Learning Styles: A Study in Nursing University Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.20.2.012

Keywords:

learning styles, teaching, nursing

Abstract

This research aims to identify the learning styles in nursing university students through a quantitative study. The type of study is descriptive, prospective, and cross-sectional, with a population of 375 students chosen by census. They completed the Learning Styles sur vey, and their answers were analyzed through descriptive statistics. The results show that the students have a very high preference for a theoretical style and a low preference for a reflective one. It indicates that preferences are associated with the styles of “concrete experiences”,  “abstract conceptualizations”  and  “active  experimentation”,  but  they  are  not   linked to “reflective observation”.

|Abstract
= 790 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 535 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabiola Cruz Núñez, Universidad Veracruzana

Full Time Professor. Faculty of Nursing Universidad Veracruzana. Mexico.

Blanca Judith Lavoignet Acosta, Universidad Veracruzana

Full Time Professor. Faculty of Nursing Universidad Veracruzana. Mexico.

Claudia Hernández Landaverde, Universidad Veracruzana

Professor hours base of the Faculty of Nursing- University Veracruzana. Mexico. 

Dora Luz Rodríguez Cruz, Universidad Veracruzana

Professor hours base of the Faculty of Nursing- University Veracruzana. Mexico.

Beatriz Garza González, Universidad Autónoma de Queretaro

Full-time Professor. Faculty of Languages and Letters. Autonomous University of Querétaro. Mexico

References

Alonso, C. (1992). Análisis y Diagnóstico de los Estilos de Aprendizaje en Estudiantes Universitarios. Tomo II. Editorial de la Universidad Complutense. Colección Tesis Doctorales. Madrid

Alonso, C. M., Gallego, D. J., y Honey, P. (2007). Los Estilos de Aprendizaje: Procedimientos de diagnóstico y mejora. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/311452891_Los_Estilos_de_Aprendizaje_Procedimientos_de_diagnostico_y_mejora.

Alonso, C. M., Gallego, D. J., y Honey, P. (1994). Estilos de Aprendizaje. ¿Qué son? ¿Cómo se diagnostican? Bilbao: Ed. Mensajero.

Alonso, C. M., Gallego, D. J., y Honey, P. (2012). CHAEA. Cuestionario Honey-Alonso de Estilos de Aprendizaje. Bilbao, España: Ediciones Mensajero.

Andreou, C., Papastavrou, E., y Merkouris, A. (2014). Learning styles and critical thinking relationship in baccalaureate nursing education: A systematic review. Nurse Educ Today, 34(3), 362-71.

Bobadilla, B. S., Cardoso, J. D., Carreño, S. L., y Márquez, G. J. O. (2017). Estilos de aprendizaje en estudiantes de la licenciatura en psicología del centro universitario UAEM Temascaltepec, 2016. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 7(14), 34- 50. https://dx.doi.org/10.23913/ride.v7i14.271.

De Carvalho, P., Brito, E., De Godoy, S., Mazzo, A., Trevizan, M., y Costa, I. (2013). Individualized teaching programming for a virtual learning environment: development of content concerning nursing records. Rev Lat Am Enfermagem, 21 (spec), 122-130.

Domínguez, R. H. J., Gutiérrez, L. J. A., Llontop, P. M., Villalobos, T. D., y Delva, E. J. C. (2015). Estilos de aprendizaje: un estudio diagnóstico en el centro universitario de ciencias económico-administrativas de la U de G. Revista de la educación superior, 44(175), 121-140. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602015000300006&lng=es&tlng=es.

Flores, K., Matkin, G., Burbach, M., Quinn, C., y Harding, H. (2012). Deficient critical thinking skills among college graduates: Implications for leadership. Educational Philosophy and Theory, 44(2): 212-230.

Honey, P., y Mumford, A. (1986). The Manual of Learning Styles. Maidenhead, Berkshire: Ardingly House.

Jiménez, L. S., Vega, N., Capa, E. D., Fierro, N. del C., y Quichimbo, P. (2019). Estilos y estrategia de enseñanza-aprendizaje de estudiantes universitarios de la Ciencia del Suelo. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21, e04, 1-10. doi:10.24320/redie.2019.21.e04.1935.

Kolb, D. (1984). Experiential learning experiences as the source of learning development. Nueva York: Prentice Hall.

Ley General de Salud. (2018). Nueva Ley Publicada en el Diario Oficial de la Federación el 7 de febrero de 1984. Recuperado de http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/142_241218.pdf.

Moreno, I. M., y Siles, J. (2014). Pensamiento crítico en enfermería: de la racionalidad técnica a la práctica reflexiva. Aquichan, 14 (4), 594-604.

Murphy, S., Hartigan, I., Walshe, N., Flynn, A., y O’Brien. S. (2011). Merging problem-based learn¬ing and simulation as an innovative pedagogy in nurse education. Clinical Simulation in Nursing. 7(4), 141-148.

Navarro, S. G. (2015). Construcción de conocimiento en educación superior. Educación de compe¬tencias genéricas en la Universidad de Concepción, Chile. Concepción, Chile: Sello Editorial Universidad de Concepción. 325 p.

OMS. (2015). Definición de enfermería. Recuperado de http://enfermeria-udlap.blogspot.com/2015/11/definicion-de-enfermeria-segun-la-oms.html.

OPS. (2011). Regulación de la Enfermería en América Latina. Título 1, Serie II. Recuperado de ht¬tps://www.paho.org/hq/dmdocuments/2012/nursing-regulacion-alatina-2011-esp.pdf.

Sepúlveda, M., López, M., Torres, P., Luengo, J., Montero, E., y Contreras, E. (2011). Diferencias de género en el rendimiento académico y en el perfil de estilos y de estrategias de aprendizaje en estudiantes de química y farmacia de la Universidad de Concepción. Revista Estilos de Aprendizaje, 7(7), 1-19.

Universidad Veracruzana. (2013). Plan de estudios de la Facultad de Enfermería 2013. Recuperado de https://www.uv.mx/pozarica/enfermeria/files/2016/06/Plan-de-Estudios-2013.pdf.

Published

2020-12-22

How to Cite

Cruz Núñez, F., Lavoignet Acosta, B. J., Hernández Landaverde, C., Rodríguez Cruz, D. L., & Garza González, B. (2020). Learning Styles: A Study in Nursing University Students. Uni-Pluriversidad, 20(2), 1–11. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.20.2.012

Issue

Section

RESEARCH REPORTS AND UNPUBLISHED ESSAYS

Most read articles by the same author(s)