A journey on foot: linear structures and field differentiation in the teaching of Geography

Authors

  • Rodolfo Espinosa López University of Valle

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.14440

Keywords:

field workteaching

Abstract

This article suggests new ways of teaching Geography, as a result of an analytical study of several teaching experiences at Universidad del Valle Geography Undergraduate Program.Based on some research projects proposed by the Program’s students, the course of Meléndez River is studied by identifying homogeneous segments of such course, with the intention of obtaining detailed descriptions, and consequently —as suggested by the basics of Geography— specific and differential proposalsof territory intervention

|Abstract
= 229 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 151 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rodolfo Espinosa López, University of Valle

Graduate in Social Sciences. Master in Geography. Professor at the Universidad del Valle and the University of Santiago de Cali 

References

Saldarriaga Roa, Alberto (2010). Los lugares habitados.Bogotá. Laguna Libros.

Capel, Horacio y Urteaga Luis (1985). Las nuevas geografías. Barcelona. Salvat Editores.

Harvey, David (1985). Teoría, leyes y modelos en Geografía. Barcelona. Editorial Cátedra.

HägerstranD, Torsten (1975). «El terreno propio de la Geografía Humana». En: Nuevas tendencias en Geografía. Madrid: Instituto de Estudios de Administración Local.

Peñareyes, Luis Berneth (2008). «Reflexiones sobre las concepciones de conflicto en Geografía Humana». En: Cuadernos de geografía, N° 17, pp. 89 – 11,Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Manzogol Claude (1973). Fuerzas y debilidades del análisis cuantitativo en Geografía. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia. Traducción de Julio E. Flórez.

Schaefer, K, FreD (2001). “Excepcionalismo en Geografía: Un análisis metodológico”, en: Semestre Geográfico volumen 1 Número 1. pp. 76 – 98. Bogotá: Asociación Colombiana de Geógrafos –ACOGE-.

Souto, xosé M. (1999). Didáctica de la Geografía. Barcelona. Ediciones el Serbal.A

Published

2013-02-11

How to Cite

Espinosa López, R. (2013). A journey on foot: linear structures and field differentiation in the teaching of Geography. Uni-Pluriversidad, 12(2), 91–96. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.14440

Issue

Section

RESEARCH REPORTS AND UNPUBLISHED ESSAYS