Territorial studies and geography educationa glance from thePUI-NOR, Medellín-Colombia
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.9585Keywords:
context, comprehensive urban project, area transformation, geographic EducationAbstract
The following text originates from the research: “Study of the territory as a strategy for strengthening citizenship competences, as an analysis of the Urban Integral Project of the Northeast zone (PUI -NOR) Medellin-Colombia”. One of its objectives is to register the PUI-NOR experience as a territorial study. Some variable, indicators, and categories associated with territorial citizenship practices were taken into consideration; where contextual reference is protagonist through recognition of political-institutional characteristics, as well as socio-cultural, socio-spatial, socio-economic, environmental and technological characteristics. Those become proper stage to conceive and implement strategies for urban social, cultural and economic transformation of the territory, and at the same time, an educational potential in the field of geographical education.
Downloads
References
Alcaldía de Medellín. (2007) Proyecto urbano integral en la zona nororiental de Medellín: un modelo de transformación de ciudad. Medellín: Dirección General de Comunicaciones Alcaldía de Medellín.
Boisier, S. (2001). Bioregionalismo: la última versión del cuento del traje del emperador.En: Territorio, Revista de Estudios Regionales y Urbanos: Democracia, descentralización y Desarrollo, número 5, Agosto-Enero, Santa Fe de Bogotá, Colombia.
Bustamante, S. (2002). La gestión del desarrollo en el territorio. En: Planeación, participación y desarrollo. Medellín, Colombia: Corporación Región, posgrado en Planeación Urbano Regional y Fundación Social.
Concejo de Medellín. (2004). MayoAcuerdo Municipal No. 03 de 2004: Por medio del cual se adopta el Plan de Desarrollo 2004-2007 "Medellín compromiso detoda la ciudadanía". Recuperado el 12 de junio de 2007, del sitio Web del Concejo de Medellín: http://www.concejodemedellin.gov.co
Jacques Delors et al. (1996).La educación encierra un tesoro. Informe de la Unescode la Comisión Internacional sobre la Educación en el SigloXXI. Francia, Unesco, 1996.
Foro Nacional por Colombia (2004). Globalización neoliberal vs la agenda ciudadana mundial. Bogotá, Colombia: Ediciones Foro Nacional por Colombia, número 51.
Franco, L. M. (2005). La planeación participativa como relación de poderes: caso zona nororiental de Medellín 1991-2000. Trabajo de Grado para optar al título de Magíster en Planeación Urbana, no publicada. Medellín: Universidad Nacional de Colombia, Medellín, Colombia.
Gimeno Sacristán, J. (2005). La educación que aún es posible. Ediciones Morata. Madrid.
Ghiso, A. (1998). Investigación comunitaria, desafíos y alternativas en escenarios de alta conflictividad.En: Primer encuentro de talentos, experiencias y esperanzas en investigaciones comunitarias, Santa Fe de Bogotá, Colombia: REDINCO.
Gurevich, Raquel. (2005). Sociedades y territorios en tiempos contemporáneos: una introducción a la enseñanza de la geografía. Buenos Aires. Fondo de Cultura Económica.
Gutiérrez, A. & Sánchez, L. (2009) Planeaciónpara el desarrollo del territorio: perspectiva contemporánea. Medellín, Colombia: Editorial Universidad de Antioquia.
Gutiérrez, A. Pulgarín, R. (2009). “Formación Ciudadana: utopía posible!". En: Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, volumen 21, No.53, enero –abril.
Pimienta, L.E. Pulgarín S, R. Villegas L. (2009). Lineamientos para la Cátedra Antioquia. Editorial Artes y Letras. Medellín.
Pulgarín, R. (2002), El estudio del espacio geográfico, ¿posibilita la integración de las ciencias sociales que se enseñan?, Revista Educación y Pedagogía,xiv,(34), 180-194. Medellín: Universidad de Antioquia, Facultad de Educación.
Santos, Milton. (1996). De la Totalidad al Lugar. Madrid. Oikos Tau.
___________(2000). Naturaleza del espacio. Técnica y tiempo, razón y emoción. Barcelona. Ariel Editores.
Stenhouse, Laurence.(1998). La investigación como base de enseñanza. Ediciones Morata. Madrid.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 Universidad de Antioquia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.