The propaganda of entrepreneurial behavior as a cultural and psychological imperative in the work of Edward Bernays

Authors

  • Juan Esteban Posada Morales National University of Colombia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.boan.v37n63a04

Keywords:

political emotions, neoliberalism, entrepreneurship, freedom, capitalism, propaganda

Abstract

The purpose of this text is to make a brief analysis that allows us to reflect on the proposal to simplify the behavior of citizens through propaganda, made by Edward Bernays. To recognize the theoretical horizons contributed by the aforementioned author, the elements to reinterpret the meaning, in this case, of the idea that the construction of certainties to walk the world, was identified as the device par excellence that capitalism should try to operate and materialize as an integrating totality of the sense of essential truth.

|Abstract
= 488 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 142 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bernays, E. (2008). Propaganda. Madrid: Melusina.

Balibar, Étienne. Ciudadanía. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora, 2013.

Bauman, Z. (2005). Identidad. Madrid: Losada.

Castro, Edgardo. Diccionario Foucault. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores, 2011.

Castro-Gómez, S. (2015). Historia de la gubernamentalidad I. Bogotá: Siglo del Hombre Editores.

De Certeau, M. (2007). La invención de lo cotidiano, México: UIA.

Foucault, M. (2007). Nacimiento de la biopolítica. México: Fondo de Cultura Económica.

Han, B. (2014). Psicopolítica. Neoliberalismo y nuevas técnicas de poder. Barcelona: Herder.

Harvey, D. (2015). Breve historia del neoliberalismo. Madrid: Ediciones Akal.

Hayek, F. (1998). Los fundamentos de la libertad. Madrid: Unión Editorial.

Hirschman, Albert. Las pasiones y los intereses. Salamanca: Capitán Swing Libros, 2014.

Lacan, J. “Subversión del sujeto y dialéctica del deseo en el inconsciente freudiano”. En Escritos, (Buenos Aires: Siglo XXI, 2003), 773-807.

Laval, C y Dardot P. (2013). La nueva razón del mundo. Ensayo sobre la sociedad neoliberal. Barcelona: Editorial Gedisa.

Le Bon, G. (2004) La psicología de las masas, Buenos Aires: Unión del personal civil de la nación.

Rojas Brítez, G. (2011) Las clases sociales en Karl Marx y Max Weber: elementos para una comparación, Asunción: Centro de Estudios y Educación Popular Germinal.

Santamaría, A. (2018). En los límites de lo posible. Política, cultura y capitalismo afectivo. Madrid: Akal.

Sloterdijk, P. (2003). Esferas I. Madrid: Ediciones Siruela.

Zizek, Slavoj. 2004. «El espectro de la ideología». En Ideología. Un mapa en cuestión, editado por Slavoj Zizek, 7-42. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2004.

Cibergrafía

Adam Curtis (Director) (2002). El siglo del Yo [Documental] BBC Four y RDF Media, Reino Unido.

Published

2022-10-21

How to Cite

Posada Morales, J. E. (2022). The propaganda of entrepreneurial behavior as a cultural and psychological imperative in the work of Edward Bernays. Boletín De Antropología, 37(63), 15. https://doi.org/10.17533/udea.boan.v37n63a04