Social sciences and civic education:Of tautology to the reality of societies denied citizenship

Authors

  • Miguel Antonio Espinosa Rico Tolima University

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.11082

Keywords:

relevance, postmodernism, ethos, new citizenship, "battlefield"

Abstract

The times do not change now with the change before, or at least the times have not been, are and will remain the  same,  as  they  have been, are or  will be  the  subjects  they read, see and live such changes, produce, or simply(or are) affected by them. But the contemporary times, with all  the  seemingly  crushing  burden  of  a  mass  of  conflicting  information,  disjointed  most  of  the  times, and  hollow  at  the  end,  called  postmodern  moment,  dazed  definitely  seem  to  most  people  and  not  so obvious  identifies  and  moves  even  novelty  or  "object"  relevant  care,  close  observation  of  diverting funds that are hidden in a faint confusing jargon, mediated and lethally poor and dull. The reflection, the  result  of  observation  of  a  life  of  just  two  decades  as  a  teacher  in  different  regional  contexts Colombian and reading some literature on pedagogy and education, discusses whether to accept, by a slight exercise tolerance, or perhaps because of fatigue, we're really new facts before questioning our role and ethos as teachers, or rather, as you defend, when called to raise the flags from the 80 seem to have lowered the teachers' movement in Latin America and, thanks to which, now tens of thousands of women  and  men  that  we  have formed  in  the  vocation  of educating the  new  generations  have  or  have agreed to stop the "battlefield" which speak Zuleta, legions of other women and men should at least be warned and warned that in its exercise of peremptory obligation to contribute to an authentic renewal of construction education and, finally, a human being for a new citizenship and a society where justice and lasting peace.

|Abstract
= 234 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 207 veces|

Downloads

Author Biography

Miguel Antonio Espinosa Rico, Tolima University

Degree in Social Sciences. Master in Geography. Candidate for Doctor in Geography. Professor, Faculty of Humanities and Arts, University of Tolima. Director of Space Time in Society, Research Group in Didactics of the Social Sciences.

References

Callinicos, A. (1993). Contra el postmodernismo. Bogotá: El Áncora.

Capel, Horacio (1986), La geografía en un curriculum de ciencias sociales. En: Geocrítica No.61, enero 1986. págs. 5-33.

Congreso de la República de Colombia. (1994). Ley 115, "Por la cual se expide la LeyGeneral de Educación". Bogotá, D.C.: Congreso de la República de Colombia.

Delgado, Mahecha Ovidio (2003), Debates sobre el espacio en geografía. Bogotá. Unibiblos, ed.Delgado, Mahecha Ovidio; Murcia, Denisse y Díaz, HéctorA. (1999), Geografía escolar. Discursos dominantes, discursos alternativos. Bogotá. Quebecor-Impreandes, ed.

Harvey, D. (1989). The condition of postmodernity. An enquiry into the origins of cultural change. Oxford: Basil Blackwell.

Harvey, D. (1977). Urbanismo y desigualdad social. Madrid: Siglo XXI.

Kropotkin, P (1896). The State: it’s historic role. En: http://www.marxists.org/reference/archive/kropotkin-peter/1896/state/index.htm

Ministerio de Educación Nacional. (2004). Formar en ciencias: el desafío. Lo que necesitamos saber y saber hacer.Bogotá, D.C.

MistraL, G. (1934). Breve descripción de Chile.Conferencia dada en Málaga, España. En: Anales de la Universidad de Chile, 2º trimestre de 1934Santiago de Chile. En: Recados contando a Chile. Alfonso M. Escudero (comp.), Santiago de Chile: Editorial del Pacífico. http://www.gabrielamistral.uchile.cl/prosaframe.html.Consultado el 19/12/2010

Montañéz, G., G. (1999). Elementos de historiografía de la geografía colombiana. Revista de Estudios Sociales. Universidad de los Andes 03, 9-28.

Reclus, E. (1894). L ́anarchie. En: Temp Nouveaux. No. 2. 1896. Paris: Rue Mouffetard.

Sauer, C.O.(1956), La educación de un geógrafo. Discurso ofrecido por el Presidente Honorario en la 52ª Reunión de la Asociación Norteamericana de Geógrafos, Montreal, Canadá, abril 4 de 1956. Traducción y presentación de Guillermo Castro H. www.colorado.edu/geography/giw

Souto, G., X. M. (2008). Una educación geográfica para el siglo XXI: aprender competencias para ser ciudadano en el mundo global. Diez años de cambios en el Mundo, en la Geografía y en las Ciencias Sociales, 1999-2008. Actas del X Coloquio Internacional de Geocrítica, Universidad de Barcelona, 26-30 de mayo de 2008. http://www.ub.es/geocrit/-xcol/19.htm

Vattimo, G. (2003). En torno a la Posmodernidad. Barcelona: Anthropos.

Published

2012-02-07

How to Cite

Espinosa Rico, M. A. (2012). Social sciences and civic education:Of tautology to the reality of societies denied citizenship. Uni-Pluriversidad, 11(2), 126–137. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.11082

Issue

Section

RESEARCH REPORTS AND UNPUBLISHED ESSAYS