Beliefs and practices for health care for deaf people in Antioquia
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.e351971Keywords:
Deafness, Education of Hearing Disabled, Culturally Competent Care, health promotion, right to healthAbstract
Objective: To describe the beliefs and practices for health care of deaf people in Antioquia, in order to identify health education needs of this population.
Methodology: qualitative study with ethnographic techniques framed in a participatory action research; 22 semi-structured interviews and 4 focus groups were conducted with deaf people, in meetings mediated by an official interpreter of the Colombian Sign Language, of which video and audio were recorded for later transcription and analysis.
Results: Complaints related to the language barrier that prevents them from knowing about health care emerged; beliefs and practices acquired at home and with peers about sexual and reproductive health, mental health, and lifestyles. The participants expressed concerns about care, health and illness that have not been addressed clearly and in their own language.
Conclusions: Deaf people demand quality health care education under a differential approach, which will contribute to their autonomy, self-determination and the effective enjoyment of the right to health.
Downloads
References
World Health Organization. Deafness and hearing loss. Newsroom [internet]; 2020 [citado 2021 feb. 22]. Disponible en: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/deafness-and-hearing-loss
Colombia, Ministerio de Salud y Protección Social. Sala situacional de las Personas con Discapacidad (Nacional). Minsalud [internet]; 2018 [citado 2023 mar. 27]. Disponible en: https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/VS/MET/sala-situacional-discapacidad2019-2-vf.pdf
Ayala-Hernandez JM, Lopera-Escobar A, et al. The interaction between the healthcare professional and the deaf person. Experiences from the Colombian Healthcare System. J Dev Phys Disabil. 2021;33:993-1004.
Miranda Agudelo D, Ospina Vergara M. Estudio exploratorio sobre estrategias de comprensión lectora utilizadas por sordos usuarios de Lengua de Señas Colombiana. Tesis de grado. [Medellín]: Universidad de Antioquia; [internet]. 2020 [citado 2023 mar. 27]. Disponible en: https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/18508
López Cárdenas V, Cáceres Tafur J. Una aproximación a los procesos lectores en población sorda. Trabajo de grado. [Bogotá]: Universidad El Bosque [internet]; 2020 [citado 2023 mar. 27]. Disponible en: https://repositorio.unbosque.edu.co/handle/20.500.12495/5716
Max-Neef M, Elizalde A, Hopenhayn M, et al. Desarrollo a escala humana. Opciones para el futuro. Dev Dialogue [internet]. 1986 [citado 2023 mar. 27] (Numer Espec.). Disponible en:. http://habitat.aq.upm.es/deh/adeh.pdf
Garelli FM, Dumrauf AG. Una mirada al campo de la educación en salud: hegemonía, pandemia y alternativas. Espac Abierto [internet]. 2021 [citado 2022 nov. 15]; 30(2):100-16. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/122/12267447006/html/
Francisco G da SAM, Mesquita CT. Access to health services among deaf people: An issue of inclusion and linguistic rights. Int J Cardiovasc Sci. 2023;36:1-3. DOI: https://doi.org/10.36660/ijcs.20220196
Santos AS, Portes AJF. Perceptions of deaf subjects about communication in Primary Health Care. Rev Latino-Am Enferm. 2019;27:e3127. DOI: https://doi.org/10.1590/1518-8345.2612.3127
Terry DR, Lê Q, Nguyen HB. Moving forward with dignity: Exploring health awareness in an isolated Deaf community of Australia. Disabil Health J. 2016;9(2):281-8. DOI: https://doi.org/10.1016/j.dhjo.2015.11.002
Madero-Zambrano K, Vallejo-Arias S, Castro-Bocanegra V. Necesidades sentidas de personas con capacidades disímiles ante la atención de profesionales de la salud. IPSA Sci Rev Científica Multidiscip. 2021;6(1):123-4. DOI: https://doi.org/10.25214/27114406.1004
Amaya C. Gestores Comunitarios de Salud: una experiencia pedagógica piloto en la Universidad del Rosario. Rev Ciencias la Salud. [internet]. 2006 [citado 2023 mar. 27]; 4(Esp.):33-40. Disponible en: https://revistas.urosario.edu.co/index.php/revsalud/article/view/541.
Colombia, Congreso de la República. Ley Estatutaria 1751, por medio de la cual se regula el derecho fundamental a la salud y se dictan otras disposiciones (2015 feb. 16).
Colombia, Congreso de la República. Ley Estatutaria 1618, por medio de la cual se establecen las disposiciones para garantizar el pleno ejercicio de los derechos de las personas con discapacidad (2013 feb. 27).
Colombia, Ministerio de Salud y Protección Social. Plan Decenal de Salud Pública 2012-2021 [internet]. 2013 [citado 2023 mar. 27]. Disponible en: https://www.minsalud.gov.co/plandecenal/Paginas/home2013.aspx
Guba EG, Lincoln YS. Paradigmas en competencia en la investigación cualitativa. En: Denman C, Haro JA, compilafores, Por los rincones. Antología de métodos cualitativos en la investigación social. Hermosillo, Sonora: El Colegio de Sonora; 2002. pp. 113-45.
Suárez Monsalve LF, Rivas Rentería NM, Caballero Hernández EF. Comunidad sorda: aproximación a su cultura en el área metropolitana. Inclusión y Desarrollo. 2021;8(2):54-64. DOI: https://doi.org/10.26620/uniminuto.inclusion.8.2.2021.54-64
Martí J. La investigacion-acción participativa. Estructura y fases. Universidad Complutense de Madrid [internet]. 2017 [citado 2021 abr. 28]; Disponible en: http://beu.extension.unicen.edu.ar/xmlui/bitstream/handle/123456789/175/JMarti_IAPFASES.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Hernández Sampieri R, Fernández Collado C, Baptista Lucio M. Muestreo en la investigación cualitativa. En: Metodología de la investigación. 6th ed. México D. F.: McGraw-Hill; 2014. pp. 384-7.
Morse JM, Barrett M, Mayan M, et al. Verification strategies for establishing reliability and validity in qualitative research. Int J Qual Methods. 2002;1(2):13-22. DOI: https://doi.org/10.1177/160940690200100202
Medina Moya J. Análisis de datos cualitativos en el enfoque etnográfico. Facultad de Ciencias de la Salud, Universidad de Alicante. [internet]. 2006 [citado 2021 mar. 1]. pp. 5-10. Disponible en: https://fcsalud.ua.es/es/documentos/planes-de-estudio/doctorado/actividad-an-cuali-pc/lec-3-previa.pdf
Asociación Médica Mundial. Declaración de Helsinki. Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos [internet]. AMM; 2017 [citado 2023 mar. 27]. Disponible en: https://www.wma.net/es/policies-post/declaracion-de-helsinki-de-la-amm-principios-eticos-para-las-investigaciones-medicas-en-seres-humanos/
Consejo de Organizaciones Internacionales de las Ciencias Médicas (CIOMS), Organización Mundial de la Salud. Pautas éticas internacionales para la investigación relacionada con la salud con seres humanos. 4.a ed. Ginebra: CIOMS [internet]; 2016 [citado 2021 mar. 1]. Disponible en: https://cioms.ch/wp-content/uploads/2017/12/CIOMS-EthicalGuideline_SP_INTERIOR-FINAL.pdf
Colombia, Ministerio de Salud. Resolución 8430, por la cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud (1993 oct. 4).
Parra Espitia L. Habilidades cognitivas: mecanismo para el proceso de aprendizaje y la resolución de problemas. En: Habilidades para la vida Aproximaciones conceptuales [Internet]. 1993 [citado el 22 de noviembre de 2022]. pp. 44-61. Disponible en: https://www.funlam.edu.co/uploads/fondoeditorial/702_Habilidades_para_la_vida_Aproximaciones_conceptuales.pdf
Berger P, Luckmann T. La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu; 1986; pp. 1-29.
Gil-Cano P, Navarro-García A, et al. Sexualidad: las voces de un grupo de sordos de Medellín (Colombia). Rev Fac Nac Salud Pública [internet]. 2019;37(2):107-15. DOI: https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.v37n2a12
Kushalnagar P, Reesman J, et al. Prevalence of anxiety or depression diagnosis in deaf adults. J Deaf Stud Deaf Educ. 2019;24(4):378-85. DOI: https://doi.org/10.1093/deafed/enz017
Casas D, Linares M, et al. Depresión y ansiedad en personas con deficiencia auditiva: revisión de literatura. Rev Virtual Univ Católica del Norte [internet]. 2009;(28):1-15. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194214468012
Campos V, Cartes-Velásquez R. Estado actual de la atención sanitaria de personas con discapacidad auditiva y visual: una revisión breve. Rev Méd Chil. 2019;147(5):634-42. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872019000500634
Colombia, Ministerio de Salud y Protección Social. Manual metodológico para la elaboración e implementación de las RIAS. Bogotá. [internet]. 2016 [citado 2023 mar. 27]. Disponible en: https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/VS/Manual-metodologico-rias.pdf
Restrepo-Ochoa D. La salud y la vida buena: aportes del enfoque de las capacidades de Amartya Sen para el razonamiento ético en salud pública. Cad Saude Publica. 2013;29(12):2371-82. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-311X00069913
García Ospina C. Algunas reflexiones sobre educación para la salud. Hacia Promoc Salud. [internet]. 2001 [citado 2023 mar. 27];6:1-6-12. Disponible en: https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/hacialapromociondelasalud/article/view/1827
Segovia-Quiñones M, Ponce-López V, Chaveiro N, et al. Promoción de la salud en personas sordas mayores de la comunidad sorda. Rev UFG. 2020:e20.66751. DOI: http://dx.doi.org/10.5216/REVUFG. V20.66751
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Universidad de Antioquia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The contents of the articles are the responsibility of the authors
The editorial committee has editorial independence from the National School of Public Health "Héctor Abad Gómez" of the University of Antioquia.
The editorial committee is not responsible for aspects related to copying, plagiarism or fraud that may appear in the articles published in it.
When you are going to reproduce and disclose photographs or personal data in printed or digital format, informed consent is required. Therefore, this requirement is required of the author at the time of receipt of the manuscript.
Authors are responsible for obtaining the necessary permissions to reproduce any material protected by reproduction rights.
The authors preserve the moral rights and assign the economic rights that will correspond to the University of Antioquia, to publish it, distribute electronic copies, include them in indexing services, directories or national and international databases in Open Access, under the Creative Commons Attribution license -Not Commercial-Share Equal 4.0 International Commercial (CC BY-NC-SA) which allows others to distribute, remix, retouch, and create from the work in a non-commercial way, as long as the respective credit and license are granted. new creations under the same conditions.
The authors will sign the declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
The editorial committee reserves the right to reject the articles whose authors do not offer satisfactory explanations about the contribution of each author, to meet the criteria of authorship in the submission letter. All authors must meet the four criteria of authorship according to ICMJE: "a) .- That there is a substantial contribution to the conception or design of the article or to the acquisition, analysis or interpretation of the data. b) That they have participated in the design of the research work or in the critical review of its intellectual content. c) .- That has been intervened in the approval of the final version that will be published.d). That they have the capacity to respond to all aspects of the article in order to ensure that issues related to the accuracy or integrity of any part of the work are adequately investigated and resolved. "