Intercultural Education in Urban Multicultural Schools: An Ethnographic Study of a School in Mexico City

Authors

  • Casandra Guajardo Rodríguez Ibero-American University

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.boan.v35n59a06

Keywords:

intercultural education, multiculturalism, urban schools, discrimination, racism

Abstract

The document presents the results of a study developed in Mexico on intercultural education in urban multicultural contexts. The objective was to understand how the sociocultural diversity of the members of the educational community of a public elementary school is characterized by its sociocultural and ethno-linguistic diversity. This was done through the analysis of the interactions and pedagogical strategies implemented by teachers and other education professionals for the recognition of sociocultural diversity in the schools of Mexico City.

|Abstract
= 2243 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 993 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 148 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Casandra Guajardo Rodríguez, Ibero-American University

Assistant to the Research Institute for the Development of Education. Master in Educational Research and Development.

References

Abdallah, Martine (2001). La educación intercultural. Colección Idea-Books, Barcelona. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5311049

Aguado, Teresa (2003). Pedagogía intercultural. McGraw-Hill, Madrid.

Bertely, María (2000). Conociendo nuestras escuelas. Un acercamiento etnográfico a la cultura escolar. Paidós, México. https://www.redalyc.org/pdf/140/14001210.pdf

Betancourt, Raúl (2004). Sobre el concepto de interculturalidad. Coordinación General de Educación Intercultural y Bilingüe-SEP, México

Bourdieu, Pierre y Passeron, Jean (1981). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Laia, Barcelona. http://www.academia.edu/download/36714847/La_reproduccion__elementos_para_una_teoria_del_sistema_de_ensenanza.pdf

Czarny, Gabriela (2002). “La interculturalidad como práctica escolar invisible. Presentado”. En: Foro Invisibilidad y conciencia: Migración interna de niñas y niños jornaleros agrícolas en México. 26 y 27 de septiembre, México. http://www.uam.mx/cdi/pdf/eventos/invisibilidad/practicainvisible.pdf

Díaz-Couder, E. (1998). “Diversidad cultural y educación en Iberoamérica”. En: Revista Iberoamericana De Educación. N.° 17, pp.11-30. [En línea:] https://rieoei.org/RIE/article/view/110 http://red.pucp.edu.pe/ridei/files/2012/05/120520.pdf (Consultado el 4 de diciembre de 2018).

Dietz, Gunther, y Mateos, Selene (2011). Interculturalidad y educación intercultural en México. Un análisis de los discursos nacionales e internacionales en su impacto en los modelos educativos mexicanos. CGEIB-SEP, México. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2014.145.45998

Gasché, Jorge (2004). “Niños, maestros, comuneros y escritos antropológicos como fuentes de contenidos indígenas escolares y la actividad como punto de partida de los procesos pedagógicos interculturales: Un modelo sintáctico de cultura”. En: Gasché, Jorge, Bertely, María y Podestá, Rosario (eds.), Educando en la diversidad. Investigaciones y experiencias educativas interculturales y bilingües. Paidós, México. https://doi.org/10.5113/ma.1.11656

Geertz, Clifford (2006). La interpretación de las culturas. Editorial Gedisa, Barcelona. Gifex: mapas y mapa del mundo. “La delegación de Cuauhtémoc”. En: https://www.gifex.com/ America-del-Norte/MapaMexico/Ciudad-de-MexicoDF/Cuauhtemoc/index.html (Consultado el 2 de enero de 2019) Gifex: mapas y mapa del mundo. “La delegación de Cuauhtémoc”. En: https://www.gifex.com/America-del-Norte/MapaMexico/Ciudad-de-MexicoDF/Cuauhtemoc/index.html (Consultado el 2 de enero de 2019)

Guajardo Rodríguez, Casandra (2018). Educar para la interculturalidad en contextos multiculturales urbanos: Estudio etnográfico en una escuela primaria de la Ciudad de México. Tesis de maestría. Universidad Iberoamericana, México. http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v15/doc/0229.pdf

Goetz, Judith y LeCompte, Margaret (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Morata, Madrid.

Lebrato, Matthew J. (2016) “Diversidad epistemológica y praxis indígena en la educación superior intercultural en México. Un caso de estudio en el Instituto Superior Intercultural Ayuuk.” En: Revista Mexicana de Investigación Educativa, Vol. 21, No. 70, pp. 785-807. https://www.redalyc.org/pdf/140/14046162006.pdf

López, Luis, y Jung, Ingrid (2003). Abriendo la escuela: lingüística aplicada a la enseñanza de lenguas. Ediciones Morata, España. http://hamel.com.mx/Archivos-Publicaciones/2003b%20El%20papel%20de%20la%20lengua%20materna%20en%20la%20ensenanza%20-%20particularidades%20en%20la%20educacion%20bilingue.pdf

López, Luis (2009). Interculturalidad, educación y ciudadanía: perspectivas latinoamericanas. Plural, México. http://bvirtual.proeibandes.org/bvirtual/docs/inter_edu_cuidadania.pdf

Martínez Canales, Alejandro (2016) “Dilemas de la educación intercultural: la experiencia de profesores bilingües en escuelas primarias del área metropolitana de Monterrey”. En: Revista Diálogos sobre Educación, vol. 7, N.° 13. Universidad de Guadalajara. https://pdfs.semanticscholar.org/89aa/08ee663e8393b5545e2ec4ff16dc72f48ba7.pdf

Moreno, Luz (2017). Indigenous Children in Urban Schools in Jalisco, Mexico: An Ethnographic Study on Schooling Experiences. Tesis de doctorado. Universidad de Cambridge, Inglaterra.

Ortiz, Fernando (1945). “Por la integración cubana de blancos y negros”. En: Revista Estudios Afrocubanos, N.° 5, La Habana, pp. 222-224.

Ramírez, Adriana (2017). ¿Visibles o invisibles? Interrogantes desde la práctica educativa ante los planteamientos de una educación intercultural. Tesis de maestría. Universidad Pedagógica Nacional, México. http://200.23.113.51/pdf/33232.pdf

Rodríguez, Luis (2012). “Racismo y lucha contra el racismo. Notas sobre la estrategia integral española contra el racismo”. En: Revista hispanoamericana de cultura, vol. 265, N.° 1363, pp. 391-404. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3937740

Walsh, Catherine (2009). Interculturalidad crítica y educación intercultural. En: Interculturalidad y Educación Intercultural. Seminario llevado a cabo en el Instituto de Integración del Convenio Andrés Bello, Bolivia, 9-11 de marzo.

Referencias electrónicas

Beheran, Mariana (2009). “Niños/as y jóvenes bolivianos/as en la ciudad de Buenos Aires. Escolaridad y experiencias formativas en el ámbito familiar”. En: Estudios migratorios latinoamericanos, N.° 67, pp. 375-396. [En línea:] https://www.academia.edu/1203532/Introducci%C3%B3n_experiencias_de_vida_de_migrantes_bolivianos_en_la_Argentina_actual. (Consultado el 12 de agosto de 2018).

Bonfil, Guillermo (1991). “La teoría del control cultural en el estudio de procesos étnicos”. En: Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, vol. iv, N.° 12, pp. 165-204. [En línea:] https://www.redalyc.org/pdf/316/31641209.pdf. (Consultado el 06 de agosto de 2018).

Consejo Nacional para Prevenir la Discriminación (2014). Ley Federal para Prevenir y Eliminar la Discriminación. [En línea:] http://www.conapred.org.mx/leyes/LFPED_web_ACCSS.pdf. (Consultado el21 de octubre de 2018).

Díaz-Couder, Ernesto (1998). “Diversidad cultural y educación en Iberoamérica”. En: Revista Iberoamericana de Educación, N.° 17, pp.11-30. [En línea:] https://rieoei.org/RIE/article/view/110. (Consultado el04 de diciembre de 2018).

Dietz, Gunther; Mateos, Selene; Jiménez, Yolanda y Mendoza, Guadalupe (2009). Los estudios interculturales ante la diversidad cultural: Una propuesta conceptual. Universidad Veracruzana, México. [En línea:] http://www.uv.mx/uvi/cuerpo/introduccion.html. (Consultado el 06 de agosto de 2018).

Jiménez, Yolanda (2009). “Cultura comunitaria y escuela intercultural. Más allá de un contenido escolar”. En: Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. 15, N.° 45, pp. 649-653. [En línea:] http://www.redalyc.org/pdf/140/14012507016.pdf. (Consultado el 14 de noviembre de 2018).

Olivé, León (2011). “Los retos de las sociedades multiculturales: interculturalismo y pluralismo”. En: Cuadernos intercambio, N.° 9, pp. 207-227. [En línea:] http://www.redalyc.org/pdf/4769/476948771005.pdf. (Consultado el 04 de enero de 2018).

Raesfeld, Lydia (2008). “Niños indígenas en escuelas multiculturales. Pachuca, Hidalgo”. En: Trayectorias, vol. 11, N.° 28, pp. 38-57, [En línea:] https://www.redalyc.org/html/607/60712751004/. (Consultado el 06 de agosto de 2018).

Restrepo, Eduardo (2007) Racismo y discriminación. [En línea:] http://www.ram-n.net/restrepo/documentos/racismo.pdf. (Consultado el 03 de enero de 2018).

Sartorello, Stefano (2009). “Una perspectiva crítica sobre interculturalidad y educación intercultural bilingüe: El caso de la Unión de Maestros de la Nueva Educación para México (UNEM) y educadores independientes en Chiapas”. En: Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, vol. 3, N.° 2, pp. 77-90. [En línea:] http://www.rinace.net/rlei/numeros/vol3-num2/art5.pdf. (Consultado el 06 de enero de 2018).

Schmelkes, Sylvia (2003). “Educación intercultural. Reflexiones a la luz de experiencias recientes”. En: Revista Electrónica Sinéctica, N.° 23, pp. 26-34, [En línea:] http://www.redalyc.org/pdf/998/99815908005.pdf (Consultado el 06 de enero de 2018).

Schmelkes, Sylvia (2004). “La educación intercultural: un campo en proceso de consolidación”. En: Revista Electrónica de Investigación Educativa, vol. 9, N.° 20, pp. 9-13. [En línea:] http://www.redalyc.org/pdf/140/14002002.pdf (Consultado el 06 de enero de 2018).

Schmelkes, Sylvia (2009). “Interculturalidad, democracia y formación valoral en México. En: Revista Electrónica de Investigación Educativa, vol. 11, N.° 2, [En línea:] https://redie.uabc.mx/redie/article/view/233/749 (Consultado el 06 de enero de 2018).

Tubino, Fidel (2005). “La praxis de la interculturalidad en los Estados Nacionales Latinoamericanos”. En: Cuadernos interculturales, vol 3, N.° 5, p. 83-96. [En línea:] https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55200506 (Consultado el 14 noviembre de 2018).

Tubino, Fidel (2008). “No una sino varias ciudadanías: reflexiones desde América Latina”. En: Foro internacional educación, ciudadanía e interculturalidad. Universidad politécnica salesiana de Ecuador, Quito. [En línea:] http://red.pucp.edu.pe/wp-content/uploads/biblioteca/Fidel%20Tubino%20Ciudadanias.pdf (Consultado el 14 de enero de 2018).

Published

2020-03-04

How to Cite

Guajardo Rodríguez, C. (2020). Intercultural Education in Urban Multicultural Schools: An Ethnographic Study of a School in Mexico City. Boletín De Antropología, 35(59), 82–107. https://doi.org/10.17533/udea.boan.v35n59a06

Issue

Section

Dossier