The use of the written or visual productions of patient as a technical input in psychodynamic psychotherapy

Authors

  • Gabriel Jaime Garzón Ruiz San Buenaventura University

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rp.v10n2a05

Keywords:

Psychoanalytic psychotherapy, Object relations, Painting, Writing, Creative activities.

Abstract

The  arts  and  the  creative  activities  have  been  acquiring  a  place  of  relevance  in  the area of psychotherapy because it has been found that, through these expressions, the subject  can  project  and  process  internal  tensions  that it is difficult for him to symbolize through the  spoken  language,  as  well  as  to  build  new  forms  of  subjective  meaning.  The  present  research report makes an immersion in the use that the psychodynamic psychotherapists give to the graphic and written productions made by their patients. The research aim was to elucidate  issues  in  relation  to  the  technique  and  the establishment of clinical objectives as psychological evaluation and intervention

|Abstract
= 433 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 303 veces| | CONSIDERACIONES ÉTICAS (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 0 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gabriel Jaime Garzón Ruiz, San Buenaventura University

Master in Clinical Psychology. Clinical psychologist Viva 1A IPS.

References

Abadi, S. (1996). Transiciones. Buenos Aires: Lumen.

Adorna, R. (2014). Practicando la escritura terapéutica: 79 ejercicios. Bilbao: Desclée De Bouwer.

Adorna, R., y Covarsí, J. (2016). Poesía terapéutica: 194 ejercicios para hacer un poema cada día. Bilbao: Desclée De Brouwer.

Ángel, D. (2011). Hermenéutica y métodos de investigación en ciencias sociales. Estudios Filosóficos, 44, 9-37.

Aranguren, M., y León, T. (2011). Creatividad: su expresión en la psicosis. Psicoanálisis, 33(3), 443-465.

Asociación Profesional Española de Arteterapeutas. (2012). Ejercicio del arteterapia: criterios mínimos del ejercicio de la profesión. ate. Recuperado de http://arteterapia.org.es/ejercicio-del-arteterapia/.

Bedoya, M. (2006). Acercamiento a las condiciones de posibilidad de la clínica psicológica posmoderna (Tesis de maestría). Universidad San Buenaventura, Medellín.

Coderch, J. (2012). La práctica de la psicoterapia relacional: el modelo interactivo en el campo del psicoanálisis. Madrid: Ágora Relacional.

Coderch, J. (2006). Pluralidad y diálogo en psicoanálisis. Barcelona: Herder.

Coderch, J. (1990). Teoría y técnica de la psicoterapia psicoanalítica. Barcelona: Herder.

Dumas, M., y Aranguren, M. (2013). «Beneficios del arteterapia sobre la salud mental». En: V Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XX. Jornadas de Investigación: Noveno Encuentro de Investigadores en Psicología del Mercosur. Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.

Fiorini, H. J. (1993). Estructuras y abordajes en psicoterapias psicoanalíticas. Buenos Aires: Nueva Visión.

Fiorini, H. J. (1984). Teoría y técnica de psicoterapias. Buenos Aires: Nueva Visión.

Freud, S. (1986b). Dostoievski y el parricidio. En Obras completas. Vol. xxi (pp. 171-194). Buenos Aires: Amorrortu.

Freud, S. (1986c). El Moisés de Miguel Ángel. En Obras completas. Vol. xiii (pp. 213-242). Buenos Aires: Amorrortu.

Freud, S. (1986d). Sobre la iniciación del tratamiento. En Obras completas. Vol. XII (pp. 121-144). Buenos Aires: Amorrortu.

Freud, S. (1986a). Un recuerdo infantil de Leonardo da Vinci. En Obras completas. Vol. XI (pp. 53-110). Buenos Aires: Amorrortu.

Hallar, R. (2015). Arte, locura y psicoterapia: una aproximación constructivista a la psicosis y a la creación artística como tratamiento. Santiago: Ril.

Horner, A. (2004). Psychoanalytic Object Relations Therapy. New York: Rowman & Littlefield.

Klein, M. (1990). Amor, culpa y reparación: y otros trabajos (1921-1945). Buenos Aires: Paidós.

Lanza, G. (2006). El trabajo de la escritura entre sesiones. Subjetividad y procesos cognitivos, 9, 155-176.

Laplanche, J., y Pontalis, J. (1996). Diccionario de psicoanálisis. Buenos Aires: Paidós.

Martín, R. (2015). Autobiografía en psicoterapia breve: cinco horas con Mario. Revista Digital de Medicina Psicosomática y Psicoterapia, 2(5), 1-41.

Mesones, M. (2014). El «objeto transicional» en la adolescencia (Tesis de maestría). Pontificia Universidad Católica de Perú, San Miguel.

Morales, P. (2008). ¿Puede la actividad plástica ayudar en el tratamiento de personas con trastornos mentales severos?: los efectos terapéuticos del arteterapia (Tesis de pregrado). Universidad de Chile, Santiago de Chile.

Pérez, E. (2012). Técnicas de intervención dinámica y arte en pacientes con psicopatología severa. Revista de Psicología, 30(1), 129-168.

Rissetti, M. (2011). Del hacer en arte terapia: desde las emociones y en el sentir de una mujer con depresión (Tesis de pregrado). Universidad de Chile, Santiago de Chile.

Rodríguez, D., y Niño, J. (2006). Marco comprensivo para el estudio de los procesos de formación de terapeutas. Revista Diversitas: Perspectivas en Psicología, 2(1), 42-54.

Salamanca, A., y Martín-Crespo, C. (2007). El diseño de la investigación cualitativa. Nure Investigación, 26. Recuperado de http://www.nureinvestigacion.es/OJS/index.php/nure/article/view/340/330

Saldaña, J. (2015). La integración resiliente en el modelo de psicoterapia breve: a propósito de la intervención terapéutica en los casos de mobbing. Revista Digital de Medicina Psicosomática y Psicoterapia, 3(5), 1-22.

Salgado, A. (2007). Investigación cualitativa: diseños, evaluación del rigor metodológico y retos. Revista Liberabit, 13, 71-78.

Segal, H. (1991). Sueño, fantasma y arte. Buenos Aires: Nueva Visión.

Shafi, N. (2010). Poetry Therapy and Schizophrenia: Clinical and Neurological Perspectives. Journal of Poetry Therapy, 23(2), 87-99.

Velásquez, D. (2010). La catarsis. El Psicoanalítico, 3, 27-31.

Winnicott, D. (1995). Realidad y juego. Buenos Aires: Gedisa.

Zurbano, A. (2007). El arte como mediador entre el artista y el trauma: acercamientos al arte desde el psicoanálisis y la escultura de Louise Bourgeois (Tesis de doctorado). Universidad del País Vasco, País Vasco.

Published

2018-09-18

How to Cite

Garzón Ruiz, G. J. (2018). The use of the written or visual productions of patient as a technical input in psychodynamic psychotherapy. Revista De Psicología Universidad De Antioquia, 10(2), 103–129. https://doi.org/10.17533/udea.rp.v10n2a05

Issue

Section

Artículos de investigación