Territorial studies and geography educationa glance from thePUI-NOR, Medellín-Colombia

Authors

  • Jhaned Biviana Arango Puerta University of Antioquia
  • María Raquel Pulgarín Silva University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.9585

Keywords:

context, comprehensive urban project, area transformation, geographic Education

Abstract

The following text originates from the research: “Study of the territory as a strategy for strengthening citizenship competences, as an analysis of the Urban Integral Project of the Northeast zone (PUI -NOR) Medellin-Colombia”. One  of  its  objectives  is  to  register  the  PUI-NOR  experience  as  a territorial  study. Some variable, indicators,   and categories   associated   with   territorial   citizenship   practices   were taken   into consideration;   where   contextual   reference   is   protagonist   through   recognition   of   political-institutional characteristics, as well as socio-cultural, socio-spatial, socio-economic, environmental and technological characteristics. Those become proper stage to conceive and implement strategies for  urban  social,  cultural  and  economic  transformation  of  the  territory,  and  at  the  same  time,  an educational potential in the field of geographical education.

|Abstract
= 298 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 219 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jhaned Biviana Arango Puerta, University of Antioquia

Social worker. Associate researcher Environment and Society Research Group of the University of Antioquia.

María Raquel Pulgarín Silva, University of Antioquia

phD in Education. Professor at the University of Antioquia at the Faculty of Education. Principal investigator of the project. Member of the Didactic Research Group of Higher Education -DIDES-, Geography Didactic Line.

References

Alcaldía de Medellín. (2007) Proyecto urbano integral en la zona nororiental de Medellín: un modelo de transformación de ciudad. Medellín: Dirección General de Comunicaciones Alcaldía de Medellín.

Boisier, S. (2001). Bioregionalismo: la última versión del cuento del traje del emperador.En: Territorio, Revista de Estudios Regionales y Urbanos: Democracia, descentralización y Desarrollo, número 5, Agosto-Enero, Santa Fe de Bogotá, Colombia.

Bustamante, S. (2002). La gestión del desarrollo en el territorio. En: Planeación, participación y desarrollo. Medellín, Colombia: Corporación Región, posgrado en Planeación Urbano Regional y Fundación Social.

Concejo de Medellín. (2004). MayoAcuerdo Municipal No. 03 de 2004: Por medio del cual se adopta el Plan de Desarrollo 2004-2007 "Medellín compromiso detoda la ciudadanía". Recuperado el 12 de junio de 2007, del sitio Web del Concejo de Medellín: http://www.concejodemedellin.gov.co

Jacques Delors et al. (1996).La educación encierra un tesoro. Informe de la Unescode la Comisión Internacional sobre la Educación en el SigloXXI. Francia, Unesco, 1996.

Foro Nacional por Colombia (2004). Globalización neoliberal vs la agenda ciudadana mundial. Bogotá, Colombia: Ediciones Foro Nacional por Colombia, número 51.

Franco, L. M. (2005). La planeación participativa como relación de poderes: caso zona nororiental de Medellín 1991-2000. Trabajo de Grado para optar al título de Magíster en Planeación Urbana, no publicada. Medellín: Universidad Nacional de Colombia, Medellín, Colombia.

Gimeno Sacristán, J. (2005). La educación que aún es posible. Ediciones Morata. Madrid.

Ghiso, A. (1998). Investigación comunitaria, desafíos y alternativas en escenarios de alta conflictividad.En: Primer encuentro de talentos, experiencias y esperanzas en investigaciones comunitarias, Santa Fe de Bogotá, Colombia: REDINCO.

Gurevich, Raquel. (2005). Sociedades y territorios en tiempos contemporáneos: una introducción a la enseñanza de la geografía. Buenos Aires. Fondo de Cultura Económica.

Gutiérrez, A. & Sánchez, L. (2009) Planeaciónpara el desarrollo del territorio: perspectiva contemporánea. Medellín, Colombia: Editorial Universidad de Antioquia.

Gutiérrez, A. Pulgarín, R. (2009). “Formación Ciudadana: utopía posible!". En: Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, volumen 21, No.53, enero –abril.

Pimienta, L.E. Pulgarín S, R. Villegas L. (2009). Lineamientos para la Cátedra Antioquia. Editorial Artes y Letras. Medellín.

Pulgarín, R. (2002), El estudio del espacio geográfico, ¿posibilita la integración de las ciencias sociales que se enseñan?, Revista Educación y Pedagogía,xiv,(34), 180-194. Medellín: Universidad de Antioquia, Facultad de Educación.

Santos, Milton. (1996). De la Totalidad al Lugar. Madrid. Oikos Tau.

___________(2000). Naturaleza del espacio. Técnica y tiempo, razón y emoción. Barcelona. Ariel Editores.

Stenhouse, Laurence.(1998). La investigación como base de enseñanza. Ediciones Morata. Madrid.

Published

2011-07-10

How to Cite

Arango Puerta, J. B., & Pulgarín Silva, M. R. (2011). Territorial studies and geography educationa glance from thePUI-NOR, Medellín-Colombia. Uni-Pluriversidad, 10(3), 114–123. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.9585