L’identité narrative et le « je écrivant » dans l’œuvre de Pablo Montoya
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.elc.352688Keywords:
Pablo Montoya, roman colombien, poétique du moi, identité narrativeAbstract
Pablo Montoya invente un alter ego d’auteur, qui peut être lu comme une métaphore de l’“ écrivain souhaité ”, comme un “ moi auto(r)fictionnel ” avec une libre circulation entre les livres qui l’incorporent. Ce “ moi écrivain qu’il souhaite être ” révèle dans chaque parcours poétique une nouvelle facette de celui qui écrit, raconte et est raconté, ainsi qu'une série de réflexions sur l’acte même de l'écriture. Suivre le parcours narratif de Montoya, c’est assembler pièce par pièce la “ totalité ” d’un “ moi écrivant ”. On identifie une identité narrative en suspension continue, un héros en trace permanente, qui est aussi une narration de l’acte propre d'écriture.
Downloads
References
Agamben, G. (2000). Homo Sacer III. Valencia: Pre-textos.
De Aguiar e Silva. V. M. (1972). Teoría de la Literatura. Madrid: Editorial Gredos.
Alarcón, J. I. (2014). Una autoficción sin identidad: reflexiones en torno a la identidad especular. En A. Casas (Ed). El yo fabulado. Nuevas aproximaciones críticas a la autoficción (pp. 107-125). Madrid y Frankfurt: Iberoamericana y Vervuert.
Alberca, M. (2007). El pacto ambiguo. De la novela autobiográfica a la autoficción. Madrid: Biblioteca nueva.
Alberca, M. (2009). Es peligroso asomarse (al interior). Autobiografía vs Autoficción. Rapsoda. Revista de Literatura 1, pp. 1-24.
Casas, A. (ed.). (2014). El yo fabulado. Nuevas aproximaciones críticas a la autoficción. Madrid y Frankfurt: Iberoamericana y Vervuert.
Cheminaud, J. (2011). Des écritures hallucinées. Oscillations s.n. pp. 76-88. Recuperado de https://hal.sorbonne-universite.fr/hal-01939368/document [14.02.2023].
Colonna, V. (1989). L’autofiction, essai sur la fictionalisation de soi en littérature. [Tesis doctoral. Ëcole des Hautes Études en Sciences Sociales]. Recuperado de https://theses.hal.science/tel-00006609/document [14.02.2023].
Dällenbach, L. (1977). Le récit spéculaire. Essai sur la mise en abyme. Paris: Seuil.
Flaubert, G. (2007). Correspondance, ed. Jean Bruneau, Bibliothèque de la Pléiade. Tome III. Paris: Gallimard.
García Márquez, G. (1959). Dos o tres cosas sobre “La novela de la violencia”. La Calle 103 (2), pp. 12-13.
Gasparini, P. (2004). Autofiction. Une aventure du langage. Paris: Seuil.
Giorgi, G. (2014). Formas comunes. Animalidad, cultura, biopolítica. Buenos Aires: Eterna Cadencia.
Hall, S. (2014). Etnicidad: identidad y diferencia. En E. Restrepo, V. Vich y C. Walsh (Eds.). Sin garantías. Trayectorias y problemáticas en Estudios Culturales (pp. 373-383). Popayán: Universidad del Cauca y Envión Editores.
Kermode F. (1979). The Genesis of Secrecy: on the Interpretation of Narrative. Cambridge: Harvard Universitiy Press.
Modiano, P. (2009). Dora Bruder. Barcelona: Seix Barral.
Montoya, P. (2012). Los derrotados. Medellín: Sílaba.
Montoya, P. (2014). Tríptico de la infamia. Barcelona: Random House.
Montoya, P. (2018). La escuela de música. Bogotá: Random House.
Montoya, P. (2021). La sombra de Orión. Bogotá: Random House.
Ricœur, P. (1999). Historia y narratividad. Barcelona: Paidós.
Toro, V., Schlickers S. y Luengo A. (2010). La obsesión del yo. La auto(r)ficción en la literatura española y latinoamericana. Madrid y Frankfurt: Iberoamericana y Vervuert.
Unamuno, M. (2020). Tres novelas ejemplares y un prólogo. Islas Baleares: Textos.info.
Vanegas, O. K. (2021). Nueve preguntas a Pablo Montoya. Peregrinaciones del artista, el pensador y el personaje literario. Entrevista. Pasavento IX (2), pp. 483-492. DOI: https://doi.org/10.37536/preh.2021.10.2.1469
Vanegas, O. K. (2022). La intromisión del “yo escritor” en la narrativa colombiana y su obsesión por el pasado político. Visitas al patio 16 (1), pp. 86-111. DOI: https://doi.org/10.32997/RVP-vol.16-num.1-2022-3791
Vásquez, J. G. (2018). Viajes con un mapa en blanco. Madrid: Alfaguara.
Vouilloux, B. (2014). Flaubert et Taine devant l’image. Flaubert. Revue critique et génétique 11. pp. 1-19. Recuperado de https://journals.openedition.org/flaubert/2311#quotation [14.02.2023].
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Estudios de Literatura Colombiana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Estudios de Literatura Colombiana must meet the following criteria for authorship:
- Substantial contributions to the conception and design of the work; and the acquisition, analysis, or interpretation of data for the work.
- Drafting the work or revising it critically for important intellectual content.
- Final approval of the version to be published.
- Agreement to be accountable for all aspects of the work in ensuring that questions related to the accuracy or integrity of any part of the work are appropriately investigated and resolved.
In addition, the authors agree to the following terms:
- The authors are accountable for the content of the work.
- Estudios de Literatura Colombiana is not responsible for aspects related to copying, plagiarism or fraud that may appear in the articles published in it.
- It is the authors' responsibility to obtain the necessary permissions to reproduce any copyrighted material. When photographs or personal data are to be reproduced and disseminated in printed or digital form, informed consent is required. Therefore, this requirement must be met by the authors upon receipt of the manuscript.
- The authors retain moral rights and transfer their economic rights to Estudios de Literatura Colombiana, which will correspond to the Universidad de Antioquia, to publish the articles on the website, brochures, social networks, distribute electronic copies, include them in indexing services, directories, national and international database repositories, under the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA).
- The authors will sign the declaration of transfer of economic rights to the Estudios de Literatura Colombiana, after acceptance of the manuscript.
- Authors may not withdraw the manuscript once it has been approved for publication. Otherwise they will have to bear the costs of the process. If they intend to withdraw the manuscript before its approval, they must send an official statement approved by all the authors.
- The material created by you may be distributed, copied and exhibited by third parties if and only if it is specified in the credits. No commercial benefit may be obtained and derived works must be compulsorily under the same terms of the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA) used in the original work.