This is an outdated version published on 2021-12-06. Read the most recent version.

Dance in times of war. A view to the expressionism and the roots of butoh

Authors

  • Nayeli Pérez Monjaraz Universidad Nacional Autónoma de México

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.boan.v36n62a06

Keywords:

Cuerpo, Danza, Crisis, Sentido

Abstract

In this text I propose to delve into a historical and anthropological review of some phenomena that permeated the construction of dance in the prewar and postwar era, specifically under two contexts: on one hand, from some aesthethic manifestations that emerged during the time of German
expressionism and, on the other, from a brief approach to the roots of butoh dance in Japan. This critical review will allow us to understand the importance of the body experience in the construction and reconstruction
of social sense, especially in a context of deep crisis

|Abstract
= 351 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 330 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 58 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arendt, Hannah (1998). Los orígenes del totalitarismo. Taurus, España.

Bardet, Marie (2012). Pensar Con mover. Un encuentro entre danza y filosofía. Ed. Catus (Serie Occursus), Buenos Aires.

Collini Sartor, Gustavo (1995). Kazuo Ohno. El último emperador de la danza. Ed. Vinciguerra, Buenos Aires.

Deleuze, Gilles (2011). Lógica del sentido. Paidós, Madrid.

Herzog, Hans-Michael (1995). El descubrimiento de un medio estilístico: El grabado de Brücke. Centro Atlántico de Arte Moderno, Cabildo Insular de Gran Canaria, Tabapress, Palmas de Gran Canaria.

Hijikata, Tatsumi (2000). To prisión. [Traducido del japonés por Nanako Kurihara para The Drama Review, vol. 44, N.° 1 (T165)]. [En línea:] https://shihlun.tumblr.com/post/38314646267/to-prison-hijikata-tatsumi. (Consultado el 16 de junio de 2016).

Hoffman, Ethan (1987). Butoh. Dance of the dark soul. Apertur Foundation, New York.

Kurihara, Nanako (2000). “Hijikata Tatsumi. The words of butoh: [Introduction]”. En: TDR, vol. 44, N.° 1, pp. 12-28. [En línea:] http://www.jstor.org/stable/1146810. (Consultado el 20 de abril de 2016).

Nakajima, Natsue (1997). Ankoku Butoh. [Conferencia dictada en la universidad Fu Jen: “La espiritualidad femenina en el teatro, la ópera y la danza”].

Nancy, Jean-Luc (2003). El sentido del mundo. La marca, Buenos Aires.

Nancy, Jean-Luc (2010). Corpus. Arena Libros, Madrid.

Nancy, Jean-Luc (2015). 58 indicios sobre el cuerpo. Extensión del alma. La Cebra, Buenos Aires.

Ohno, Yoshito y Ohno, Kasuo (2004). Kazuo Ohno´s world. From whitout and whitin. [Traducido por John Barret]. Wesleyan University, Canadá.

Ramírez Mireles, Paloma (1997). La danza-teatro y el no teatro, la danza-teatro y la no danza, o Pina Bausch y la búsqueda de nuevos caminos. Tesis para optar por la licenciatura en Literatura dramática y teatro. Facultad de Filosofía y Letras, UNAM, México.

Saldaña Paris, Daniel (2020). “La bruja del monte Verità”. En: U, Revista de la Universidad de México, N.° 855/856, pp. 139-143. [En línea:] https://www.revistadelauniversidad.mx/articles/22db9d75-22bd-4664-8591-4f96a551b56f/la-bruja-del-monte-verita. (Consultado el 27 de enero de 2021).

Viala, Jean y Masson-Sekine, Nourit (1988). Butoh: Shades of darknes. Ed. Shufunutono, Tokio.

Published

2021-12-06

Versions

How to Cite

Pérez Monjaraz, N. (2021). Dance in times of war. A view to the expressionism and the roots of butoh. Boletín De Antropología, 36(62), 105–117. https://doi.org/10.17533/udea.boan.v36n62a06