Lifestyles in millennials.

Study in two gastronomic areas of Cali - Colombia

Authors

  • Diego Varón Rojas Pontificia Universidad Javeriana
  • Carolina Daza Escobar

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.boan.v37n63a9

Keywords:

cultural environment, gastronomic sector, restaurants, young consumers

Abstract

This research article aims to analyze the lifestyles of young consumers in the gastronomic sector, who are between 18 and 30 years old, in two of the most representative areas of the city of Cali - Colombia. The analysis was supported by the theoretical argumentation on the cultural environment proposed by the Valle del Cauca humanist Fernando Cruz Kronfly, in dialogue with representative authors of the marketing. Methodologically, it was supported by participant observation and in-depth interviews carried out with various social actors, mainly young people. With the data collected, it became necessary to divide millennials into three categories. With increasing age, tastes are changing, the particular thing is that certain identity elements are preserved

|Abstract
= 462 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 585 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alarcón, D., & Larraz, I. Conozca a los 'Millennials', ¿la generación que salvará al planeta? https://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-15860315 (Consultado el 05 de noviembre de 2018).

Alonso, J. C., Arcos, M. A., Solano, J. A., Vera, L. R., & Gallego, A. I. (diciembre de 2007). Una mirada descriptiva a las comunas de Cali. Universidad Icesi - Departamento Administrativo de Planeación, Cienfi, Santiago de Cali. Recuperado el 11 de abril de 2017, de Departamento Administrativo de Planeación Municipal – Universidad. http://www.icesi.edu.co/jcalonso/images/pdfs/Publicaciones/una_mirada_descriptiva_a_las_comunas_de_cali.pdf.

Armstrong, G., & Kotler, P. (2013). Fundamentos de Marketing (11 ed.). México: Pearson Educación.

Bauman, Zigmunt. (2002). Modernidad líquida. México: Fondo de Cultura Económica.

Bauman, Zigmunt. (2007). Vida de Consumo. Madrid: Fondo de Cultura Económica de España.

Cruz Kronfly, Fernando (1998). “El entorno cultural”, en: Entorno organizacional. Arcadio Guzmán, compilador. Cali: Universidad del Valle, Facultad de Ciencias de la Administración.

Cruz Kronfly, Fernando (2009). “Desarrollo cultural, modernidad e identidad en Santiago de Cali”. Centro Editorial Fundación Universidad del Valle.

Daza, Carolina (2019). “Nomadismo en el sector gastronómico: organizaciones y consumidores en Cali - Colombia (2010 – 2016)”. Cali: Universidad del Valle. Facultad de Ciencias de la Administración.

Díaz, Juan (2016) San Antonio no deja que Cali pierda memoria. http://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-16473358 (Consultado el 01 de febrero de 2017).

Donado, Martiza (2008). Del ideal de Ciudad Jardín al caótico suburbio urbano de Élite. Caracterización socio-espacial y demográfica de la comuna 22 de Santiago de Cali. Cali, Colombia: Ediciones Pontificia Universidad Javeriana. Obtenido de Pontificia Universidad Javeriana.

El Pueblo. (16 de Noviembre de 2013). “Cali: destino gastronómico”. http://elpueblo.com.co/cali-destino-gastronomico/ (Consultado el 26 de mayo de 2017).

González, María Alejandra, & Mercado, Heiner (2014). “Gerenciando la Generación Y o el reto Millenials”. En: AD-minister, Editorial, pp. 7-8.

Howe, N., & Strauss, B. (2009). Millennials Rising: The Next Great Generation: The Next Great Generation. New York, Estados Unidos: Random House.

Jones, Gareth (2008). Teoría organizacional. Diseño y cambio en las organizaciones. México: Pearson Educación.

León, Diana (2016). Restaurantes del país aportan 4% al PIB. Vanguardia. http://www.vanguardia.com/economia/nacional/375667-restaurantes-del-pais-aportan-4-al-pib (Consultado el 03 de mayo de 2017).

Moncada, Ricardo (11 de abril de 2011). Los tesoros de San Antonio: arquitectura, magia e identidad para los caleños. http://www.elpais.com.co/cali/los-tesoros-de-san-antonio-arquitectura-magia-e-identidad-para-los-calenos.html (Consultado el 12 de mayo de 2017).

PY (2021). “Los cuatro retos que enfrenta el sector gastronómico en colombia para su reactivación”, disponible en: https://www.pymas.com.co/ideas-para-crecer/finanzas-para-pymes/sector-gastron%C3%B3mico-en-colombia (Consultado el 30 de julio de 2021).

Portafolio. (15 de octubre de 2015). “Restaurantes: 4 de cada 10 que se inauguran fracasan”. http://www.portafolio.co/negocios/empresas/restaurantes-10-inauguran-fracasan-33864 (Consultado el 03 de marzo de 2016).

Portafolio. (28 de agosto de 2018). ¿Por qué el trabajo freelance es cada vez más común en Colombia? https://www.portafolio.co/economia/empleo/radiografia-del-trabajo-freelance-en-colombia-520530 (Consultado el 05 de noviembre de 2018).

Portafolio (24 de mayo de 2021). “Colombia, un referente en la gastronomía de la región”, disponible en: https://www.portafolio.co/mas-contenido/colombia-un-referente-en-la-gastronomia-de-la-region-552257 (Consultado el 15 de junio de 2021).

Redeker, R., & Rodríguez, C. E. (2014). Egobody : la fábrica del hombre nuevo. Bogotá, Colombia: Luna libros, Fondo de Cultura Económica.

Sibilia, Paula (2008). La Intimidad como Espectáculo. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Torreblanca, Francisco (2015). El papel clave de las emociones en el nuevo marketing. En: Negocios La Revista (20), 12-16.

Vargas, Diego (2018) ¿Qué quieren los millennials colombianos? Portafolio. https://www.portafolio.co/tendencias/que-quieren-los-millennials-colombianos-522039 (Consultado el 07 de noviembre de 2018).

Vásquez, Edgar. (2001). Historia de Cali en el siglo 20: Sociedad, economía, cultura y espacio. Cali: Artes Gráficas del Valle. Editores - Impresores Ltda.

Vélez, Luz Marina (2013). “Del saber y el sabor. Un ejercicio antropofilosófico sobre la gastronomía”, en: Escritos, 21(46), 171 - 200.

Published

2022-10-21

How to Cite

Varón Rojas, D., & Daza Escobar, C. (2022). Lifestyles in millennials. : Study in two gastronomic areas of Cali - Colombia. Boletín De Antropología, 37(63), 23. https://doi.org/10.17533/udea.boan.v37n63a9