Carlos Rincón and the Criticism of Will to Truth: Pragmatics of Literary Criticism
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.elc.12981Keywords:
Rincón, Carlos, truth, literary criticism, pragmatism, reception aestheticsAbstract
This article outlines the critical approach developed by the Colombian critic Carlos Rincón, situating his work within a pluralistic ethics: pragmatism. The singularity of Rincón’s literary criticism lies in his focus on operations rather than the essence or intention of the subject; in the effects and not in the causes of what happens. Likewise, the intellectual career of Rincón shows a craftsmanship of interweaving disparate words, objects and experiences, a weave that hinders the possibility of discovering the subject’s truth and to understand the text as a revelation as much as eternity.
Downloads
References
Borges, Jorge Luis. (1998a).“Elementos de preceptiva”. En:Emir Rodríguez Monegal (comp.). Ficcionario. México: Fondo de Cultura Económica.
---. (1998b). “Tlön, Uqbar, Orbis Tertius”. En: Emir Rodríguez Monegal (comp.). Ficcionario. México: Fondo de Cultura Económica.
---. (1998c). “El Aleph”. En: Emir Rodríguez Monegal (comp.). Ficcionario. México: Fondo de Cultura Económica.
Bosteels, Bruno. (2011).The Actuality of Communism. Londres: Verso.
---. (2009). “Marx y Martí: lógicas del desencuentro”. Revista Nómadas, 31, 63-73.
Cano, Germán. (2001). Nietzsche y la crítica de la modernidad. Madrid: Biblioteca Nueva.
Contreras Castro, Anabelle et al. (eds.). (2004). Carlos Rincón. Teorías y poéticas de la novela. Localizaciones latinoamericanas y globalización cultural. Berlín: Wissenschaftlicher Verlag.
De Man, Paul. (1982). “Introduction”. En: Hans Robert Jauss. Toward an Aesthetic of Reception. Mineápolis: University of Minnesota Press, vii-xxv.
Deleuze, Gilles.(2006). “Ontología pura y filosofías de lo Uno”. Clase Cuarta. 12 de diciembre de 1980.En medio de Spinoza. Buenos Aires: Cactus
---. (2005). “Bartleby o la fórmula”. Preferiría no hacerlo. Bartleby el escribiente, de Herman Melville. Valencia: Pre-textos, 57-92.
---. (2004a). “Hume”. Desert Islands and Other Texts 1953-1974. París: Semiotext, 252-261.
---. (2004b). “Nomadic thought”. Desert Islands and Other Texts 1953-1974. París: Semiotext.
---. (2002). Nietzsche y la filosofía. Barcelona: Anagrama.
---. (1995). Negotiations, 1972-1990. Martin Joughin (trad.). Nueva York: Columbia University Press.
---. (1989). “¿Qué es un dispositivo?”. En: Étienne Balibar et al. (eds.). Michel Foucault. Filósofo. Barcelona: Gedisa.
Foucault, Michel.(1973).El orden del discurso. Barcelona: Tusquets.
García Márquez, Gabriel. (2001). Cien años de soledad. Bogotá: Biblioteca El Tiempo.
Gutiérrez Girardot, Rafael. (2004). Modernismo. Supuestos históricos y cul-turales. Bogotá: F. C. E.
---. (2000). “Estratificación social, cultura y violencia en Colombia”. Revista de Estudios Sociales, 7, 9-18.
Herlinghaus, Hermann. (2000). Modernidad heterogénea. Descentramientos hermenéuticos desde la comunicación en América Latina. Caracas: Universidad Central de Venezuela/Cipost
James, William. (1987). “Pragmatism’s conception of truth”. En: Writings 1902-1910. Nueva York: The Library of America.
Nubiola, Jaime. (2001). “La abducción o la lógica de la sorpresa”. Razón y palabra, 21. Disponible en: http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n21/21_jnubiola.html [Consultado: enero de 2012]
Nietzsche, Friedrich. (1988). Ecce Homo. Madrid: Alianza.
Pöppel, Hubert. (2000). “García Márquez, Hawthorne, Shakespeare, de la Vega & Co. Unltd.”. Estudios de Literatura Colombiana, 7, 141-145.
Rincón, Carlos. (2010a). “Exculpación y exaltación de Miguel Antonio Caro”. En: Carlos Rincón et al. Entre el olvido y el recuerdo: íconos, lugares de memoria y cánones de la historia y la literatura en Colombia. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana, 169-417.
---. (2010b). “Canon y clásicos literarios en la década de 1930”. En: Carlos Rincón et al. Entre el olvido y el recuerdo: íconos, lugares de memoria y cánones de la historia y la literatura en Colombia. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana, 419-477.
---. (2009). “Carpentier ‘Francés’: documents, Bifur, un cadavre y dos cartas a Georges Bataille”. Nuevo Texto Crítico, 22(42-43), 101-121.
---. (2008a). “Crisis trasatlántica, crisis de la representación, crisis de la hegemonía (1808-1900)”. Estudios de Filosofía, suplememto 01, 317-325.
---. (2008b). “Carpentier, ‘extranjero indeseable’”. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, 34(68),185-200.
---. (2007). De la guerra de las imágenes a la mezcla barroca de los imaginarios en el mundo colonial americano. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Artes.
---. (2004a) “Mentiras verdaderas. La oximetáfora de Sergio Ramírez”. En: Anabelle Contreras Castro et al. (eds.). Teorías y poéticas de la novela. Localizaciones latinoamericanas y globalización cultural. Berlín: Wissenschaftlicher Verlag, 113-154.
---. y Julián Serna. (2004b). Borges, lo sugerido y lo no dicho. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar, Siglo del Hombre.
---. (2004c). La irrupción de lo impensado. Discurso de inauguración de la Cátedra Michel de Certeau. Bogotá: Instituto Pensar, 57-74.
---. (2002a). “Las imágenes en el texto: entre García Márquez y Roberto Bolaño. De la alegoría del tiempo al universo de las imágenes”.Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, 28(56),19-37.
---. (2002b). “Texto-imagen más allá de la comparación. Presentación”. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, 28(56), 7-17.
---. (2000). “Comunicación trasatlántica. Entrevista a Carlos Rincón”. En: Ellen Spielmann, Florian Nelle y Nana Bandenberg (eds.).Exzentrische Räume. Festschriftfür Carlos Rincón. Stuttgart: H.D. Heinz.
---. (1999a). García Márquez, Hawthorne, Shakespeare, de la Vega &Co. Unltd. Bogotá: Instituto Caro y Cuervo.
---. (1999b). “‘Del amor y otros demonios’, páginas 9 a 11; o, sobre la reescritura de las ‘Foundational fictions’ norteamericanas”. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana. Número dedicada al homenaje del Instituto Internacional de Literatura Iberoamericana a Antonio Cornejo Polar: La Trayectoria Intelectual de Antonio Cornejo Polar, 25(50), 199-224.
---. (1999c). “Laudatio de Carmen Boullosa”. En: Barbara Droscher et al. Acercamientos a Carmen Boullosa. Actas del simposio. Conjugarse en infinitivo. Berlín: Edition tranvía/Walter Frey, 14-15.
---. (1996). Mapas y pliegues. Ensayos de cartografía cultural y de lectura del neobarroco. Bogotá: Colcultura.
---. (1995). La no simultaneidad de lo simultáneo. Posmodernidad, globalización y culturas en América Latina. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
---. (1993). “The peripheral center of postmodernism: On Borges, García Márquez, and Alterity”. Boundary, 2, 20(3), 162-179.
---. (1989). “Modernidad periférica y el desafío de lo postmoderno: pers-pectivas del arte narrativo latinoamericano”. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, 15(29), Actas del simposio Latinoamérica: Nuevas Direcciones en Teoría y Critica Literarias (Dartmouth, abril de 1988), 61-104.
---. (1978). El cambio actual de la noción de literatura y otros estudios de teoría y crítica latinoamericana. Colección Autores Nacionales, 36. Bogotá: Instituto Colombiano de Cultura.
---. (1975). “Sobre Carpentier y la poética de lo real maravilloso americano”. Casa de las Américas, XV(89), 40-67.
Rowe, William. (2000). “El escepticismo y lo ilegible en el arte de la lectura”. En: Claudio Canparo et al. (comps.). Jorge Luis Borges. Intervenciones sobre pensamiento y literatura. Buenos Aires: Paidós, 263-270.
Sloterdijk, Peter. (2000). El pensador en escena. El materialismo de Nietzsche. Valencia: Pre-textos.
---. (1986). El árbol Mágico. El nacimiento del psicoanálisis en el año 1875. Ensayo épico sobre la filosofía de la psicología. Barcelona: Seix Barral.
Zuleta, Rodrigo. (1997) .“Lecturas atragantadas”. Boletín Cultural y Bibliográfico. XXXIII(41). Disponible en: http://www.banrepcultural.org/blaavirtual/publicacionesbanrep/boletin/boleti1/bol41/bol1-f.htm [Consultado: enero de 2012].Alejandro Sánchez Lopera
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in Estudios de Literatura Colombiana must meet the following criteria for authorship:
- Substantial contributions to the conception and design of the work; and the acquisition, analysis, or interpretation of data for the work.
- Drafting the work or revising it critically for important intellectual content.
- Final approval of the version to be published.
- Agreement to be accountable for all aspects of the work in ensuring that questions related to the accuracy or integrity of any part of the work are appropriately investigated and resolved.
In addition, the authors agree to the following terms:
- The authors are accountable for the content of the work.
- Estudios de Literatura Colombiana is not responsible for aspects related to copying, plagiarism or fraud that may appear in the articles published in it.
- It is the authors' responsibility to obtain the necessary permissions to reproduce any copyrighted material. When photographs or personal data are to be reproduced and disseminated in printed or digital form, informed consent is required. Therefore, this requirement must be met by the authors upon receipt of the manuscript.
- The authors retain moral rights and transfer their economic rights to Estudios de Literatura Colombiana, which will correspond to the Universidad de Antioquia, to publish the articles on the website, brochures, social networks, distribute electronic copies, include them in indexing services, directories, national and international database repositories, under the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA).
- The authors will sign the declaration of transfer of economic rights to the Estudios de Literatura Colombiana, after acceptance of the manuscript.
- Authors may not withdraw the manuscript once it has been approved for publication. Otherwise they will have to bear the costs of the process. If they intend to withdraw the manuscript before its approval, they must send an official statement approved by all the authors.
- The material created by you may be distributed, copied and exhibited by third parties if and only if it is specified in the credits. No commercial benefit may be obtained and derived works must be compulsorily under the same terms of the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA) used in the original work.




