Satisfaction of users in recreational and sports services in the university context
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.efyd.v37n1a02Keywords:
quality, services, user satisfaction, organizational change, university extensionAbstract
The provision of the service is approached from a quality-based approach, in order to know the degree of satisfaction of users in recreational, sports and continuing education programs in a university extension center. In quantitative perspective, it used a non-experimental, descriptive, cross-sectional study that designed, validated and applied a questionnaire identifying the teacher dimension as the highest value and the cost of service, without being negative, the lowest. In prospective, it generates routes for quality of service as a trend and current concern in higher education organizations and institutions. It allows to continue inquiries from continuous improvement, change and strategic planning from dimensions such as: course, teacher, facilities, registration, communication and cost. Provides managers with the possibility of recognizing their decision-making skills based on scientific evidence.
Downloads
References
Bausela, E. (2005). SPSS: Un instrumento de análisis de datos cuantitativos. Revista de Informática Educativa y Medios Audiovisuales, 2(4).
Cabello, E. y Chirinos, J. L. (2012). Validación y aplicabilidad de encuestas SERVQUAL modificadas para medir la satisfacción de usuarios externos en servicios de salud. Revista Medica Herediana, 23(2), 88-95.
Calabuig Moreno, F., Quintanilla Pardo, I. y Mundina Gómez, J. (2008). La calidad percibida de los servicios deportivos: diferencias según instalación, género, edad y tipo de usuario en servicios náuticos. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, IV(IV), 25-43.
Cardona Mejía, L. (2017). El cambio organizativo en las instituciones de educación superior. Universidad de Valencia. Retrieved from http://roderic.uv.es/handle/10550/61016
Castañeda, M., Cabrera, A., Navarro, Y. y de Vries, W. (2010). Procesamiento de datos y análisis estadísticos utilizando SPSS. Porto Alegre: ediPUCRS. Retrieved from https://goo.gl/Jg5K2x
Celina, H. y Campo, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, XXXIV(4).
Cronin, J. J. y Taylor, S. A. (1992). Measuring Service Quality: A Reexamination and Extension. Journal of Marketing, 56, 55-68.
Dabos, G. E. y Rivero, A. G. (2012). Contratos idiosincrásicos en la atracción y retención del talento: tres estudios en organizaciones intensivas en conocimiento de la Argentina1. Estudios Gerenciales, 28(125), 3-12.
Duque, E. (2005). Revisión del concepto de calidad del servicio y sus modelos de medición. Innovar. Revista de Ciencias Administrativas y Sociales, 15(25), 64-80.
Erwin, D. G. y Garman, A. N. (2010). Resistance to organizational change: linking research and practice. Leadership & Organization Development Journal, 31(1), 39-56.
García Mestanza, J. y Díaz Muñoz, R. (2008). Comparativa entre distintos sistemas de mediación de calidad de servicio. ESIC Market, 8, 315-355.
Grisales, H. (2000). Muestreo en estudios descriptivos. Medellín: Universidad de Antioquia.
Howat, G., Crilley, G., Milne, I. y Absher, J. (1993). The basis for measuring quality customer service in sports and leisure centres. Australian Journal of Leisure and Recreation.
Invernizzi, E. y Romenti, S. (2012). Identity, communication and change management in Ferrari. Corporate Communications: An International Journal, 17(4), 483-497.
Jae Ko, Y. y Pastore, D. L. (2004). Current Issues and Conceptualizations of Service Quality in the Recreation Sport Industry. Sport Marketing Quarterly, 13(2), 158-166.
Lewis, L. K. (2006). Employee Perspectives on Implementation Communication as Predictors of Perceptions of Success and Resistance. Western Journal of Communication, 70(1), 23-46.
Luque de la Torre, M. A. (2003). La gestión del conocimiento en el sector deportivo: Realidad y complejidades. Encuentros Multidisciplinares, 1-7.
Macías Gelabert, C. y Aguilera Martinez, A. (2012). Contribución de la gestión de recursos humanos a la gestión del conocimiento. Estudios Gerenciales, 28(123), 133-148.
Mackay, K. J. y Crompton, J. L. (1988). A conceptual model of consumer evaluation of recreation service quality. Leisure Studies, 7(1), 41-49.
Parasuraman, A., Zeithaml, V. y Berry, L. (1985). A conceptual model of service quality and its implications for future research. Journal of Marketing, 49(4), 41-50.
Polit, D., & Hungler, B. (2000). Investigación científica en ciencias de la salud. México: Mc Graw-Hill.
Rodríguez, I., Agudo, A., García, M. M. y Herrero, A. (2003). Análisis de los factores determinantes de la calidad percibida en los espectáculos deportivos: Aplicación al fútbol profesional. In Actas del Congreso Mundial de Gestión deportiva. Barcelona.
Rust, R. A. y Oliver, R. L. (1994). Service Quality. New Directions in Theory and Practice. California: Sage Publications.
Saunders, M., Lewis, P. y Thornhill, A. (2009). Research Methods for Business Students.
Wright, B. Z., Duray, N. y Goodale, T. L. (1992). Assessing perceptions of recreation center service quality: an application of recent advancements in service quality research. Journal of Park and Recreation Administration, 10(3), 33-47

