Sociolinguistic problems of intercultural Mexican universities in the light of their educational ideology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.329387

Keywords:

education, indigenous languages, interculturality, native peoples, revitalization

Abstract

The state Intercultural Universities founded in Mexico since 2000 are an innovative educational model focused primarily on the indigenous peoples and the revitalization of their languages. This paper analyzes the practical reach of the educational model ́s linguistically oriented goals, making use of the fieldwork data acquired by the author between 2011 and 2014 at the Intercultural University of the State of México (UIEM) and the Intercultural University of Chiapas (UNICH). The conclusion is that the educational ideology of the Intercultural University based on the inclusion of the indigenous peoples into the national society sets limits to the institutional goal of revitalizing the Mexican native languages. 

|Abstract
= 141 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 105 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Zuzana Erdösová, Autonomous University of the State of Mexico

Researcher of Czech origin, Bachelor and Master in Humanities (Hispanic Philology in combination with History) and Doctor in Romance Languages from the University of Palacký in Olomouc, Czech Republic. PhD in Latin American Studies from the Autonomous University of the State of Mexico (UAEMéx by acronyms in Spanish). Since 2012 she lives in Mexico and currently works as a teacher by subject in the Faculty of Languages of the Autonomous University of the State of Mexico. Her line of research covers Latin American sociolinguistics and the problem of interculturality in Latin American education systems.

 

 

References

BARTRA, R. (2013). Territorios del terror y la otredad. Ciudad de México, México: FCE.

CASILLAS MUÑOZ, M. y SANTINI VILLAR, L. (2006). Universidad intercultural: un modelo educativo. Ciudad de México, México: SEP

DÍAZ MONTENEGRO, E. (2012). Una mirada a las contradicciones de la revitalización lingüística en el Cauca. Tabula Rasa, No 17, 219-244.

ERDÖSOVÁ, Z. (2012). Las lenguas originarias en la educación superior mexicana. La realidad sociolingüística de la Universidad Intercultural del Estado de México (UIEM). Olomouc, República Checa: Univerzita Palackého v Olomouci.

GONZÁLEZ ORTIZ, F. (2007). Crítica de la interculturalidad: la construcción de un proceso en el marco de la modernización. Cuadernos Interculturales, No 9 (5), 63-89.

GUITART, E. (2008). La construcción de identidades en una muestra de adolescentes de la Universidad Intercultural de Chiapas. Funciones de la identidad y mecanismos psicosociales implicados. Tesis doctoral. Girona, España: Universitat de Girona.

HARTMANN, A. y MUÑOZ SOTO, F. I. (2011). Informe. 2º Foro de Egresados. De 4 a 5 de abril de 2011. San Cristóbal de las Casas México: Universidad Intercultural de Chiapas. Disponible en http://www.unich.edu.mx/wp-ontent/uploads/2012/03/Informe-segundo-foro-de-egresados.pdf

KORSBAEK, L. y ÁLVAREZ FABELA, L. (2002). Lengua y etnicidad: dos casos en el Estado de Mexico. Convergencia, No. 29, 181-216.

INEGI (2004). La población hablante de lengua indígena del Estado de México. Documento de consulta de la información de los censos de Población y Vivienda 1990 y 2000. Ciudad de México, México: INEGI.

INEGI (2004). La población hablante de lengua indígena de Chiapas. Documento de consulta de la información de los censos de Población y Vivienda 1990 y 2000. Ciudad de México, México: INEGI.

MEYER, L. y MALDONADO, B. (eds., 2010). New world of indigenous resistence. Noam Chomsky and voices from North, South, and Central America.San Francisco, California: City Lights Books.

MEYER, L. y SOBERANES BOJÓRQUEZ, F. (2009). El nido de lengua. Orientación para sus guías. Oaxaca, México: Movimiento Pedagógico CMPIO-CNEII-CSEIIO.

ORTELLI, P. y SARTORELLO, S. C. (2011). Jóvenes universitarios y conflicto intercultural. Estudiantes indígenas y mestizos en San Cristóbal de Las Casas, Chiapas. Perfiles Educativos, No especial XXXIII.

INEGI (2011). Perspectiva estadística. Chiapas. Diciembre 2011. Ciudad de México, México: INEGI.

ROMAINE, S. (2010). “Contact and language death“. En HICKEY, R. (ed.), The handbook of language contact, pp. 320-339, Blackwell Publishing.

SARTORELLO, S. C. (2007). Conversaciones interculturales. L@s estudiantes de la primera generación de la UNICH hablan de su universidad. Gaceta, Universidad Intercultural de Chiapas, No 9, 3-5.

SHILÓN GÓMEZ, F. (2011). Análisis de procesos de enseñanza y aprendizaje del tsotsil como segunda lengua en la Universidad Intercultural de Chiapas, México. Tesis de maestría. Cochabamba, Bolivia: Universidad Mayor de San Simón.Recibido: 25 de enero de 2016. Aprobado: 7 de julio de 2017.

Published

2017-10-31

How to Cite

Erdösová, Z. (2017). Sociolinguistic problems of intercultural Mexican universities in the light of their educational ideology. Uni-Pluriversidad, 17(1), 59–71. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.329387

Issue

Section

RESEARCH REPORTS AND UNPUBLISHED ESSAYS