Social Representations of Health Education: School of Medicine, University of Antioquia
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.15720Keywords:
Health Education, Social Representation, communication, medical educationAbstract
Downloads
References
(1). Salleras L. Educación sanitaria: principios, métodos y aplicaciones. España: Ediciones Díaz de Santos; 1985. p. 51-64.
(2). Nutbeam D. Glosario de Promoción de la Salud. World Health Organization 1998 http://www.bvs.org.ar/pdf/glosario_sp.pdf
(3). Whitehead D. “Reviewing health promotion in nursing education”. Nurse Educ Today. 2007;27(3):225-237. DOI: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2006.05.003
(4). Díaz P. Theoretical conceptions on the theory on health education. Systematic review. Medellin. Colombia. Invest Educ Enferm. 2012; 30(3): 378-389. DOI: https://doi.org/10.17533/udea.iee.7675
(5). Franco S, Ochoa D, Hernández M. La Promoción de la salud y la seguridad social. Documentos Especiales, No. 5 Corporación Salud y Desarrollo. Bogotá, julio, 1995. Citado por Escobar G, Peñaranda F, Bastidas M, Torres N, Arango A. La educación en el Programa de Crecimiento y Desarrollo en un contexto surcado por tensiones. Medellín, Colombia: Universidad de Antioquia. Rev. Fac. Nac. Salud Pública. 2006;24(1):84-91.
(6). Díaz P, Peñaranda F, Cristancho S, Caicedo N, Garcés M, Alzate T, et al. Educación para la salud: perspectivas y experiencias de educación superior en ciencias de la salud. Medellín, Colombia: Universidad de Antioquia, Rev. Fac. Nac. Salud Pública. 2010;28 (3):221-230.
(7). Abric J. Prácticas sociales y representaciones. México: Ediciones Coyoacán S.A.; 2001. p.11-17.
(8). Strauss A, Corbin J. Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. 1a. ed. (Metodología). Medellín, Colombia: Editorial Universidad de Antioquia; 2002. p. 110-177-231.
(9). Charmaz K. Grounded Theory: Objectivist and Constructivist Methods. In Denzin N. y Lincold Y. (Editores) Handbook of Qualitative Research, Thousand Oaks: Sage publications; 2000. p. 509-536.
(10). Delgado C. La Teoría Fundamentada: Decisión entre perspectivas. AuthorHouse. 1663 Liberty Drive. Bloomington, IN 47403; 2012. p. 28-31.
(11). González EM. ¿Cómo la didáctica puede traducir los saberes? En: Universidad de Antioquia, Diploma en fundamentación pedagógica y didáctica universitaria. Medellín: Imprenta Universidad de Antioquia; 2006. p. 94-97.
(12). Perea QR. Educación para la salud, reto de nuestro tiempo. Madrid: Ediciones Díaz de Santos; 2004. p. 15-18.
(13). Díaz H. La Comunicación para la salud desde una perspectiva relacional. En: Comunicación y salud: nuevos escenarios y tendencias. 1a. ed.; 2011. p. 33-44. [acceso el 15 de abril de 2013]. Disponible en: http://www.fundacionabbott.es/documentos/publicaciones/comunicacion_y_salud/nuevos_escenarios_y_tendencias.pdf.
(14). Manen M. El tacto en la enseñanza: el significado de la sensibilidad pedagógica. 1a. ed. (Paidós Educador; 135). España: Paidós; 1998. p. 49.
(15). Agarte A, Menéndez H, Cuesta U. Prensa escrita y salud en Madrid: una revisión del modelo de Agenda Setting y su aplicación a la dinámica de las noticias sobre salud en Madrid. Madrid: Universidad Complutense de Madrid. p. 59 [Acceso el 15 de abril de 2013]. Disponible en: http://www.fundacionabbott.es/documentos/publicaciones/comunicacion_y_salud/prensaescritaysaludmadrid.pdf.
(16). Bárcenas F, Mélich J. La educación como acontecimiento ético. Natalidad, narración y hospitalidad. Barcelona: Paidós; 2000. p. 13-15.
(17). Pérez B. La educación para la salud y la estrategia de salud de la población. Rev Cubana Salud Pública [Internet] 2007 [Acceso el 11 de mayo de 2013]; 33(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662007000200001&lng=es. DOI: https://doi.org/10.1590/S0864-34662007000200001
(18). Villarini J, Ángel R. El cuidado en salud y la educación salubrista como promoción de competencias humanas y autonomía. Salud Uninorte. [revista en internet] 2008 [Acceso el 11 de mayo de 2013]; 24(2): 341-350. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/sun/v24n2/v24n2a16.pdf.
(19). Díaz HD. La formación integral como principio pedagógico que orienta el currículo de la Facultad de Medicina de la Universidad de Antioquia. 2012. Capítulo de un libro en edición.
(20). Nussbaum, M. Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita las humanidades. Buenos Aires: Katz Editores; 2013. p. 48.
(21). Góes V, Focesi M, L ́Abbatte S, et al. Promoción de la salud, educación para la salud y comunicación social en salud: especificidades, interfaces, intersecciones. Promotion & Education: International Journal of Health Promotion and Education [revista en internet] 2000 [acceso el 26 de junio de 2013]; 7(4): 8-12. Disponible en: http://openlink.br.inter.net/vllima.orla/xviconf.htm. DOI: https://doi.org/10.1177/102538230000700425
(22). Díaz A, Carvalho V. Trends of knowledge production in health education in Brazil. Rev. Latino-Am. Enfermagem. [serial on the Internet] 2007 [acceso el 15 de mayo de 2013]; 15(6): 1.177-1.183. Disponible en: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-11692007000600019&lng=en: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692007000600019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-11692007000600019
(23). Nussbaum, M. El cultivo de la humanidad. Una defensa clásica de la reforma en la educación liberal. Barcelona: Paidós; 2012. p. 27.
(24). Serrano MI. La educación para la salud del siglo XXI: Comunicación y salud. Madrid: Ediciones Díaz de Santos; 2002. p. 6.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Margarita M. Gómez G., Hermes Osorio C.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The contents of the articles are the responsibility of the authors
The editorial committee has editorial independence from the National School of Public Health "Héctor Abad Gómez" of the University of Antioquia.
The editorial committee is not responsible for aspects related to copying, plagiarism or fraud that may appear in the articles published in it.
When you are going to reproduce and disclose photographs or personal data in printed or digital format, informed consent is required. Therefore, this requirement is required of the author at the time of receipt of the manuscript.
Authors are responsible for obtaining the necessary permissions to reproduce any material protected by reproduction rights.
The authors preserve the moral rights and assign the economic rights that will correspond to the University of Antioquia, to publish it, distribute electronic copies, include them in indexing services, directories or national and international databases in Open Access, under the Creative Commons Attribution license -Not Commercial-Share Equal 4.0 International Commercial (CC BY-NC-SA) which allows others to distribute, remix, retouch, and create from the work in a non-commercial way, as long as the respective credit and license are granted. new creations under the same conditions.
The authors will sign the declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
The editorial committee reserves the right to reject the articles whose authors do not offer satisfactory explanations about the contribution of each author, to meet the criteria of authorship in the submission letter. All authors must meet the four criteria of authorship according to ICMJE: "a) .- That there is a substantial contribution to the conception or design of the article or to the acquisition, analysis or interpretation of the data. b) That they have participated in the design of the research work or in the critical review of its intellectual content. c) .- That has been intervened in the approval of the final version that will be published.d). That they have the capacity to respond to all aspects of the article in order to ensure that issues related to the accuracy or integrity of any part of the work are adequately investigated and resolved. "