF]. (2008). Desarrollo positivo adolescente en América Latina y el Caribe. Temas de políticas públicas. http://www.unicef.org/lac/serie_pol.pulADOLESCENTES_ESP(2).pdf
Galeano, E. (2004). Estrategias de investigación social cualitativa. Un giro en la mirada. Medellín: Magisterio.
González Rodríguez, D. R. (2017). Corrupción en Colombia: ¿qué se puede hacer desde la Educación? Uni-pluriversidad, 17(2), 55-61. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.17.1.05
Gutiérrez, M., y Gonçalves, T. O. (2013). Activos para el desarrollo, ajuste escolar y bienestar subjetivo de los adolescentes. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 13(3), 339-355. http://www.ijpsy.com/volumen13/num3/366/ajuste-escolar-ybienestar-en-adolescentes-ES.pdf
Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior [ICFES]. (2013). Resultado del grado noveno en el área de competencias ciudadanas. http://www2.icfesinteractivo.gov.co/ReportesSaber359/ consultaReporteEntidadTerritorial.jspx.
Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior [ICFES]. (2014). Presentación de exámenes. http://www.icfes.gov.co/examenes/.
Mejía, B. M., Muñoz, C. P., y Moreno, N. D. (enero-junio, 2015). Otra mirada a la escuela: transformación necesaria para el siglo XXI. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 6(1), 136-157. https://doi.org/10.21501/issn.22161201.
Meza, J. L. (2014). Malestar docente: realidades in-visibles. En Oviedo, P. y Pastrana, L. H. (Ed.), Investigaciones y desafíos para la docencia del siglo XXI, 139- 157. Bogotá: Editorial Kimpres Ltda.
Mireles-Vargas, O. (2015). Metodología de la investigación: operaciones para develar representaciones sociales. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 8(16), 149-166. http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.m8-16.miop
Moreno, N. (2013). Familias cambiantes, paternidad en crisis. Psicología desde el Caribe, 30(1), 177-209. http://www.scielo.org.co/pdf/psdc /v30n1/v30n1a09.pdf
Moreno, T. (2011). La cultura de la evaluación y la mejora de la escuela. Perfiles educativos. XXXIII (131), 116-130. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13218531008.
Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires: Huemul.
Moscovici, S., y Markova, I. (2003). La presentación de las representaciones sociales: diálogo con Serge Moscovici. En Castorina, J. A. (Ed), Representaciones sociales: problemas teóricos y conocimientos infantiles, 111-152. Barcelona: Gedisa.
Murillo, J., y Hernández, R. (2011). Factores escolares asociados al desarrollo socio-afectivo en Iberoamérica. Relieve, Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 17(2), 1-23. http://www.redalyc.org/pdf/ 916/91622234002.pdf
Oliva, A., Hernando, Á., Parra, Á., Pertegal, M., Ríos, M., y Antolín, L. (2008). La promoción del desarrollo positivo adolescente: recursos y estrategias de intervención. Consejería de Salud. http://www.juntadeandalucia.es/salud/sites/csalud/contenidos/ Informacion_General/c_3_c_1_vida_sana/adolescencia/desarrolloPositivo.
Oliva, A., Reina, M., Hernando, A., Antolín, L., Pertegal, M., Parra, Á., Ríos, M., Estévez, R., y Pascual, D. (2011a). Activos para el desarrollo positivo y la salud mental en la adolescencia. Junta de Andalucía. Consejería de Salud. http://www.juntadeandalucia.es/salud/sites/csalud/contenidos/ Informacion_General/c_3_c_1_vida_sana/adolescencia/desarrolloPositivo.
Oliva, A., Petergal, M., Antolín, L., Reina, M., Rios, M., Hernando, Á., Parra, Á., Pascual, D., y Estévez, R. (2011b). Desarrollo positivo y los activos que lo promueven. Junta de Andalucía, Consejería de Salud. http://www.juntadeandalucia.es/salud/sites/csalud/contenidos/Informacion_General/c _3_c_1_vida_sana/adolescencia/desarrolloPositivo.
Oliva, A., Antolín, L., Povedano, A., Suárez, C., Del Moral, G., Rodríguez, A, Capecci, V., y Musitu, G. (2017). Bienestar y desarrollo positivo adolescente desde una perspectiva de género: Un estudio cualitativo. http://adolescenciayjuventud.org/generico/descargar_doc.php?Id=126891&Id2=1
Saiz, M. C., y Maldonado, M. M. (octubre, 2010). Mediatizaciones y procesos de escolarización: acerca del desinterés que presentan hoy los alumnos en la escuela secundaria. Cuadernos de Educación, 8(8), 257-268. http://www.revistas.unc.edu.ar/index.php/ Cuadernos/article/view/811/764
Santiago, M., Parra, J., y Murillo, M. (2012). Docente intelectual: gestor de la reflexión crítica. Perfiles educativos. XXXIV (137), 164-178. http://www.journals.unam.mx/index.php/perfiles/article/view/34122
Seligman, M., Ernst, R., Gillham, J., Reivich, K., y Linkins, M. (2009). Positive education: positive psychology and classroom interventions. Oxford Review of Education, 35(3), 293-311. http://www.sas.upenn.edu/~duckwort /images/upperdarbypd/10082012_PDReading.pdf
Vásquez, F. (2014). Entre desafíos y esperanzas. Perfil del docente de las próximas décadas. En Oviedo, P. y Pastrana, L. H. (Ed.), Investigaciones y desafíos para la docencia del siglo XXI, 7-12. Bogotá: Editorial Kimpres Ltda.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Universidad de Antioquia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.

