The resurgence of ether
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.15155Keywords:
Higgs, superconductivity, ether, relativity, fields, spontaneous symmetry breakingAbstract
Electromagnetic superconductivity may be used as a fairly accurate analogy to clarify many aspects of the Higgs mechanism in weak interactions and to understand the significance of new particle recently discovered in the Large Hadron Collider (LHC). In anelectromagnetic superconductor,light propagates through a type of ether whose composition and propertiesare known.
This article con tains the results of popular science efforts associated with the project “Phenomenology of supersymmetric models with broken R parity and lepton number violation”(sponsored by CODI-UdeA) in order to present the results of the LHC to a greater number of people.
Downloads
References
Un buen sitio divulgativo sobre partículas e interacciones fundamentales con versión en español es http://particleadventure.org. Fecha de consulta: 20 de agosto de 2012. Un buen libro al respecto en español: La simetría y la belleza del Universo (2008), de Leon Lederman y Christopher Hill y editado por Tusquets Editores. ISBN: 1591025753, New York.
Un artículo reciente donde se revisa y explica la necesidad pedagógica de enseñar la relatividad especial sin hacer referencia a la velocidad de la luz es: Zurab K. Silagadze, «Relativity without tears»: Acta Phys. Polon. B39: 811-885 (2008) [ar-Xiv: 0708.0929 [physics.ed-ph]]. Ver también la parte de relatividad de mi curso en: http://fisica.udea.edu.co/cursos (Mecánica).
Cf. por ejemplo http://es.wikipedia.org/wiki/Experimento_de_Michelson_y_Morley. Fecha de consulta: 20 de agosto de 2012. Cf. también el capítulo 11 de An Introduction to Mechanics (2010), de Daniel Kleppner y Robert J. Kolenkow, editado por Cambridge University Press, New York.
Railway Technical Research Institute, Japan. Cf. http://www.rtri.or.jp/eng/rtri/rtri05_maglev_E.html. Fecha de consulta: 20 de agosto de 2012.
Dixon, Lance (1996). «From Superconductors to Supercolliders». En: Beam line, Vol. 26, N° 1, pp. 23-30. Cf. http://www.slac.stanford.edu/pubs/beamline/26/1/26-1-dixon.pdf. Los conceptos y explicaciones de este artículo divulgativo fueron de mucha ayuda en la elaboración de este trabajo.
Quarknet es un proyecto divulgativo sobre la física del LHC dirigido a estudiantes de educación media. Cf. http://quarknet.fnal.gov/. Una explicación divulgativa de la física del LHC se puede encontrar en Understanding the Universe (2004), de Don Lincoln, editado por World Scientific en Singapur.
LLancaqueo, Alfonso, caballero, M. Concesa y Moreira, Marco Antonio (2003). «El concepto de campo en el aprendizaje de la Física y en la investigación en educación en ciencias». En: Revista electrónica de enseñanza de las ciencias, Vol. 2, Nº 3, pp. 227-253. Vigo, España.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.