Sociocritical Reading of El olvido que seremos: From Moral Guilt to Ethical Guilt
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.elc.12916Keywords:
Abad Faciolince, Héctor, El olvido que seremos, sociocriticism, divided and guilty conscience, doxa, hegemonic ideology, I-Other, Colombian violence, extreme political Colombian rightAbstract
This article shows, from the perspective of Edmond Cros’s sociocriticism, how the text El olvido que seremos begins as a biography of the beloved father —murdered by hired assassins manipulated by a sector of the extreme political and religious Colombian right wing whose ideology is imposed to the majorities as a hegemonic opinion— and eventually ends up by being an autobiography of the narrator-son. In spite of the rational and sceptical speech of the narrator shown throughout the text, this vision often escapes from himself and let another feelings come to the surface —not consciously and in a manner of confession— of both a divided and guilty conscience, all of which pertains to a Christian discourse characteristic of the Western culture. The biography and autobiography end to be a liberating confession of the narrator facing the others —the readers.
Downloads
References
Abad Faciolince, Héctor. (1994). Asuntos de un hidalgo disoluto. Bogotá: Tercer Mundo-Alfaguara.
---. (2006). El olvido que seremos. 5.ª ed. Bogotá: Planeta (1.ª ed.: oct. 2006).
---. (2006a). “Un colegio sin mujeres”. Soho, 70. Consultado el 5 de septiembre de 2011. http://www.soho.com.co/nostalgia/articulo/un-colegio-sin-mujeres/1613
---. (2010). “Por mi culpa”. El Espectador, 10 de julio. Consultado el 5 de septiembre de 2011. http://elespectador.com/columna-212703-mi-culpa
---. (2011). “Lo que es con ella, es conmigo”. El Espectador, 10 de julio. Consultado el 5 de septiembre de 2011. http://www.elespectador.com/impreso/opinion/columna-283126-ella-conmigo
---. (2011a). “El abominable hombre de los votos”. El Espectador, 10 de septiembre. Consultado el 5 de septiembre de 2011. http://www.elespectador.com/impreso/opinion/columna-298353-el-abominable-hombre-de-los-votos
---. (2011b). “La militancia religiosa”. El Espectador, 17 de julio. Consultado el 5 de septiembre de 2011. http://www.elespectador.com/impreso/opinion/columna-284933-militancia-religiosa
Adorno, Theodor W. (1983). Teoría estética. Barcelona: Orbis.
Angenot, Marc. (1989). “Hégémonie, dissidence et contre-discours”. Études littéraires, 22 (2), 11-24.
Aranguren Molina, Mauricio. (2001). Mi confesión. Carlos Castaño revela sus secretos. Bogotá: La Oveja Negra.
Arias, Luis. (2007). “Manuel Rivas y el libro con boca de Héctor Abad Faciolince”. Diario del Aire, 1884, 8 de septiembre. Consultado el 5 de septiembre de 2011. http://www.diariodelaire.com/
Barthes, Roland. (1997). “Théorie du texte”. Encyclopaedia Universalis.Dictionnaire des genres et notions littéraires. París: Albin Michel, 811-822.
Blair, Elsa. (2005).Muertes violentas. La teatralización del exceso. Medellín, Universidad de Antioquia.
Bourdieu, Pierre y Passeron, Jean-Claude. (1970). La Réproduction. Éléments pour une théorie du système d’enseignement. París: Minuit.
Camus, Albert. (1989). Le Mythe de Sisyphe. París: Gallimard.
Canetti, Elias. (1989). Le Cœur secret de l’horloge. Réflexions (1973-1985). París: Albin Michel.
Castañón, Adolfo. (2008). “El olvido que seremos, de Héctor Abad Faciolince”. Letras Libres, junio. Consultado el 5 de septiembre de 2011. http://www.letraslibres.com/revista/libros/el-olvido-que-seremos-de-hector-abad-faciolince-0
Cros, Edmond. (1986). Literatura, ideología y sociedad. Madrid: Gredos.
---. (2005). Le Sujet culturel. Sociocritique et psychanalyse. París: L’ Harmattan.
---. (2009). La sociocrítica. Madrid: Arco Libros.
Cruz, Juan. (2007). “El olvido que seremos”. Mira que te lo tengo dicho. Blog de El País, 22 de agosto. Consultado el 5 de septiembre de 2011. http://blogs.elpais.com/juan_cruz/2007/08/el-olvido-que-s.html
Dubois, Jacques y Durand, Pascal. (1988). “Champ littéraire et clases de textes”. Littérature, 70, mayo, 5-23.
Dulac, Phillipe. (1997). “Barthes, Roland (1915-1980)”. EncyclopaediaUniversalis. Dictionnaire des genres et notions littéraires. París: Albin Michel, 66-70.
Durand, Gilbert. (1982). Les Structures anthropologiques de l’imaginaire. 9.a ed. París: Bordas.
Emerson, Ralph Waldo. Wikipedia. Recuperado de: http://es.wikiquote.org/wiki/Ralph_Waldo_Emerson
“Éxito inesperado”. (2007). Semana, 1334, 24 de noviembre. Consultado el 5 de septiembre de 2011. http://www.semana.com/cultura/exito-inesperado/107869-3.aspx
Freud, Sigmund. (1981a). “El malestar de la civilización”. Obras completas II y III. Madrid: Biblioteca Nueva.
---. (1981b). “Totem y tabú”. Obras completas II y III. Madrid: Biblioteca Nueva.
Gaviria, Víctor. (1991). El pelaíto que no duró nada. Bogotá: Planeta.
Gusdorf, Georges. (1991a). Les Écritures du moi. Lignes de vie 1. París: Odile Jacob.
---. (1991b). Les écritures du moi. Lignes de vie 2. Auto-bio-graphie. París: Odile Jacob.
Hisashige, Tadao. (1983). Phénoménologie de la conscience de culpabilité. Essai de pathologie éthique. Tokyo: Les Presses de l’Université Senshu.
Jung, Carl Gustav. (1999). Los arquetipos y el inconsciente colectivo. Madrid: Trotta.
Krebs, Sophie. (2003). “La Mémoire et l’artiste contemporain”. La mémoire. Le temps des savoir, 6, 141-160.
Kojève, Alexander. (1975). Dialéctica del amo y del esclavo en Hegel. Buenos Aires: La Pléyade.
Lacan, Jacques. (1949). “Le Stade du miroir comme fondateur de la fonction du JE”. Revue Française de Psychanalyse, 4, 449-455.
--. (1978). Séminaire, livre II. Le moi dans la théorie de Freud et dans la techniquede la psychanalyse (1954-1955). París: Seuil.
Lacroix, Jean. (1977). Philosophie de la culpabilité. París: Presses Universitaires de France.
Lecarme, Jacques y Lecarme-Tabone, Eliane. (1997). L’autobiographie. París: Armand Colin.
Lejeune, Philipe. (1986). Moi, aussi. París: Seuil.
---. (1996). Le Pacte autobiographique. París: Seuil.
---. (2005). Signe de vie. Le pacte autobiographique 2. París: Seuil.
Marx, Karl. (1965). “Introduction générale à la critique de l’économie politique”. Œuvres. Économie I. París: Gallimard.
Mendel, Gérald. (1968). La Révolte contre le père. París: Payot.
Milosz, Czeslaw. (1981). “Contradicciones del poeta” (discurso de recepción del Premio Nobel). Revista de Occidente, 6, 132-146.
Mounier, Emmanuel. (1946). Introduction aux existentialismes. París: Denoël.
Pécaut, Daniel. (2002). Guerra contra la sociedad. 2.ª ed. Bogotá: Espasa-Planeta.
Restrepo Londoño, Eliseo y Sojo Zambrano, José R. (1988). “¿Le va bien a la economía y mal al país?”. Análisis político, 4. Consultado el 5 de septiembre de 2011. http://sala.clacso.org.ar/gsdl/cgi-bin/library?e=d-000-00---0iepri--00-0-0--0prompt-10---4------0-1l--1-es-50---20-about---00031-001-1-0utfZz-8-00&a=d&c=iepri&cl=CL2.1&d=HASH011ab64d936a09ff89804216.10
Reyes, Alfonso. (1986). La experiencia literaria. Barcelona: Bruguera.
Ricœur, Paul. (1969). Le Conflit des interprétations. Essais d’herméneutique. París: Seuil.
---. (1983). “Présentation”. En: Hisashige, Tadeo. Phénoménologie de la conscience de culpabilité. Essai de pathologie éthique. Tokyo: Les Presses de l’Université Senshu, IX-XI.
---. (1998). “Le sentiment de culpabilité: sagesse ou névrose. Dialogue avec Marie de Solemne”. En: Solemne, Marie de. Innocente culpabilité. París: Dervy, 9-29.
Rivas, Manuel. (2007). “Inolvidable”. El País, 8 de septiembre. Consultado el 5 de septiembre de 2011. http://www.elpais.com/articulo/ultima/Inolvidable/elpepiult/20070908elpepiult_2/Tes
Salazar, Alonso. (1990). No nacimos pa’ semilla. Medellín: Corporación Región-CINEP.
Vargas Llosa, Mario. (2010). “La amistad y los libros”. El País, 7 de febrero. Consultado el 5 de septiembre de 2011. http://www.elpais.com/articulo/opinion/amistad/libros/elpepuopi/20100207elpepiopi_13/Tes
Villoro, Juan. (2008). “La cuota humana”. El Malpensante, 84, febrero-marzo. Consultado el 5 de septiembre de 2011. http://www.google.com.co/search?q=%E2%80%9CLa+cuota+humana%E2%80%9D.+El+Malpensante%2C+84%2C+&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:es-ES:official&client=firefox-a
Zambrano, María. (1995). La confesión: género literario. Madrid: Siruela.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in Estudios de Literatura Colombiana must meet the following criteria for authorship:
- Substantial contributions to the conception and design of the work; and the acquisition, analysis, or interpretation of data for the work.
- Drafting the work or revising it critically for important intellectual content.
- Final approval of the version to be published.
- Agreement to be accountable for all aspects of the work in ensuring that questions related to the accuracy or integrity of any part of the work are appropriately investigated and resolved.
In addition, the authors agree to the following terms:
- The authors are accountable for the content of the work.
- Estudios de Literatura Colombiana is not responsible for aspects related to copying, plagiarism or fraud that may appear in the articles published in it.
- It is the authors' responsibility to obtain the necessary permissions to reproduce any copyrighted material. When photographs or personal data are to be reproduced and disseminated in printed or digital form, informed consent is required. Therefore, this requirement must be met by the authors upon receipt of the manuscript.
- The authors retain moral rights and transfer their economic rights to Estudios de Literatura Colombiana, which will correspond to the Universidad de Antioquia, to publish the articles on the website, brochures, social networks, distribute electronic copies, include them in indexing services, directories, national and international database repositories, under the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA).
- The authors will sign the declaration of transfer of economic rights to the Estudios de Literatura Colombiana, after acceptance of the manuscript.
- Authors may not withdraw the manuscript once it has been approved for publication. Otherwise they will have to bear the costs of the process. If they intend to withdraw the manuscript before its approval, they must send an official statement approved by all the authors.
- The material created by you may be distributed, copied and exhibited by third parties if and only if it is specified in the credits. No commercial benefit may be obtained and derived works must be compulsorily under the same terms of the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA) used in the original work.