Violence is not always violence. Its meaning to homeless children

  • Alejandra Valencia González Enfermera, Magíster en Salud Colectiva. Profesora de la Facultad de Enfermería de la Universidad de Antioquia, Colombia. email: aleja_43@yahoo.com.mx.
  • Gloria Margarita Alcaraz López Nutricionista Dietista, Magíster en Salud Colectiva, Doctora en Salud Pública. Profesora de la Facultad de Enfermería de la Universidad de Antioquia, Colombia. email: glory@tone.udea.edu.co.
Keywords: Violence; homeless youth; child abandoned.

Abstract

Objective. To describe and understand violence meaning for children with street living experience in the city of Medellin.

Methodology. Ethnographic study performed between February 2005 and May 2008, 10 boys and 8 girls under 18 years old who accepted to participate were interviewed. Observations were made during day and night hours. From the analytical process emerged the categories of non violent aggressions and the violence that is to damage without reason.

Results. Non violent aggressions in the street surge from the peer relationship as a defense mechanism this is why they are valid and legitimate, contrary to this violence is executed by people estranger to the logics of the street, seeking to cause damage; their actions are not justified and therefore are illegitimate. In the buildup that children make about violence and non violent aggressions, there is a background of survival and absence of institutions that guarantee their rights, such absence increases the feelings of suffering and pain already present for the previously experimented violence. These children go through the streets making history in adversity, creating laws and logics that allow them to survive. The laws established in the street anti law claim for inclusive, designed programs from their specific necessities so that they can part of the society as subjects with rights to be acknowledge all their human dignity.

Conclusion. For homeless children violence is classified and seen as violence, in this sense they legitimate it.

|Abstract
= 17 veces | PDF (ESPAÑOL)
= 9 veces| HTML (ESPAÑOL)
= 4 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

(1) Centro de Estudios Demográficos de América Latina. Fin a la violencia contra los niños de la calle [Internet]. Costa Rica: CEDAL; 2006 [Consultado el 4 de mayo de 2006]. Disponible en: http://interaccion. cedal.org.co/documentacion.html

(2) Le Roux J, Smith SC. Causes and characteristics of the street child phenomenon: a global perspective. Adolescence 1998;33(131):685-8.

(3) De Venanzi A, Hobaica G. Niños de la calle. ¿Una Clase Social?. Trabajo y Sociedad [internet]. Jun- Sep 2003. [Consultado el 5 de mayo de 2006]; 6(5): [aprox. 6 p.] Disponible en: http://www.geocities. com/trabajoysociedad/DeVenanzi.htm

(4) Llorens M. Niños con experiencia de vida en la calle: una aproximación psicológica. Buenos Aires: Paidos; 2005. p. 315.

(5) Instituto Colombiano de Bienestar Familiar; Ministerio de Educación Nacional. Lo visible de lo invisible. Análisis y mejoramiento de las condiciones de vida de los niños y niñas de la calle con énfasis en los que consumen sustancias psicoactivas. Documento Nacional. Bogotá: Instituto Colombiano de Bienestar Familiar, 1998. p. 59.

(6) Galeano E, Vélez OL. La calle como forma de sobrevivencia. Gaminismo, prostitución infantil y menor trabajador en el centro de Medellín. Cámara de Comercio de Medellín, Instituto Colombiano de Bienestar Familiar, Consejería Presidencial para Antioquia. Medellín: Cámara de comercio; 1996. p. 88.

(7) Taylor J, Bogdan R. Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidos; 1994. p. 20, 90, 159, 34.

(8) Hammersley M, Atkinson P. Etnografía: métodos de investigación. Barcelona: Paidós; 1994. p. 15, 22.

(9) Boyle J. Estilos de Etnografía. En: Morse J. Asuntos críticos en los métodos de investigación cualitativa. Medellín: Universidad de Antioquia; 2003. p. 200.

(10) DANE, Alcaldía de Medellín. Censo Sectorial Habitante de Calle de la ciudad de Medellín. Medellín: DANE, Alcaldía de Medellín; 2002 .

(11) Minayo MC. O Desafio do conhecimiento. Pesquisa qualitativa em saúde. Rio de Janeiro: Hucitec- Abrasco; 1999. p.102.

(12) Morse J, Barrett M, Mayan M, Olson K, Spiers J. Verification strategies for establishing reliability and validity in qualitative research. Int J Qual Meth [internet]. 2002 [Consultado 23 Agos 2008];1(2). Disponible en: http://ejournals.library.ualberta.ca/ index.php/IJQM/issue/view/384

(13) Lincoln Y, Guba E. Naturalistic Inquiry. California: Sage; 1984. p. 314-327.

(14) Franco S. El quinto no matar. Contextos explicativos de la violencia en Colombia. Bogotá: Tercer mundo; 1999. p. 140-144.

(15) Ferrándiz F, Feixa C. Una mirada antropológica sobre las violencias. Iztapalapa: Alteridades. 2004; 14(27):156-7.

(16) Benjamín W. Para una crítica de la violencia. Madrid: Taurus humanidades; 1996. p. 23-9.

(17) García M, Madriza P. Estudio cualitativo de los determinantes de la violencia escolar en Chile. Estud Psicol. 2006;11(3)247-56.

(18) Salazar MC, Oakley P. Niños y violencia. El caso de América Latina. Bogotá: Save the Children Fund – Tercer Mundo; 1993. p. 59.

(19) Blair E. Conflicto armado y militares en Colombia. Cultos, símbolos e imaginarios. Bogotá: Universidad de Antioquia-CINEP; 1999. p. 125.

(20) Serrano Gómez E. Legitimación y racionalización. Weber y Habermas: la dimensión normativa de un orden secularizado. Barcelona: anthropos;1994. p.7.

(21) Pazos A. El otro como si-mismo. Observaciones antropológicas sobre las tecnologías de la subjetividad. Rev Antropol Iberoamericana. [Internet]. Nov.-Dic 2005; [Consultado el 5 de abril de 2009]. Número especial [Aprox. 17 p.] Disponible en: http://www.aibr.org/antropologia/44nov/articulos/ nov0503.php

Published
2010-12-15
How to Cite
Valencia González A., & Alcaraz López G. M. (2010). Violence is not always violence. Its meaning to homeless children. Investigación Y Educación En Enfermería, 28(3). Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/iee/article/view/7611
Section
ORIGINAL ARTICLES / ARTÍCULOS ORIGINALES / ARTIGOS ORIGINAIS