The imaginary situation as an essential element of social role-play in preschool children

Authors

  • Claudia Ximena González-Moreno Pontifical Xavierian University

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rp.v10n2a04

Keywords:

Early childhood education, Child development, Play, Imagination, Symbols.

Abstract

The imaginary situation is analyzed as  an  essential  element  of  a  gaming  experience with a group of 20 preschool children between 5 and 6 years old. The children had the possibility of creating mental images and of  representing  them  through  actions.  The  experience  was  developed  in  a  classroom  of  a  public  educational  institution  in  the  city  of  Bogotá,  Colombia.  This  experience  was  developed  and  analyzed  reflexively  from  the  perspective  of  historical-cultural  psychology.  The results show that the imaginary situations are  initially  promoted  by  the  adult  and  then  the children themselves express them symbolically  on  their  own  initiative.  It  highlights the use of materialized, perceptive and verbal media  as  support  for  the  understanding  and  symbolic expression of children in the play.

|Abstract
= 1523 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 733 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudia Ximena González-Moreno, Pontifical Xavierian University

Doctor of Education. Student of the Postdoctoral Research Program in Social Sciences, Childhood and Youth at the University of Manizales. Professor at the Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia.

References

Bajtin, M. (1997). Obras escogidas (Tomo 5: obras de 1940 - inicios de 1960). Moscú: Diccionarios Rusos.

Bredikyte, M. (2011). The Zones of Proximal Development in Children’s play. University of Oulu, Finlandia.

Brill, F. (2004). Thinking outside the box: Imagination and Empathy beyond Story Writing. Literacy, 38, 83-89. DOI: https://doi.org/10.1111/j.0034-0472.2004.03802004.x

Diachenko, O. (2011). On Major Developments in Preschoolers’ imagination. International Journal of Early Years Education, 19(1), 19-25. DOI: https://doi.org/10.1080/09669760.2011.570996

Lisina, M. (1981). «La actividad de comunicación y su desarrollo». En: I. Iliasov, I., y V. Liaudis, V, Ya. Antología de la psicología pedagógica de las edades (pp. 125-131). La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Galperin, P. (1981). «Sobre el método de formación por etapas de las acciones intelectuales». En: I. Iliasov, I., y V. Liaudis, Ya. Antología de la psicología pedagógica de las edades (pp. 125-131). La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Galperin, P. (1982). The psychology of thought and the theory of stepwise formation of mental operations. Moscú: Universidad Estatal de Moscú.

González-Moreno, C., y Solovieva, Y. (2014). Propuesta de método para el estudio de la formación de la función simbólica en la edad infantil. Tesis Psicológica, 9(2), 58-79.

González-Moreno, C. (2015). Formación de la función simbólica por medio del juego temático de roles sociales en niños preescolares. Rev. Fac. Med., 63(2), 235-41. DOI: https://doi.org/10.15446/revfacmed.v63n2.47983

González-Moreno, C., y Solovieva, Y. (2015). Indicadores de adquisición de la función simbólica en el nivel de acciones materializadas en preescolares. Pensamiento Psicológico, 13(2), 79-94. DOI: https://doi.org/10.11144/Javerianacali.PPSI13-2.iafs

González-Moreno, C., Solovieva, Y., y Quintanar, L. (2016). Evaluación de adquisición de las acciones perceptivas simbólicas en niños preescolares de Bogotá, Colombia. Summa Psicológica ust, 13(1), 19-31. DOI: https://doi.org/10.18774/448x.2016.13.284

González-Moreno, C. (2016). El juego de roles sociales como medio de formación de la función simbólica en niños preescolares (Tesis de doctorado). Universidad Iberoamericana de Puebla, México. DOI: https://doi.org/10.17533/udea.rpsua.v8n2a04

González-Moreno, C. (2018). Actividad comunicativa interactiva en una experiencia de juego grupal con niños en edad preescolar. Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología, 17(2), 43-60. DOI: https://doi.org/10.18270/chps..v17i2.2100

Göncü, A. (1993). Development of Intersubjectivity in the Social Pretend Play of Young Children. Human Development, 36, 185-98. DOI: https://doi.org/10.1159/000278206

Göncü, A., Jain, J., y Tuermer, U. (2007). «Children’s Play as Cultural Interpretation». En: A. Göncü y S. Gaskins (eds.), Play and Development: Evolutionary, sociocultural, and Functional Perspectives (pp. 155-178). Mahwah, nj: lea.

Hakkarainen, P., y Bredikyte, M. (2015). «How Play Creates the Zone of Proximal Development». En: S. Robson S y S. Flannery S. (eds.), The Routledge International Handbook of Young Children’s Thinking and Understanding (pp. 31-42). New York: Routledge.

Lindqvist, G. (1995). The Aesthetics of Play. A didactic Study of Play and Culture in Preschools. Sweden: Almqvist & Wiksell International. DOI: https://doi.org/10.1080/0957514960170102

Lindqvist, G. (2003). Vygotsky’s theory of creativity. Creativity Research Journal, 15(4), 245-251. DOI: https://doi.org/10.1207/S15326934CRJ152&3_14

Marjanovic-Shane, A., Ferholt, B., Miyazaki, K., Nilsson, M., Rainio, P., Hakkarainen, P., Pesic, M., y Beljanski-Ristic, L. (2011). «Play and Performance in Teaching and Teacher Education». En: C. Lobman y B. O’Neill. Play and Performance. Play & Culture Studies, vol. 11 (pp. 3-32). United States: British Library.

Montealegre, R. (1998). El experimento formativo en el estudio del lenguaje egocéntrico. Revista Latinoamericana de Psicología, 30, 261-277.

Smith, M., y Mathur, R. (2009). Children’s Imagination and Fantasy: Implications for Development, Education, and Classroom Activities. Research in the schools. Mid-South Educational Research Association, 16(1), 52-63.

Solovieva, Y., González-Moreno, C., y Quintanar, L. (2015). Indicators of Reflection during Acquisition of Symbolic Actions in Preschool Colombian Children. Psychology in Russia: State of the Art, 8(2), 61-72. DOI: https://doi.org/10.11621/pir.2015.0206

Solovieva, Y., González-Moreno, C., y Quintanar, L. (2016). Developmental Analysis of Symbolic Perceptual Actions in Preschools. British Journal of Education, Society & Behavioural Science, 15(3), 1-13. DOI: https://doi.org/10.9734/BJESBS/2016/24459

Solovieva, Y., y González-Moreno, C. (2016). Indicadores de adquisición de la función simbólica en el nivel de acciones verbales en preescolares. Rev. Fac. Med., 64(2), 257-265. DOI: https://doi.org/10.15446/revfacmed.v64n2.52995

Vigotsky, L. (1978). Mind and society. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Vigotsky, L. (1995). Obras escogidas. Tomo III. Madrid: Visor.

Vigotsky, L. (2001). Obras escogidas. Tomo II. Madrid: Visor.

Vigotsky, L. (2007). La imaginación y el arte en la infancia. Madrid: Akal.

Published

2018-09-18

How to Cite

González-Moreno, C. X. (2018). The imaginary situation as an essential element of social role-play in preschool children. Revista De Psicología Universidad De Antioquia, 10(2), 75–101. https://doi.org/10.17533/udea.rp.v10n2a04

Issue

Section

Artículos de investigación