Policies for including disabled people in education. obstacles and facilitating factors for their implementation: Bucaramanga, 2010

Authors

  • Claudia P. Serrano R. Industrial University of Santander
  • Diana M. Camargo L. Industrial University of Santander

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.8553

Keywords:

education, disabled individuals, social policy, obstacles

Abstract

Objective: to explore the factors enabling or hindering the implementation of inclusive education policies for the disabled population of Bucaramanga. Methodology: a descriptive study, involving representatives from governmental agencies (EG), members of the faculty boards of educational institutions (DIE) and guardians of disabled individuals (APSD). Physical, social, and political obstacles and facilitating factors that could potentially determine the implementation of these policies were analyzed. Data was collected through interviews. Results: there was a total of 2, 32, and 34 participants from the EG, DIE, and APSD groups respectively. Identified obstacles included: lack of strategies to support educational institutions, poor or limited teacher training, high tuition fees, and negative attitude towards disability. The facilitating factors included: availability of places, inclusion of this issue in the political agenda, and desire of the disabled individuals’ families to provide them with education. Discussion: These findings provide useful information for further research on this issue and show how action has been taken, as well as how urgent it is to establish a direct relationship between academia and the public sector to propose strategies for assessing and modifying these policies.

|Abstract
= 531 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 132 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudia P. Serrano R., Industrial University of Santander

Master in Public Health, National School of Public Health, University of Antioquia. Teacher, School of Physiotherapy, Industrial University of Santander, Bucaramanga, Colombia.

Diana M. Camargo L., Industrial University of Santander

Master in Epidemiology, University of the Valley. Teacher, School of Physiotherapy, Industrial University of Santander, Bucaramanga, Colombia.

References

(1). World Health Organization [Internet]. who[acceso 15 de junio de 2009]. Disponible en: http://www.who.int.

(2). Organización Panamericana de la Salud. El Boletín de la Organización Panamericana de la Salud; agosto del 2006 [Internet].ops; 2006 [acceso 11 de julio de 2009]. Disponible en: http://www.paho.org.

(3). Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Educación inclusiva [Internet]. unesco [acceso 15 de septiembre de 2008]. Disponible en: http://www.unesco.cl/esp/atematica/educinclusiva/index.act.

(4). Romero R, Lauretti P. Integración educativa de las personas con discapacidad en Latinoamérica. Educere Investigación Arbitrada. 2006; 33: 347-356.

(5). Senado de la Republica de Colombia. Constitución Nacional de la República de Colombia, 1991 [Internet]. Bogotá D.C: Secretaria del senado de la Republica; 1991 [acceso 10 de junio de 2008]. Disponible en: http://www.secretariasenado.gov.co/leyes/CONS_P91.HTM

(6). Ministerio de Protección Social. Ley 361 de 1997 por la cual se establecen mecanismos de integración social de las personas con limitaciones. Diario oficial, 42.978 (11 de febrero de 1997). Bogotá D.C: El congreso de la Republica; 1997.

(7). Senado de la Republica de Colombia. Ley 1145 de 2007 por medio de la cual se organiza el sistema nacional de discapacidad y se dictan otras disposiciones. Diario Oficial, 46.685 (julio 10 2007). Bogotá D.C: Secretaria del senado de la Republica; 2007.

(8). Ministerio de la Protección Social. Red de Solidaridad Social, Comité Regional de Rehabilitación de Antioquia. Política Pública en Discapacidad: Fortalecimiento y Movilización Social. Bogotá: 2005.

(9). Parra C, Palacios M. Enfoque de derechos humanos en la política pública de discapacidad. Revista Civilizar, Universidad Sergio Arboleda. 2007; 13: 97-114. DOI: https://doi.org/10.22518/16578953.767

(10). Moreno M. Políticas y concepciones en discapacidad: un binomio por explorar. Bogotá D.C: Universidad Nacional de Colombia; 2007.

(11). Buysse B, Wesley PW, Keyes L. Implementing early childhood inclusion: barrier and support factors. Early Child Res Q. 1998; 13: 169-184. DOI: https://doi.org/10.1016/S0885-2006(99)80031-3

(12). Law M, Petrenchik T, King G, Hurley P. Perceived environmental barriers to recreational, community, and school participation for children and youth with physical disabilities. Arch Phys Med Re-habil. 2007; 88(12): 1636-1642. DOI: https://doi.org/10.1016/j.apmr.2007.07.035

(13). Holt L. Disabling children in primary school micro-spaces: geographies of inclusion and exclusion. Health Place. 2003; 9: 119-128. DOI: https://doi.org/10.1016/S1353-8292(02)00066-7

(14). Kam Pun D. Do contacts make a difference: The effects of mainstreaming on student attitudes toward people with disabilities. Res Dev Disabil. 2008; 29: 70-82. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ridd.2006.11.002

(15). Campbell J, Gilmore L, Cuskelly M. Changing student teachers attitudes towards disability and inclusion. Am J Intellect Dev Di-sabil. 2003; 28: 369-379. DOI: https://doi.org/10.1080/13668250310001616407

(16). Ariza R, Carrascal M, Manjares G, Plata C, Correa J. Creencias del formador de formadores de la institución educativa normal San Juan del César, hacia la inclusión educativa de estudiantes en situación de discapacidad. Revista de Investigación y Pedagogía. 2008; 1(2): 5-45.

(17). Ministerio de Educación Nacional, Corporación Sindrome de Down, Inclusión Internacional. Análisis de Prácticas de Educaci-ón Inclusiva en Colombia [Internet]. Ministerio de Educación Na-cional: 2005 [acceso 25 de mayo de 2009]. Disponible en: http://www.uwc-ukraine.org/unrelated/inclusion

(18). Chiroleu A. La inclusión en la educación superior como política pública: tres experiencias en América latina. Revista Iberoameri-cana de Educación. 2009; 48: 1-15. DOI: https://doi.org/10.35362/rie4852153

(19). Claro JP. Estado y desafíos de la inclusión educativa en las regiones andina y cono sur. Revista Electrónica Iberoamericana sobre calidad y eficacia y cambio en educación. 2007; 5(5): 179-187. DOI: https://doi.org/10.15366/reice2007.5.5.025

(20). Castro AL, Rueda EV. Reconceptualizar la situación de discapacidad para asumirla pedagógicamente. Revista Docencia Universitaria. 2007; 8: 125-137.

(21). Hernández J, Hernández I. Una aproximación a los costos indirectos de la discapacidad en Colombia. Rev Salud Pública. 2005; 7(2): 130-144. DOI: https://doi.org/10.1590/S0124-00642005000200002

(22). Michailakis D, Reich W. Dilemmas of inclusive education. Euro-pean Journal of Disability Research. 2009; 3: 24-44. DOI: https://doi.org/10.1016/j.alter.2008.10.001

(23). Camargo C, Yonezaki C, Nascimento V, Bradaschia M, Zaguetto R, Custodio M, Guedes M, Paulo A. Concepciones de los pro-fesionales de la educación y de salud acerca de la educación in-clusiva: reflexiones para prácticas transformadoras. O Mundo da Saude. Sao Paulo. 2008; 32(2): 124-130.

(24). Kovach J. Decreasing educational segregation in urban schools: the role of inclusive education and the need for structural change. Appl Behav Sci Rev. 1995; 3(2): 165-175. DOI: https://doi.org/10.1016/S1068-8595(95)80005-0

(25). Singal N. Working toward inclusion: reflections from the classroom. Teaching and Teacher Education. 2008; 24: 1516-1529. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2008.01.008

Published

2012-01-24

How to Cite

1.
Serrano R. CP, Camargo L. DM. Policies for including disabled people in education. obstacles and facilitating factors for their implementation: Bucaramanga, 2010. Rev. Fac. Nac. Salud Pública [Internet]. 2012 Jan. 24 [cited 2025 Dec. 5];29(3):289-98. Available from: https://revistas.udea.edu.co/index.php/fnsp/article/view/8553

Issue

Section

Research