Algunas relaciones entre juego y experiencia humana. Cuando invitamos a jugar ¿Qué experiencia nos proponemos vivir con nuestros alumnos?
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.efyd.302Keywords:
Game, human experience, social practice.Abstract
This article proposes to focus the view in the development of the concept of human experience and game as a constant place of reference between what is fact and fiction, and to the dimension of the social practice of the individuals. Who sets out to take part in a game, is setting out to live an experience, always with other people, and in the meta-communicational frame of a subtle agreement that institutes ‘this is game’ (Baetson, 1991). And this experience is lived knowing that ‘is being ridden’ over the limits of the real, and this relation can be established with the trips, narration and social practice named aesthetic (without getting rid of other possible relations). Within the Physical Education frame, there is a well-known idea about the experiential character of the contents, but few times we stop to analyze in depth this idea and its significance in the didactic proposal. According to the teacher Victor Pavía, the ‘moment of the invitation to the game’ lives together with reference to the everyday experiences of the individuals. With the help of three contemporary authors, John Dewey, Walter Benjamin and Jorge Larrosa, these ideas can bring closer the didactic strategy to the magic moment of fiction.Downloads
References
1. Benjamín W. (1986): Sobre el programa de la Filosofía futura. Barcelona: Planeta.
2. Bracht, V. (1996). Educación Física y aprendizaje social. Porto Alegre: Editora Magister.
3. Dewey J. (1938). El arte como experiencia. México: Fondo de Cultura Económica.
4. Eisner, E. (1995). Educar la visión artística. Barcelona: Paidós.
5. Elias, N. Dunning, E. (1986). Deporte y ocio en el proceso de la civilización. México D. F.: Fondo de Cultura Económica.
6. Foucault, M. (19). Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. Argentina: Siglo Veintiuno.
7. Huizinga, A. (1996). Homo ludens. Madrid: Alianza Editorial.
8. Jackson P. (2004). John Dewey y la tarea del filósofo. Buenos Aires: Amorrortu editores.
9. Le Breton, D. (1995). Antropología del cuerpo y modernidad. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.
10. Milstein D. (2005) La experiencia educativa escolar como fuente de conocimiento. Trabajo presentado en las Segundas jornadas nacionales de Formación docente continua. Villa Mercedes. San Luis.
11. Pavía, V. (2003). Regiones de la escuela, el patio bajo la lupa. Dossier. Neuquén. Argentina.
12. Quiroga, A P. de. (1998). Crisis, procesos sociales, sujeto y grupo. Desarrollos en Psicología Social a partir del pensamiento de Enrique Pichon-Riviere. Buenos Aires: Ediciones Cinco.
13. Schnaidler R. (2005). La experiencia estética del movimiento. Trabajo presentado en las Jornadas de Cuerpo y Cultura – UBA.

