"La mujer es una queja sin sonido”. El eterno femenino en la obra de Pablo Montoya
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.elc.n41a01Keywords:
Pablo Montoya, representación femenina, género, anamnesis, ex-clusiónAbstract
En la extensa obra de Pablo Montoya, la mujer está lejos de constituir un personaje secundario, aunque se perciba como ‘irrepresentable’. Madre y hermanas son las representantes femeninas por excelencia: son seres constantes observados por hombres sorprendidos que no logran comprenderlas. La madre es el origen y lo estable; con su deceso inicia el desmoronamiento de las estructuras sociales. Otras, son vagos recuerdos, pero mujer y revolución son causas perdidas. La mujer no es una Lilith reivindicadora, sino una Eva dócil que se sacrifica por el otro. Si el hombre encarna la acción, la mujer está centrada primordialmente en una estrategia acomodaticia y de sacrificio.
Downloads
References
Barnabé, C. (2015). Les notes indiscrètes de Pablo Montoya. Revue Europe 1038, pp. 231-236.
Cohen, C. (2003). La femme des origines. Images de la femme dans la préhistoire Occidentale. Paris: Belin-Herscher.
Colorado López, M., L. Arango Palacio y S. Fernández Fuente. (1998). Mujer y feminidad en el psicoanálisis y el feminismo. Medellín: Colección Autores Antioqueños.
Cournut, J. (2001). Pourquoi les hommes ont peur des femmes. Paris: Presses Universitaires de France.
Harris, M. (2011). Antropología cultural. Madrid: Alianza Editorial.
Homero. (2000). Odisea. Bogotá: Editorial Sol 90.
Mächler Tobar, E. (2014). Entre el pudor y el desenfreno. El erotismo de dos cincuentones colombianos: Pablo Montoya y Evelio Rosero. América, Cahiers du CRICCAL 45, pp. 195-204.
Mercier-Campiche, M. (1968). L’héroïne dans le théâtre de Giradoux. In Jean Jacquot (Ed). Le théâtre moderne. Hommes et tendances. Paris: Éditions du Centre National de la Recherche Scientifique, CNRS, troisième édition, pp. 79-87.
Montoya, P. (1996). Cuentos de Niquía / Nouvelles de Niquía. París: Vericuetos.
Montoya, P. (1997). La Sinfónica y otros cuentos musicales. Medellín: El propio bolsillo.
Montoya, P. (1999a). Viajeros. Medellín: Universidad de Antioquia.
Montoya, P. (1999b). Habitantes. Paris: Indigo éditions.
Montoya, P. (2001). Razia. Medellín: Fondo Editorial Universidad Eafit.
Montoya, P. (2004). La sed del ojo. Medellín: Fondo Editorial Universidad Eafit.
Montoya, P. (2006). Réquiem por un fantasma. Medellín: Hombre Nuevo Editores.
Montoya, P. (2008). Lejos de Roma. Bogotá: Alfaguara.
Montoya, P. (2010a). Adiós a los próceres. Bogotá: Grijalbo.
Montoya, P. (2010b). El beso de la noche. Bogotá: Panamericana.
Montoya, P. (2012). Los derrotados. Medellín: Sílaba Editores.
Montoya, P. (2013a). La música en la obra de Alejo Carpentier. Medellín: La Carreta editores.
Montoya, P. (2013b). Un Robinson cercano. Diez ensayos sobre literatura francesa del siglo xx. Medellín: Fondo Editorial Universidad Eafit.
Montoya, P. (2014a). Programa de mano. Bogotá: Pontifica Universidad Javeriana.
Montoya, P. (2014b). Tríptico de la infamia. Bogotá: Penguin Ramdom House Grupo Editorial.
Pelicer, Y. (1985). Les espaces de la vie: L’avenir à 50 ans. Cahiers de Sexologie Clinique, 11 (64), pp. 247-250.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in Estudios de Literatura Colombiana must meet the following criteria for authorship:
- Substantial contributions to the conception and design of the work; and the acquisition, analysis, or interpretation of data for the work.
- Drafting the work or revising it critically for important intellectual content.
- Final approval of the version to be published.
- Agreement to be accountable for all aspects of the work in ensuring that questions related to the accuracy or integrity of any part of the work are appropriately investigated and resolved.
In addition, the authors agree to the following terms:
- The authors are accountable for the content of the work.
- Estudios de Literatura Colombiana is not responsible for aspects related to copying, plagiarism or fraud that may appear in the articles published in it.
- It is the authors' responsibility to obtain the necessary permissions to reproduce any copyrighted material. When photographs or personal data are to be reproduced and disseminated in printed or digital form, informed consent is required. Therefore, this requirement must be met by the authors upon receipt of the manuscript.
- The authors retain moral rights and transfer their economic rights to Estudios de Literatura Colombiana, which will correspond to the Universidad de Antioquia, to publish the articles on the website, brochures, social networks, distribute electronic copies, include them in indexing services, directories, national and international database repositories, under the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA).
- The authors will sign the declaration of transfer of economic rights to the Estudios de Literatura Colombiana, after acceptance of the manuscript.
- Authors may not withdraw the manuscript once it has been approved for publication. Otherwise they will have to bear the costs of the process. If they intend to withdraw the manuscript before its approval, they must send an official statement approved by all the authors.
- The material created by you may be distributed, copied and exhibited by third parties if and only if it is specified in the credits. No commercial benefit may be obtained and derived works must be compulsorily under the same terms of the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA) used in the original work.