Imaginary Spaces, a Strategy for Strengthening Coexistence in School.

Authors

  • Jonnathan Harvey Narváez Programa de Psicología Universidad de Nariño; Coordinador Centro de Estudios Psicológicos y Ambientales CIIIS.
  • Lina Vanesa Muñoz Universidad de Nariño

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rp.18047

Keywords:

Imaginary Spaces, Healthy Classrooms, School Violence, Class Conflict

Abstract

This article presents the results of a process of community intervention in educational contexts in the college San Juan Bosco Pasto – Colombia in the year 2012. Realizes the systematization of experience doing a phenomenological description of the Community pedagogical scenario called “ Healthy classrooms” which allowed the establishment of symbolic pacts around school coexistence, the intervention process made feasible since from the “clinical social tie” a school environment suitable for the approach and negotiating problem realities, providing results from the dynamization of imaginary spaces, strengthening experiences, affiliation, assertive communication, and entailment affective, factors that constituted protective agents and minimizers of school violence and conflict in the classroom.

|Abstract
= 274 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 151 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, C. (1992).La escuela en la vida. La Habana: Ed. Felix Varela.

Ardilla, P. & Bonilla, S. (2006). Hacia una construcción pedagógica de la cultura. Revista Pensamiento Social, 2 (7).

Arnaiz, P. e Isus, S. (1995). Características de la Diná-mica de grupos. En la tutoría, organización y tareas (67-78). Barcelona: Graó

Augé, Marc. (1993). Los “No Lugares” Espacios del anoni-mato, una Antropología de la sobremodernidad.Barcelona: Gedisa

Bourdieu, P. (1987). ¿Qué significa hablar? Economía de los intercambios lingüísticos. Madrid: Akal.

Carrillo, T, A. (1997). Nuevas perspectivas de investigación cualitativa. Madrid: Santillana.

Clemes, Harris & Bean, Reynold (1998). Cómo Desarro-llar la Autoestima en los Niños. Buenos Aires: Editorial Debate.

Collazo, M. (1993). La orientación en la actividad pe-dagógica. México: Editorial Pueblo y Educación.

Davis, F. (1987). El lenguaje de Los Gestos. Buenos Aires: Editorial Paidós.

Dyer, Wayne W. (1998). El Cielo es el Límite. Barcelona: Editorial Grijalbo

Echavarría, C. (1999). Apuntes para la elaboración de proyectos. Quibdó: Universidad Tecnológica del Chocó Diego Luis Córdoba.

Garcés, C. (1988). Sistematización de experiencias de educación popular. Una propuesta metodológica. México: CREFAL.

Giménez, G. (1997). Materiales para una teoría de las identidades sociales. Revista Frontera Norte, 9 (18), julio-diciembre.

González, A. (2002). Nociones de Sociología, Psicología y Pedagogía. México: Editorial Pueblo y Educación.

Lester, P. (2009). Une pédagogie dans l’éducation pop-ulaire. Paris: ED. Dunot.

Levinas, E. (1964). La significación y el sentido. Bo-gotá: FCE.

Linares, J.L. y Campo, C. (2000). Tras la honorable fachada. Los trastornos depresivos desde una perspectiva relacional. Barcelona: Paidós.

McMillan, D., Chavis, D. (1986). Sense of Community: A Definition and Theory. Journal of Community Psychology, 14, 6 – 23. DOI: https://doi.org/10.1002/1520-6629(198601)14:1<6::AID-JCOP2290140103>3.0.CO;2-I

Montero-Sieburth, M. (1993). Corrientes, enfoques e influencias de la investigación cualitativa para Latinoamérica. En: Interamericana de Desarrollo educativo. Washington, 3 (116), pp. 492 y 493.

Ortega, L. (s.f.). Sistematización de experiencias. Punto crítico en la educación popular de adultos. En: Contraste. s.l. s.f.

Salas, C. (2012). Procesos comunitarios en educación. Revista Pensamiento Social, 2 (10).

Santos, J. (2010). Espacios imaginarios en la escuela.México: FCE.

Sandoval, C. (1997). Investigación cualitativa. Módulo 4, Obra completa de la Especialización en teoría, métodos y técnicas de investigación social. San-tafé de Bogotá: ICFES y ACIUP.

Tols, J. P. (2010). Une Education et une Globalisation. Paris: ED. Doubles.

Published

2014-01-02

How to Cite

Narváez, J. H., & Muñoz, L. V. (2014). Imaginary Spaces, a Strategy for Strengthening Coexistence in School. Revista De Psicología Universidad De Antioquia, 5(1), 45–58. https://doi.org/10.17533/udea.rp.18047

Issue

Section

Artículos de investigación