Como en un juego de espejos, metrópolis vs. necrópolis. Una aproximación al Cementerio San Pedro de la ciudad de Medellín como fuente de refl exión histórica y antropológica
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.boan.6785Abstract
Downloads
References
Arango, Gloria Mercedes (1993). La mentalidad religiosa en Antioquia. Prácticas y discursos. 1828-1885.Universidad Nacional de Colombia, Medellín.
Ariès, Philippe (1983). El hombre ante la muerte. Taurus, Madrid.
Augé, Marc (1993). Los “no lugares”, espacios del anonimato. Una antropología de la sobremoder-nidad. Gedisa, Barcelona.
Blair, Elsa (2005). Muertes violentas. La teatralización del exceso. Universidad de Antioquia, Medellín.
Botero Herrera, Fernando (1996). Medellín 1890-1950. Historia urbana y juego de intereses. Univer-sidad de Antioquia, Medellín.
Cardona, Marleny; García, Héctor Iván; Giraldo, Carlos Alberto; López, María Victoria; Suárez, Cla-ra Mercedes; Corcho, Diana Carolina; Posada, Carlos Hernán y Flórez, María Nubia (2005). “Homicidios en Medellín, Colombia, entre 1990 y 2002: actores, móviles y circunstancias”. En: Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, Vol. 21, N.o 3, pp. 840-851. [En línea] http://www.scielo.br/pdf/csp/v21n3/18.pdf, consulta: diciembre de 2006.
Castillejo, Alejandro (2000). La poética de lo otro. Antropología de la guerra, la soledad y el exilio interno en Colombia. ICANH, Bogotá.
Cementerio San Pedro. [En línea] http://www.cementeriosanpedro.org.chttp://www.cementeriosanpedro.org.cho, consulta: noviembre de 2006.
Delgado, Manuel (1999). Ciudad líquida, ciudad interrumpida. Universidad de Antioquia, Medellín.
Díaz Cruz, Rodrigo (1998). Archipiélago de rituales. Teorías antropológicas del ritual. Anthropos-Universidad Autónoma Metropolitana, México D. F.
Evans-Pritchard, E. E. (1978). Brujería, magia y oría, magia y oríáculos entre los azande. Anagrama, Barcelona.____________ (1976). Los nuer. Anagrama, Barcelona.
Frazer, James George (1995). La rama dorada. Magia y religión. F. C. E., México.
Ginzburg, Carlo (2004). Tentativas. Prohistoria, México D. F.
____________ (1997). El queso y los gusanos. La cosmovisión de un molinero del siglo xvi.xvi.xvi Muchnik, Barcelona.
Hertz, Robert (1990). La muerte. La mano derecha. Conaculta-Alianza, México D. F.
Lévi-Strauss, Claude (1993). El pensamiento salvaje. F. C. E., México D. F.
Malinowski, Bronislaw (2001). Los argonautas del Pacífi co occidental. Península, Barcelona.
____________ (1981). Una teoría científi ca de la cultura. Edhasa, Barcelona.
Martín Barbero, Jesús (1985). “Cementerios y jardines para los muertos”. En: Magazín Dominical, El Espectador, Bogotá, N.o 106, pp. 4-5.
Proust, Marcel (1982). En busca del tiempo perdido i: por el camino de Swann. Oveja Negra, Bogotá.
Radcliffe-Brown, A. R. (1976). Estructura y función en la sociedad primitiva. Península, Barcelona.
Turner, Víctor (1989). La selva de los símbolos. Taurus, Madrid.
Velásquez Parra, Catalina (dir.) (2002). El rito de la memoria. Colección de crónicas del regreso. 160 años Cementerio San Pedro. Fundación Cementerio San Pedro, Medellín.
Villa Mejía, Víctor (1991). Pre-ocupaciones. Secretaría de Educación y Cultura de Antioquia, Medellín.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 Boletín de Antropología

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in the Bulletin of Anthropology accept the following conditions:
- Authors retain copyright and yield the right of first publication to the journal, with the work registered with Creative Commons attribution license, which allows third parties to use what was published as long as the authorship of the work and the first publication in this magazine are mentioned.
- Authors can perform other independent and additional contractual arrangements for the non - exclusive distribution of the version of the article published in this issue (E.g. Inclusion in an institutional repository or publish it in a book), as long as it is clearly indicated that the work was published for the first time in this magazine.