Contributions of the encyclical Laudato Si to troubleshooting: a reading from the conductual cognitive approach to problem solving in psychology of religion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rpsua.v8n2a11

Keywords:

Common house, Problem solving, Interdisciplinary perspective, Psychology, Religion

Abstract

This article is a reading of the encyclical Laudato Si from the Analysis of Behavior this is understood as natural science of behavior and specifically the Analysis of Applied Behavior from the cognitive behavioral approach of problem solving in the psychology of religion articulate the contributions of the religious experience. This encyclical evidences an integral perspective where everything is related and where one objective is to promote the dialogue of the different sciences and knowledge.

|Abstract
= 489 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 338 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yefren Díaz López, Pontifical Xavierian University

http://scienti.colciencias.gov.co:8081/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000983080

References

Allport, G. W., & Ross, J. M. (1967). Personal religious orientation and prejudice. Journal of Personality and Social Psychology, 5(4), 432-443.

Arana, J. (2007). Temas centrales del diálogo Ciencia-Fe en la actualidad. Scripta Theologica39, 479-494.

Ardila, R. (2005). La ciencia y los científicos. Una perspectiva psicológica. Colombia: Editorial Universidad de Antioquia.

Ávila, A. (2003). Para conocer la Psicología de la Religión. Estella: Editorial Verbo Divino.

Caro, I. (2009). Manual teórico-práctico de psicoterapias cognitivas. España: Editorial Desclée de Brouwer.

Comisión Teológica Internacional. (2012). Theology today: perspectives, principles and criteria. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos. [Traducción al español de José Luis Mogica].

D’Zurilla, T.J., & Goldfried, M. (1971). Problem solving and behavior modification. Journal of Abnormal Psychiatry, 78, 107-126.

D’Zurilla, T.J., & Nezu, A.M. (1982). Social problem solving in adults. En P.C. Kendall (Ed.), Advances in cognitive-behavioral research and therapy. Nueva York: Academic Press.

D’Zurilla, T. J. (1986). Problem-solving therapy: A social competence approach to clinical intervention. New York: Springer.

D ́Zurilla, J.T., Nezu, A.M., & Maydeu-Olivares, A. (2004). Social problem solving: Theory and assessment. En E.C. Chang, J.T. D ́Zurilla, y L.J. Sanna (eds.) Social Problem Solving. Theory, Research, and Training. (pp. 11-27). Washintong. DC: American Psychological Association.

Díaz, L.Y. (2014). Aportes de la experiencia religiosa a la intervención psicológica on line en solución de problemas: una aproximación interdisciplinar. (Tesis doctoral) Universidad de La Laguna – España.

Díaz, L.Y. (2016). Orientación religiosa y solución de problemas. Revista Análisis, 48(89), 357-376.

Evans, J. H. (2011). Epistemological and moral conflict between religion and science. Journal for the Scientific Study of Religion, 50(4), 707–727.

Francisco, S.P. (2015). Carta encíclica Laudato Si. Sobre el cuidado de la casa común. Recuperado de: http://w2.vatican.va/content/francesco/es/en-cyclicals/documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si.html

González B. X. (2014). Ciencia, Ética y Política. La bioética como camino para la transformación de la praxis cristiana. Centro de Estudio de Trans-formaciones Sociales, Ciencia y Conocimientos, Instituto Venezolano de Investigaciones Científicas, Venezuela. Acta Bioethica, 20(2), 271-277.

James, W. (1902). The Varieties of Religious Experience: A Study in Human Nature. Edinburgh: Longmans, Green and Co.

Küng H. (2007). El Principio de todas las cosas. Ciencia y Religión. Colección Estructuras y Procesos. Serie Religión. Madrid: Editorial Trotta.

Morris, E. K. (1998). Tendencias actuales en el análisis conceptual del comportamiento. En R. Ardila, W. López & A. M. Pérez (eds.).Manual de análisis experimental de la conducta (pp. 19-56). Madrid: Biblioteca Nueva.

Pablo II, J. (1998). Carta encíclica Fides et Ratio. Recuperado de: http://w2.vatican.va/content/john-paul-ii/es/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_14091998_fides-et-ratio.html

Romero, M. J. (2011). De las Ciencias a la Teología. Ensayos interdisciplinares. Estella: Editorial Verbo Divino.

Scioli, A., Ricci, M., Nyugen, T., & Scioli, E. (2011). Hope: Its Nature and Measurement. Psychology of Religion and Spirituality, 3(2), 78-97.

Starbuck, D. E. (1911). The Psychology of Religion: An empirical study of the Growth of Religious Consciousness. (3a. ed.). New York: The Walter Scott Publishing.Co. Ltd.

Stark R. & Glock C. (1970). The American piety: The nature of religious commitment. United Stated of America: University of California Press.

Vasco, C. E., Escobedo, H., León, T. y Negret, J. C. (1995). La teoría general de procesos y sistemas. En Misión Ciencia, Educación y Desarrollo, Educación para el Desarrollo (Informes de Comisionados I. Colección Documentos de la Misión, Tomo 2, pp. 377-652). Santafé de Bogotá: Presidencia de la República - Consejería Presidencial para el Desarrollo Institucional - Colciencias.

Published

2016-12-30

How to Cite

Díaz López, Y. (2016). Contributions of the encyclical Laudato Si to troubleshooting: a reading from the conductual cognitive approach to problem solving in psychology of religion. Revista De Psicología Universidad De Antioquia, 8(2), 195–208. https://doi.org/10.17533/udea.rpsua.v8n2a11

Issue

Section

Artículo de reflexión