Quo vadis? Psychoanalytic ethics beyond Rome

Authors

  • João Ezequiel Grecco Anhanguera University Center of Santo André
  • Mariana Rodrigues Festucci Ferreira Municipal Prefecture of Mauá

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.affs.18307

Keywords:

Antigone, tragedy, psychoanalytic ethics, contemporaneity

Abstract

This paper addresses some nuances of the tragedy experienced by Antigone, contrasting it with the annihilation of the contemporary subject operated by the capitalist discourse. It states, beyond the ethics that seeks a good in accordance to the Kantian imperative, the psychoanalytic ethics –an ethics governed by the dialectics of desire, the only one possible to be determined in the analyst's praxis. For this purpose, it starts from Aristotle's concept of Ethics and then it points out what is at stake in Lacan's reading of Sophocles' play. The tragic nature of psychoanalytic ethics is here highlighted along with its relevance to rescue the contemporary subject from deletion.

|Abstract
= 212 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 116 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Ezequiel Grecco, Anhanguera University Center of Santo André

Psychoanalyst. Doctor in Social Psychology, PUC-SP (Brazil). Magister in Clinical Psychology, PUC-SP. Member of the Lacanian Forum of São Paulo, Brazil and International. Professor at the Anhanguera University Center in Santo André, São Paulo (Brazil).

Mariana Rodrigues Festucci Ferreira, Municipal Prefecture of Mauá

Psychoanalyst Specialist in Clinical Psychology, PUC-SP (Brazil). Public official of the Municipal Prefecture of Mauá, in the state of São Paulo (Brazil).

References

Allouch, J. (1999). Alô, Lacan?É claro que não. Rio de Janeiro, Brasil: Companhia de Freud.

Aristóteles. A ética. (s/d).Rio de Janeiro, Brasil: Ediouro.

Bataille, G. (2013). O erotismo. Belo Horizonte, Brasil: Autêntica.(Originalmente publicado em 1957)

Foucault, M. (1961). Histoire de la folie à l ́âge classique. Paris, Francia: Gallimard.

Lacan, J. (1995). O seminário, livro 2: O eu na teoria de Freud e na técnica da psicanálise. Rio de Janeiro, Brasil: Zahar.

Lacan, J. (2008).O seminário, livro 7: A ética da psicanálise. Rio de Janeiro, Brasil: Zahar.

Lacan, J. (2009).O seminário, livro 18: De um discurso que não fosse semblante.Rio de Janeiro, Brasil: Zahar.

Lacan, J. (s. f.). Conferência pronunciada na Universidade de Louvain em 13 de outubro de 1972. Disponível em: http://www.youtube.com/watch?v=tKl9XgUC73I.

Lacan, J. (1998).A direção do tratamento e os princípios de seu poder. In Escritos. Rio de Janeiro, Brasil: Zahar.(Originalmente publicado em 1958).

Lacan, J. (s. f.).A Terceira. Conferência proferida em Roma em 1974. Disponível em: http://www.freud-lacan.com/articles/article.php?url_article=jlacan031105_2.

Lacan, J. (2003)Televisão. In Outros escritos. Rio de Janeiro, Brasil: Zahar.(Originalmente publicado em 1973).

Quinet, A.(org).(2201)Psicanálise e psiquiatria:controvérsias e convergências.Rio de Janeiro, Brasil: Rios ambiciosos.

Quinet, A. (2009) Psicose e laço social:esquizofrenia, paranoia e melancolia. Rio de Janeiro, Brasil: Zahar.

Salustio, C. (1968) Epistulae ad Caesarem.(Texto crítico, tradução e comentários filológicos de Virgilio Paladini. Bolonha, Itália: Casa Editrice Prof. Riccardo Pàtron.

Sinkiewicz, H. (2003) Quo vadis. Belo Horizonte, Brasil: Itatiaia.

Sófocles. (2013) Antígona. Porto Alegre, Brasil: LP&M.(Originalmente publicado em 442 a. C).

Vorsatz, I. (2013) Antígona e a ética trágica da psicanálise. Rio de Janeiro, Brasil: Zahar.

Published

2014-01-31

How to Cite

Grecco, J. E., & Rodrigues Festucci Ferreira, M. (2014). Quo vadis? Psychoanalytic ethics beyond Rome. Affectio Societatis, 11(20), 1–11. https://doi.org/10.17533/udea.affs.18307