Mathematical skills and the use of graphing calculator in solving applied problems

Authors

  • Jhonattan Medina Orellán University of Carabobo
  • José Ortiz Buitrago University of Carabobo

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.18600

Keywords:

graphing calculator, mathematical modeling, real functions

Abstract

By teaching mathematics with a focus on the development of mathematic skills, students may learn to use math in various real situations rather than simply mastering formal mathematical concepts. Having this in mind, we planned and developed an educational program for the learning of mathematics, by integrating mathematical modeling and graphing calculators so that freshman students repeating the Introduction to Mathematics course in the Social and Economic Sciences School at a Venezuelan public university, would achieve mathematical skills connected to real functions. 17 volunteer students participated in this study, carried out as a field research project with an evaluative nature  through  the  methodology  program  assessment.  The  students’  productions  were  analyzed,  finding out that they were able to solve problems with the help of a calculator and to gain such mathematical skills.

|Abstract
= 380 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 503 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jhonattan Medina Orellán, University of Carabobo

Math teacher. Master in Mathematics Education. Researcher attached to the Basic Cycle Research Unit, Faculty of Economic and Social Sciences, University of Carabobo, Campus La Morita, Maracay, Venezuela.

José Ortiz Buitrago, University of Carabobo

Math teacher. Doctor in Didactics of Mathematics. Researcher attached to the Basic Cycle Research Unit, Faculty of Economic and Social Sciences, University of Carabobo, Campus LaMorita, Maracay, Venezuela.

References

Alson, Pedro (1996). Métodos de graficación. 3.a ed. Caracas: Ediciones ERRO.

Azcárate Giménez, Carmen y Deulofeu Piquet, Jordi (1996). Funciones y gráficas. De Colecciones Matemática: Cultura y Aprendizaje. Madrid: Síntesis.

Berry, John y Francis, Bob (2000). «Descubrir las matemáticas avanzadas a través de actividades con calculadora». En: Gómez, Pedro y Waits, Bert (Comps.). Papel de las calculadoras en el salón de clases, pp. 3-14. Bogotá: Universidad de los Andes.

Blum, Werner y Niss, Mogens (1991). «Applied Mathematical Problem Solving Modelling, Applications, and Links to Other Subjects – State, Trends and Issues in Mathematics Instruction». En: Educational Studies in Mathematics, Vol. 22, N.o 1, pp. 37-68. Holanda: Kluwer Academic Publishers.

Cross, Mark y Moscardini, Alfredo O. (1985). Learning the Art of Mathematical Modelling. Chichester, UK: Ellis Horwood Limited.

Fey, James T. y Steen, Lynn Arthur (2003). «Cantidad». En: Steen, Lynn Arthur (Ed.). La enseñanza agradable de las matemáticas, pp. 67-101. México: Limusa.

García, Alfonsa, Martínez, Alfredo y Miñano, Rafael (1995). Nuevas tecnologías y enseñanza de las matemáticas. Madrid: Síntesis.

Lacasta Zabalza, Eduardo y Pascual Bonis, José Ramón (1998). Las funciones en los gráficos cartesianos. Madrid: Síntesis.

Medina Orellán, Jhonattan, Ortiz Buitrago, José y Mendible, Arnaldo (2012). «Aprendizaje de funciones reales en ciencias económicas y sociales en un ambiente de innovación». En: Acta Latinoamericana de Matemática educativa, Vol. 23, pp. 671-679. México: Comité Latinoamericano de Matemática Educativa (CLAME).

Niss, Mogens, Blum, Werner y Galbraith, Peter L. (2007). «Introduction». En: Blum, Werner et ál. (Eds.). Modelling and Applications in Mathematics Education, pp. 3-32. 14.a ed. New York: Springer.

Ortiz Buitrago, José (2002). Modelización y calculadora gráfica en la enseñanza del álgebra. Estudio evaluativo de un programa de formación. Tesis doctoral. Granada: Universidad de Granada.

Planchart Márquez, Orlando (2001). La visualización y la modelación en la adquisición del concepto de función. Tesis doctoral. Cuernavaca, México: Universidad Autónoma del Estado de Morelos.

Rico, Luis (2005). «La competencia matemática en PISA». En: Fundación Santillana (Ed.). La enseñanza de las matemáticas y el informe PISA, pp. 21-40. Madrid: Santillana.

Ríos, Sixto (1995). Modelización. Madrid: Alianza.

Rodríguez, Jesús Rodolfo y Flores López, Luis Felipe (2004). «Una propuesta didáctica para el cálculo usando calculadoras Voyage 200». En: Memorias de la XIV Semana Regional de Investigación y Docencia en Matemáticas. Hermosillo, México: Universidad de Sonora.

Serpico Russo, Ana (2006). Calculadora gráfica y representaciones en la enseñanza del cálculo. Trabajo de grado de maestría en Educación Matemática. Maracay, Venezuela: Universidad Pedagógica Experimental Libertador.

Townend, M. Stewart y Pountney, David C. (1995). Learning Modelling with Derive. Londres: Prentice Hall.

Published

2014-02-24

How to Cite

Medina Orellán, J., & Ortiz Buitrago, J. (2014). Mathematical skills and the use of graphing calculator in solving applied problems. Uni-Pluriversidad, 13(3), 14–28. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.18600

Issue

Section

RESEARCH REPORTS AND UNPUBLISHED ESSAYS