Territory, place and school recreational space
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.efyd.v34n1a02Keywords:
school, recreation, spaceAbstract
Taken as a space of construction, production and symbolic confrontation, school lets come out of multiple ways in which recreation is reveal. Therefore, is intented to show through this written, some considerations regarding school recreational space category, understood as exploration and recreational intervention over physical and interpersonal scopes that allow build and consolidate places and environments with ludic and socio- historical sense.
Downloads
References
Augé M. (1992/2000) "No lugares" espacios del anonimato una antropología sobremodernidad. Editorial Gedisa. Barcelona, España.
Bachelard G. (1957/2000). La poética del espacio. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica de Argentina.
Carreño, J. Rodríguez, A. B. & Gutierrez, P. (2014). Lineamientos de intervención de la recreación en la escuela. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación. 6 (13), 83-97.
De Certeau. (1990/2000). La Invención de lo Cotidiano. Vol 1. El arte de hacer. México: Universidad Iberoamericana.
Escolano A. (2000). Tiempos y espacios para la escuela. Madrid: Biblioteca Nueva.
Foucault M. (1976). Vigilar y Castigar. Madrid: Siglo Veintiuno Editores.
Haesbaert, R. (2007). Mito de la Desterritorialización: "del fin de los territorios a la multiterritorialidad" En: http://www.unc.edu.ar/extensionunc/vinculacion/instituciones-sociales-y-salud/acciones-realizadas/2010/seminario-extensionista-aportes-de-la-epidemiologia-comunitaria/unc-seumito-desterritorializacion.pdf. Recuperado 23 de abril de 2014.
Lefebvre H. (1974/2013). La Producción del Espacio. Madrid: Capitán Swing.
Restrepo G, (s.f.). Aproximación Cultural al Concepto de Territorio. En: Biblioteca Virtual Luis Angél Arango. Índice de artículos sobre geografía. Banco de la República. En: http://www.banrepcultural.org/blaavirtual/geografia/geografia/aprox.htm. Recuperado 14 de Septiembre de 2013.
Rodríguez, A. B. (2013). El tiempo y el territorio, categorías de intervención de la Recreación en la Escuela. Revista Educación Física y Deporte. No. 32. (1). 1241-1251.
Rodríguez, A. Carreño, J. & Gutierrez, P. (2013). Categorías claves en el diseño de programas o proyectos de la recreación en la escuela. Lúdica Pedagógica. Vol. 2 No. 18. 65-77.