Comprimidos (1929), by Lydia Bolena (1882-1959). An Unknown Chapter of the Modernist Story in Colombian Literature
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n81a15Keywords:
Lydia Bolena, press, short story, modernism, cosmopolitismAbstract
This article seeks to highlight a little-studied figure in the history of the modernist short story and twentieth-century women's literature in Colombia. It deals with the narrative work of the writer Lydia Bolena, published in the Colombian and foreign press between 1912 and 1947. An important part of that work was compiled in the book Comprimidos(1929). This study explores some characteristic elements of the modernist narrative, both formal (precise and austere construction), and thematic (cosmopolitanism, presence of the city, aestheticism), and also the voice of the 20th century woman.
Downloads
References
Agudelo, A. M. (2018). Cuento y géneros próximos en revistas literarias colombianas (1900-1951): un balance. Anales de Literatura Hispanoamericana, 47, 17-36.
Baquero, M. (1967). Qué es el cuento. Columba.
Bolena, L. (1929). Comprimidos. Trejos Hermanos.
Bolena, L. (19 de mayo de 1943). [Carta a Blanca Isaza]. Archivo Blanca Isaza y J. B. Jaramillo. Carpeta 1943. Biblioteca Central, Universidad de Caldas, Manizales.
Bolena, L. (diciembre de 1941). Faz porteña. Manizales, 2(15), 459.
Bolena, L. (mayo de 1946). Tragedia simia. Manizales, 7(68), 229-230.
Bolena, L. (diciembre de 1947). El sepulcro de Rubén Darío. Manizales, 9(87), 215.
Bolena, L. (2000). Una vivienda encantadora. En R. Illán Bacca (Comp.), Veinticinco cuentos barranquilleros (pp. 7-10). Universidad del Norte.
Carrasquilla, T. (2014). Homilía N.º 1. En Herejías y homilías (pp. 21-40). Universidad Autónoma Latinoamericana.
Carrasquilla, T. (2014). Homilía N.º 2. En Herejías y homilías (pp. 49-89). Universidad Autónoma Latinoamericana.
Castañeda Aragón, G. (23 de junio de 1930). Marginaciones bibliográficas. Comprimidos. Lydia Bolena. Repertorio Americano, p. 357.
Cortázar, J. (1993). Algunos aspectos del cuento. En C. Pacheco & L. Barrera (Comps.), Del cuento y sus aldrededores (pp. 379-407). Monteávila.
Friedman, N. (1993). ¿Qué hace breve un cuento breve?. En C. Pacheco & L. Barrera (Comps.), Del cuento y sus aldrededores (pp. 85-105). Monteávila.
Gómez Carrillo, E. (1 de julio de 1906). El arte de trabajar la prosa artística. El Nuevo Tiempo Literario, 199-203.
Gómez Carrillo, E. (3 de Marzo de 1907). La novela francesa se muere. El Nuevo Tiempo Literario, 81-83.
Gómez Corena, P. (6 de julio de 1929). El libro de una sutil cuentista. La obra de Lydia Bolena tiene maciza contextura. Repertorio Americano, 8, 13.
Isaza, B. (1959). Lydia Bolena. Manizales, 273.
Isaza, B. (1926). Cuentos de la montaña. Tipografía Blanco y Negro.
Illán Bacca, R. (Comp.). (2000). Veinticinco cuentos barranquilleros.: Ediciones Uninorte.
Jaramillo Vélez, A. M. (2014). La profesionalización del escritor hispanoamericano. En T. Carrasquilla, Herejías y homilías (p. 11-19). Universidad Autónoma Latinoamericana.
Londoño, V. M. (13 de Mayo de 1906). Notas. El Nuevo Tiempo Literario, 89-90.
Mercado Romero, J. & Montes Mathieu, R. (Comps.). (2003). Antología del cuento caribeño. Fondo Editorial Universidad del Magdalena.
Millás, J. J. (1993). Lo que cuenta el cuento. En C. Pacheco & L. Barrera Linares (Comps.), Del cuento y sus alrededores (pp. 247-253). Monteávila.
Monguió, L. (1962). De la problemática del modernismo: la crítica y el «cosmopolitismo». Revista Iberoamericana, 75-86.
Neli, E. (1926). Cuentos. Ediciones Colombia.
Olivares, J. (1991). La recepción del decadentismo en Hispanoamérica. En C. Goic (Comp.) Historia y crítica de la literatura hispanoamericana, vol. 2 (pp. 74-86). Crítica.
Ospina, S. (1926). Cuentos y crónicas. Imprenta Oficial.
Pertuz, Á. (s. f.). Fotografía de Lydia Bolena (Julia Jimeno de Pertuz). Archivo Personal de Álvaro Pertuz.
Pertuz, Á. (s. f.). Fotografía de portada de Comprimidos (1929) de Lydia Bolena. Archivo Personal de Álvaro Pertuz.
Poe, E. A. (1993). Hawthorne y la teoría del efecto en el cuento. En C. Pacheco & L. Barrera Linares (Comps.), Del cuento y sus alrededores (pp. 293-309). Monteávila.
Ruiz Manotas, P. (2020). La construcción del divorcio en Colombia desde las normas jurídicas a partir del siglo XIX.
Diferencias de género e influencia política y religiosa. Revista de Derecho Privado, 39, 109-139.
Samper Ortega, D. (Comp.). (1935). Varias cuentistas colombianas. Editorial Minerva.
Torres, C. A. (11 de Agosto de 1907). Del movimiento literario en la Europa contemporánea. El Nuevo Tiempo Literario, 464-466.
Unamuno, M. (20 de marzo de 1906). Literatura colombiana. El Nuevo Tiempo Literario, 575-579.
Uribe, B. (Comp.). (1934). Mujeres de América. Imprenta Oficial.
Valera, J. (1945). Carta - Prólogo. En R. Darío, Azul (pp. 11-32). Espasa-Calpe.
Villacastin, R. (1987). Catálogo-archivo Rubén Darío. Universidad Complutense.
Yurkievich, S. (1991). Celebración del modernismo. En C. Goic (Ed.), Historia y crítica de la literatura hispanoamericana (vol. 2, pp. 371-376). Crítica.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Lingüística y Literatura
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Commons by-nc-sa
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
1. The journal is the owner of the copyright of the articles, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. that allows third parties to share the work provided its author is indicated and its first publication in this journal.
2. The authors may adopt other agreements of non-exclusive license of distribution of the version of the published work (e.g., deposit it in an institutional telematic file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
3. Authors are allowed and recommended to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.