Analysis of projects developed by teachers: the challenge of preventing psychoactive drug use and violence among young people in Medellín

Authors

  • Isabel C. Posada Z. University of Antioquia
  • Ornella Moreno M. University of Antioquia
  • Ana C. Jaramillo M. University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.11365

Keywords:

project development, violence, consumption of psychoactive substances, educators, prevention

Abstract

Objective: to analyze the development of projects formulated by professional teachers who are students of the certified course named “Red Formemos Educadores 2008-2010”. The projects were formulated in order to prevent violence and psychoactive drug use among the young students of Medellín, Colombia. Methodology: the Methodological elements proposed by grounded theory were used. Data collection was carried out in three stages: 1) one group interview, 2) four individual in-depth interviews, and 3) two individual in-depth interviews with two teachers and two interviews of the same nature with two members from the SURGIR NGO. No theories were formulated. Results: an important reason to develop prevention projects is the well-being of the young individuals living in communities where violence and drug use are common. Teacher motivation allowed for the successful development of the projects. Conversely, a lack of motivation led to withdrawal from the certified course. Discussion: the various problems of the teachers’ social environment have a direct effect on their motivations. For some teachers, the lack of time is an obstacle to carry out the academic activities proposed during the certified course. A motivated teacher can successfully face the difficulties encountered during the project development process.

|Abstract
= 202 veces | PDF ()
= 46 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Isabel C. Posada Z., University of Antioquia

Psychologist, master’s degree in public health with emphasis on mental health, professor, National School of Public Health, University of Antioquia, Medellín, Colombia.

Ornella Moreno M., University of Antioquia

Health administrator with emphasis on health services management; researcher at the University of Antioquia, Medellín, Colombia.

Ana C. Jaramillo M., University of Antioquia

Psychologist, University of Antioquia, Medellín, Colombia.

References

(1). Organización Panamericana de la salud. La violencia, un proble-ma mundial de salud pública [Internet] [Acceso 22 de agosto de 2011]. Disponible en: http://www.paho.org/Spanish/AM/PUB/capitulo_1.pdf

(2). Scoppetta O. Consumo de Drogas en Colombia: Características y tendencias. 2010. Bogotá: Editorial Guadalupe S.A.; 2010.

(3). UNODC. Informe Mundial sobre Drogas 2010. Resumen ejecutivo. Pág. 37.

(4). Organización Panamericana de la Salud. Informe mundial sobre la violencia y la salud. Washinton: OPS; 2002. p. 2-38.

(5). Surgir. Proyectos en curso: Red Formemos [Internet] [Acceso 24 de agosto 2011]. Disponible en: http://www.corporacionsurgir.org/php/contenido.php?clave=RedFormemos:formaci&ciudad=1.

(6). Plataforma virtual de Red Formemos educadores [Internet] Medellín: Universidad de Antioquia; 2009. [Acceso 21 de febrero de 2010]. Disponible en: http://aprendeenlinea.udea.edu.co/lms/extension/course/view.php?id=46.

(7). Posada I. Ciencia e Investigación. Presentación en Power point. Clase Magistral. Facultad Nacional de Salud Pública. Universidad de Antioquia. 14 de marzo de 2011.

(8). Strauss A, Corbin J. Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para lograr la teoría fundamentada. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia; 2002.

(9). Asociación Médica Mundial. Declaración de Helsinki: principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos [Internet] 2008 [Acceso 10 de octubre de 2011]. Disponible en: http://www.ub.edu/recerca/Bioetica/doc/Declaracio_Helsinki_2008.pdf.

(10). Bedoya D, Jaramillo J. De la barra a la banda: estudio analítico de la violencia juvenil en Medellín. Segunda ed. Medellín: Editorial lealon; 1991. p. 13-25

(11). Biscarri J. Motivación de los profesores respecto a su formación permanente. Rev. Interuniversitaria de formación del profesorado 1993; 18: 221-237.

(12). Krauskopf D. Estado del arte de las experiencias y proyectos de prevención de la violencia en ámbitos escolares. Washington: Sin-co Editores; 2006. p.76.

(13). Cardona G. Tendencias educativas para el siglo XXI educación virtual, online y @learning elementos para la discusión. [Internet] [Acceso 09 de septiembre de 2011] Disponible en: http://edutec.rediris.es/Revelec2/revelec15/cardona.pdf.

(14). García C. Los profesores como trabajadores del conocimiento. Certidumbres y desafíos para una formación a lo largo de la vida. Educar 2002; 30: 27-56.

(15). Arnau J. El estudio de la motivación humana. [Internet] [Acceso 9 de septiembre de 2011]. Disponible en: http://www.raco.cat/index.php/anuariopsicologia/article/viewFile/59760/88068

Downloads

Published

2013-02-20

How to Cite

1.
Posada Z. IC, Moreno M. O, Jaramillo M. AC. Analysis of projects developed by teachers: the challenge of preventing psychoactive drug use and violence among young people in Medellín. Rev. Fac. Nac. Salud Pública [Internet]. 2013 Feb. 20 [cited 2025 Jan. 31];30(3):273-81. Available from: https://revistas.udea.edu.co/index.php/fnsp/article/view/11365

Issue

Section

Research