Narratives and logics of a mestizo memory
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.boan.6915Keywords:
Antioquia, María del Pardo, Indigenous, Myth and history, ColonyAbstract
Abstract.This article examines, from a point of view of the historical anthropology, the oral tradition referred to María Centeno or María del Pardo, spread in the west and north of the Department of Antioquia, Colombia (South America). The project is based on a rigorous research of historical archives concerning the processes of settlement that followed the Spanish conquest (the establishment of encomiendas, the forced displacement of Indian settlements, construction of churches, etc.) and demonstrates that the popular stories about María del Pardo are an invention of the Indians and of their half-breed descendants, which allowed them to interpret those events in the light of Amerindian traditions.
Downloads
References
Barros, Carlos (1994). “Historia de las mentalidades, historia social”. En: Estudios Históricos, Anuario de la Maestría en Historia de la Universidad Autónoma Metropolitana, México, No. 2, año 1994, pp. 31-69.
Bolaños, Álvaro Félix (1994). Barbarie y canibalismo en la retórica colonial:Los indios pijaos de fray Pedro Simón. CEREC, Bogotá.
Borja Gómez, Jaime Humberto (2002). Los indios medievales de fray Pedro de Aguado, construcción del idólatra y escritura de la historia en una crónica del siglo XVI. Centro Editorial Javeriano, Bogotá.
Botero Páez, Sofía (2005). Caminos ásperos y fragosos para los caballos. Apuntes para la historia de los caminos en Antioquia. Editorial Universidad de Antioquia, Medellín.____________ (2003). “La nación de entre los tres ríos, o ensayos de relectura sobre fuentes docu-mentales”. En: Boletín de AntropologíaUniversidad de Antioquia, Medellín, Edición especial, pp. 185-219.____________ (2002). “Entre rocas, espacios sagrados. Actividad humana antigua en los organales de Titiribí, Antioquia, Colombia”. En: Boletín de Antropología Universidad de Antioquia, Medellín, Vol. 16, No. 33, pp. 77-99.____________ (2000). Los organales como sitios de actividad humanas antigua en Antioquia: muni-cipio de Titiribí. Informe de investigación, presentado a la Corporación Autónoma Regional del Centro Antioquia —Corantioquia.
Botero, Sofía; Flórez, María Teresa y Villa, Roberto (2001). Hallazgo de un hipogeo en el municipio de Cañasgordas, Antioquia, Colombia. Informe de prospección entregado a las autoridades municipales, Centro de Documentación Facultad de Ciencias Sociales y Humanas, Universidad de Antioquia.
Castañeda, Felipe (2002). El indio entre el bárbaro y el cristiano: Ensayos sobre la filosofía de la con-quista en Las Casas, Sepúlveda y Acosta. Universidad de los Andes, Departamento de Filosofía, en coedición con Alfa Omega Colombiana, Bogotá, México D. F.
Castellanos, Juan de (1955) [1577-1601]. Elegías de varones ilustres de Indias. Biblioteca de la Pre-sidencia de Colombia, Editorial ABC, Bogotá.
Castillo E., Neyla (1998). “Las sociedades indígenas prehispánicas”. En: Melo, Jorge Orlando (Director general). Historia de Antioquia. Suramericana de Seguros, Medellín, pp. 23-40.
Carruthers, Mary J. (2003). “The Book of memory”. En: Historia, Antropología y Fuentes Orales,Barcelona, No. 30, año 2003, pp. 5-22.
Córdoba Giraldo, Emma Luz (1993). El rostro que me habita: ciclo de vida, cuerpo y territorio en Barbacoas y Membrillal. Monografía de grado, Universidad de Antioquia, Departamento de Antropología, Medellín.
/Boletín de Antropología, Vol. 19 No. 36. 2005. Universidad de Antioquia.
Delumeau, Jean (1978). El miedo en Occidente, siglos XIV-XVIII. Fayard, París.
Espinosa, Iván y Duque, Marcela (1994). Historia de la población Nutabe en Antioquia. Monografía de grado, Universidad de Antioquia, Departamento de Antropología, Medellín.____________ (1992). Actas de la visita a la población de Cáceres, practicadas por Francisco de Herrera Campuzano, Oidor de la Real Audiencia año 1614. Universidad de Antioquia, Depar-tamento de Antropología, Medellín.
Gómez, Herinaldy (2000). “De los lugares y los sentidos de la memoria”. En: Gnecco, Cristóbal y Zambrano, Marta (eds.). Memorias hegemónicas, memorias disidentes. El pasado como política de la historia. Ministerio de la Cultura, Instituto Colombiano de Antropología e Historia-ICANH, Universidad del Cauca, Bogotá, pp. 23-52.
Gruzinski, Serge (2000). El pensamiento mestizo. Paidós, Barcelona.
Herrera C., Carlos M. (2004). María del Pardo y el demonio que dejó sus huellas en las piedras: Me-moria e imágenes contemporáneas en el cañón del río Cauca, Antioquia -Colombia. Monografía de grado, Universidad de Antioquia, Departamento de Antropología, Medellín.
Jaramillo Mejía, William (1998). Antioquia bajo los Austrias. Instituto Colombiano de Cultura His-pánica, Santafé de Bogotá.
Lévi-Strauss, Claude (1990). Mito y significado. Alianza Editorial, Madrid.
Moniot, Henri (1974). “L’Histoire des peuples sans histoire”. En: Le Goff, J. y Nora, P. (eds.). Faire de l’histoire. Paris, pp. 117-134.
Piazzini, Carlo Emilio (2004). Arqueología en la cuenca del río La Herradura, municipios de Frontino, Cañasgordas y Abriaquí. Empresas Públicas de Medellín E.S.P., Medellín.
Portilla León, Garibay; Ángel, María y Beltrán, Alberto (1980). Visión de los vencidos: Relaciones indígenas de la conquista. Universidad Autónoma de México, México.
Robledo, Jorge (atribuido) (1993) [1539-1542]. “Relación de Anserma”. En: Tovar Pinzón, Hermes. Relaciones y Visitas a los Andes S. XVI. Colcultura e Instituto de Cultura Hispánica (Colección de Historia de la Biblioteca Nacional), Bogotá, pp. 335-361.
Vargas Sarmiento, Patricia (1993). Los embera y los cuna: impacto y reacción ante la ocupación es-pañola, siglos XVI y XVII. CEREC, Instituto Colombiano de Antropología, Bogotá.
Vasco, Luis Guillermo (1990). “Los Embera-Chamí en guerra contra los cangrejos”. En: Correa, François (ed.). La selva humanizada. Instituto Colombiano de Antropología —ICAN—, Fondo FEN Colombia, Fondo Editorial CEREC, Bogotá, pp. 123-145.
Vilanova, Mercedes (2003). “Rememoración en la historia”. En: Historia, Antropología y Fuentes Orales, Barcelona, No. 30, año 2003, pp. 23-40.
Wachtel, Nathan (1999). “Memoria e Historia”. En: Revista Colombiana de Antropología, Bogotá, Volumen 35, enero-diciembre de 1999, pp. 70-90.____________ (1971). La vision des vaincus, Les indiens du Pérou devant la conquête espagnole. Gallimard, Paris.
Zuluaga H., Juan David (1995). Sapos, culebras y gusanos rojos y barbaos. La brujería en la tradición oral de una localidad del cañón del Cauca. Monografía de grado, Universidad de Antioquia, Departamento de Antropología, Medellín
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 Carlos Mario Herrera Correa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in the Bulletin of Anthropology accept the following conditions:
- Authors retain copyright and yield the right of first publication to the journal, with the work registered with Creative Commons attribution license, which allows third parties to use what was published as long as the authorship of the work and the first publication in this magazine are mentioned.
- Authors can perform other independent and additional contractual arrangements for the non - exclusive distribution of the version of the article published in this issue (E.g. Inclusion in an institutional repository or publish it in a book), as long as it is clearly indicated that the work was published for the first time in this magazine.


