The session of physical education in primary school: practices and obstacles
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.efyd.v38n2a03Keywords:
physical education, primary education, curriculumAbstract
Problem: Despite frequent reforms to the physical education curriculum, this field is one of the least researched in Mexico. Objective: To investigate how the sessions of physical education take place in primary school by means of the program of the Secretary of Public Education 2011. It was sought to know how physical educators carry out the session ,and how much they incorporate from the hysical education program, as well the obstacles present in the session. Method: Ten physical educators participated in the study. The instruments used were direct observation and in-depth interview. Conclusions: Teachers use the program in a limited way . During the session, physical educators promote physical activity of moderate to vigorous intensity, but they face various obstacles to develop it.
Downloads
References
1. Aguayo R. (2010). Las prácticas escolares de los educadores físicos. Perfiles Educativos, 32(128), 97-117.
2. Andriamampianina, P., & Moussa, A. (2005). The training of physical-education teachers in France and China: a comparative analysis of curricula and attitudes. International Review of Education, 51(1), 23-34.
3. Caspersen, C., Powell, K., & Christenson, G. (1985). Physical activity, exercise, and physical fitness: definitions and distinctions for health-related research. Public Health Reports, 100(2), 126-131.
4. Diario Oficial de la Federación (2016). Ley General de Salud. Disponible en http://www.salud.gob.mx/unidades/cdi/legis/lgs/LEY_GENERAL_DE_SALUD.pdf
5. Einsenberg, R., & Grasso, A. (2007). Introducción conceptual a corporeidad, movimiento y educación física. En R. Einsenberg (coord.), La investigación educativa en México 1992‐2002. Volumen 12: Corporeidad, movimiento y educación (pp.43-89). México: Consejo Mexicano de Investigación Educativa.
6. Einsenberg, R., Jiménez, M., & Gutiérrez, J. (2011). La precariedad de la investigación educativa en corporeidad, movimiento y educación física. Publicaciones y algunas opiniones al interior del COMIE. En Actas del VI Congreso Internacional de Filosofía de la Educación (pp.43-54). Madrid.
7. Gallo, L., & Urrego, L. (2015). Estado de conocimiento de la Educación Física en la investigación educativa. Perfiles Educativos, 37(150), 143-155.
8. García, J., & Del Basto, L. (2017). Revisión internacional e iberoamericana del currículum de Educación Física. El caso de México. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(1), 71-85.
9. Goetz, J., & LeCompte, M. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Ediciones Morata.
10. Guerrero, J. (2009). Hacia una cultura física: una perspectiva docente. Revista Mexicana de Investigación en Cultura Física y Deporte, 2(2), 162-177.
11. Hardman, K. (2008). Physical Education in schools: a global perspective. Kinesiology, 40(1), 5-28.
12. Hoffman, J., & Gabel, P. (2016). The origins of Western mind–body exercise methods. Physical Therapy Reviews, 20(5-6), 315-324.
13. Kirk, D. (2006). The “obesity crisis” and school physical education. Sport, Education and Society, 1(2), 121-133.
14. Lozano, I. (2009). La educación física en el sistema educativo mexicano: evaluación y prospectiva (Tesis doctoral). Universidad de Huelva, España.
15. Lundavll, S., & Meckback, J. (2008). Mind the gap: physical education and health and the frame factor theory as a tool for analysing educational settings. Physical Education and Sport Pedagogy, 13(4), 345-364.
16. Lundvall, S., & Schantz, P. (2013). Physical activities and their relation to Physical Education: a 200-year perspective and future challenges. The Global Journal of Health and Physical Education Pedagogy, 2(1), 1-16.
17. Mertens, D. (1998). Research methods in education and psychology. Thousand Oaks, CA: Sage.
18. MEN Ministerio de Educación Nacional (2010). Orientaciones pedagógicas para la educación Física, recreación y deporte. Colombia: El Ministerio.
19. OMS Organización Mundial de la Salud (2018). Recomendaciones mundiales sobre la actividad física para la salud. Ginebra: OMS. Disponible en https://www.who.int/dietphysicalactivity/factsheet_recommendations/es/
20. Pérez, A. (2009). Impacto de la clase de educación física sobre la actividad moderada y vigorosa en niños de primaria. Revista Mexicana de Investigación en Cultura Física y Deporte, 1(1), 150-172.
21. Rich, E., & Evans, J. (2005). “Fat ethics” – The obesity discourse and body politics. Social Theory & Health, 3, 341-358.
22. Rodríguez, G., Gil, J., & García, E. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. México. Aljibe.
23. SEP Secretaría de Educación Pública (2002). Licenciatura en Educación Física. Plan de Estudios. México: SEP.
24. SEP Secretaría de Educación Pública (2011). Programas de Estudio 2011. Guía para el maestro educación básica primaria. Primer grado. México: SEP.
25. SEP Secretaría de Educación Pública (2017). Modelo educativo para la educación obligatoria. México: SEP.
26. Stoltz, S., & Thorburn, M. (2017). Aims and values in physical education: can rival traditions of physical education ever be resolved? In M. Thorburn (Ed.), Transformative learning and teaching in Physical Education (pp.26-41). Routledge: New York.
27. Torres, F. (2016). Creencias, significados y cuerpos. Una mirada a la Educación Física. México: La Cifra.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 José Luis González Cabrera, José María García Garduño

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

