Low Vision in Colombia: An Invisible Situation for the Country
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.16499Keywords:
Public Policies, vision lowAbstract
Downloads
References
(1). World Health Organization. Sight test and glasses could dramatically improve the lives of 150 million people with poor vision. Pressrelease. 2006 Oct 11. [Consultado el 10 de septiembre de 2010]. Disponible en http://www.who.int/mediacentre/news/releases/2006/pr55/en/index.html.
(2). Organización Mundial de la Salud, IAPB. Visión 20/20 el derecho a la visión. Iniciativa mundial para la prevención de la ceguera evitable. Plan de Acción 2006-2011. Biblioteca OMS; 2008.
(3). Instituto Nacional para Ciegos (INCI). Estadísticas, registro para la localización y características de personas con discapacidad visual 2007 [Internet] [Consultado el 28 de agosto de 2009]. Disponible en: http://www.inci.gov.co/observatorio-social/informes-estadisticos/movilizacion-socio-cultural-y-politica.
(4). Guissasola L, Ruis A. Salud visual y desarrollo. Cuadernos de formación de la Cátedra UNESCO de salud visual y desarrollo. Barcelona: Cátedra UNESCO Salud Visual y Desarrollo; 2006.
(5). Castellanos W, Álvarez S, Pérez C, Carrión C, Ladino A. Desarrollo Humano de la población con limitación visual por departamentos [Convenio de Cooperación Técnica Subc003-8. INCI, DNP y PNHD]; 2008 Dec.
(6). Molina G. Cabrera GA. Políticas Públicas en Salud: Aproximación a un análisis. Medellín: Universidad de Antioquia; 2008.
(7). Andersen R. National Health Surveys and the behavioral model of health services use. Medical Care 2008; 46: 647-653. DOI: https://doi.org/10.1097/MLR.0b013e31817a835d
(8). Aday LA, Andersen RA. Framework for the study of access to medical care Health Serv Re. 1974; 9: 208-220.
(9). André-Noel RD. Políticas Públicas, formulación, implementación y evaluación. 3ª ed. Bogotá: Ediciones Aurora; 2006.
(10). Taylor SJ, Bogdan R. Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. 2ª ed. Buenos Aires: Editorial Paidós; 1987. p. 152-160.
(11). Taylor SJ, Bogdan R. La observación participante y la entrevista a profundidad. En: Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós. p. 108-111.
(12). Andersen RM. Revisiting the behavioral model and access to medical care: does it matter? J Health SocBehav. 1995; 36: 1-10. DOI: https://doi.org/10.2307/2137284
(13). Lenoir R. La notion de développement, Foi et Développement; 1989. p. 175-176.
(14). Congreso de la República de Colombia. Ley 361 de 7 de febrero de 1997: Por la cual se establecen mecanismos de integración social de las personas con limitación y se dictan otras disposiciones. [Internet] [Acceso el 10 de junio de 2012]. Bogotá: El Congreso; 1997. Disponible en: http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_0361_1997.html
(15). Organización Mundial de la Salud. Visión 2020. El derecho a la visión. Iniciativa mundial para la eliminación de la ceguera evitable. Plan de acción 2006-2011. p. 18-20.
(16). Congreso de la República de Colombia. Resolución 3997 del 30 de octubre de 1996: Por la cual se establecen las actividades y los procedimientos para el desarrollo de las acciones de promoción y prevención en el Sistema General de Seguridad Social en Salud (SGSSS) [Internet] [Acceso 10 de junio de 2012]. Bogotá: El Congreso; 1996. Disponible en: http://www.minsalud.gov.co/Normatividad_Nuevo/RESOLUCI%C3%93N%203997%20DE%201996.pdf.
(17). Colombia. Congreso de la República de Colombia. Resolución 0412 del 25 de febrero de 2000: Por la cual se establecen las actividades, procedimientos e intervenciones de demanda inducida y obligatorio cumplimiento y se adoptan las normas técnicas y guías de atención para el desarrollo de las acciones de protección específica y detección temprana y la atención de enfermedades de interés en salud pública. [Internet] [Consultado 12 de junio de 2012]. Bogotá: El Congreso; 2000. Disponible en http://www.minsalud.gov.co/Normatividad/RESOLUCI%C3%93N%200412%20DE%202000.pdf.
(18). Congreso de la República de Colombia. Resolución 4288 del 20 de noviembre de 1996: por la cual se define el Plan de atención Básica (PAB) del Sistema General de Seguridad Social (SGSSS) y se dictan otras disposiciones. [Internet] [Consultado 12 de junio de 2012]. Bogotá: El Congreso; 1996. Disponible en http://www.minsalud.gov.co/Normatividad_Nuevo/RESOLUCI%C3%93N%204288%20DE%201996.pdf.
(19). Colombia. Comisión de Regulación en salud. Acuerdo 029 del 28 de diciembre de 2011: por el cual se sustituye el Acuerdo 028 de 2011 que define, aclara y actualiza integralmente el Plan Obligatorio de Salud. [Internet] [Consultado junio de 2012]. Bogotá: El Congreso; 2011. Disponible en: http://www.epssura.com/files/acuerdo29de2011.pdf.
(20). Congreso de la República de Colombia. Resolución 5261 de 1994: por la cual se establece el Manual de Actividades, Intervenciones y Procedimientos del Plan Obligatorio de Salud en el Sistema General de Seguridad Social en Salud [Internet] [Consultado 15 de junio de 2012]. Bogotá: El Congreso; 1994. Disponible en: http://www.minsalud.gov.co/Normatividad/RESOLUCI%C3%93N%205261%20DE%201994.pdf
(21). Congreso de la República de Colombia. Resolución 5521 del 27 de diciembre de 2013: por la cual se define, aclara y actualiza integralmente el Plan Obligatorio de Salud (POS). [Internet] [Consultado 13 de junio de 2012]. Bogotá: El Congreso; 2013. Disponible en: http://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/Resoluci%C3%B3n%205521%20de%202013.pdf.
(22). Echeverri O. Mercantilización de los servicios de salud para el desarrollo: el caso de Colombia. Rev Panam Salud Publica. 2008; 24(3):210–216. DOI: https://doi.org/10.1590/S1020-49892008000900008
(23). Okoye O, Aghaji A, Umeh R, Nwagbo D, Chuku A. Barriers to the Provision of Clinical Low-Vision Services Among Ophthalmologists in Nigeria. Visual Impairment Research 2007; 9(1):11-17. DOI: https://doi.org/10.1080/13882350701198702
(24). Ilango K, Krishna R. Comprehensive Study on Perceived Barriers to Low Vision Services. Indian Journal Of Ophthalmology 2005; 53(3):209. DOI: https://doi.org/10.4103/0301-4738.16686
(25). Ajit Tr, Purushottam J, Himal K,Subhash B. Profile of low vision clinics in eastern region of Nepal : A retrospective study. British Journal of Visual Impairment. [Revista en Internet] 2011 [Consultado 03 de mayo de 2011]; 29: 215. Disponible en: http://jvi.sagepub.com/content/29/3/215. DOI: https://doi.org/10.1177/0264619611414990
(26). Gustafsson J, Inde K. The History and Current Status of Low Vision Services in Scandinavian Countries. Journal Of Visual Impairment & Blindness. 2009; 103(9):558-562. DOI: https://doi.org/10.1177/0145482X0910300906
(27). Vélez A. La acción de tutela: ¿un mecanismo de protección del derecho a la salud y un proceso alterno para acceder a servicios de salud? (Spanish). Colombia Médica 2005; 36(3). p. 199-208.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 María del Pilar Oviedo C., Martha L. Hernández P., Myriam Ruíz R.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The contents of the articles are the responsibility of the authors
The editorial committee has editorial independence from the National School of Public Health "Héctor Abad Gómez" of the University of Antioquia.
The editorial committee is not responsible for aspects related to copying, plagiarism or fraud that may appear in the articles published in it.
When you are going to reproduce and disclose photographs or personal data in printed or digital format, informed consent is required. Therefore, this requirement is required of the author at the time of receipt of the manuscript.
Authors are responsible for obtaining the necessary permissions to reproduce any material protected by reproduction rights.
The authors preserve the moral rights and assign the economic rights that will correspond to the University of Antioquia, to publish it, distribute electronic copies, include them in indexing services, directories or national and international databases in Open Access, under the Creative Commons Attribution license -Not Commercial-Share Equal 4.0 International Commercial (CC BY-NC-SA) which allows others to distribute, remix, retouch, and create from the work in a non-commercial way, as long as the respective credit and license are granted. new creations under the same conditions.
The authors will sign the declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
The editorial committee reserves the right to reject the articles whose authors do not offer satisfactory explanations about the contribution of each author, to meet the criteria of authorship in the submission letter. All authors must meet the four criteria of authorship according to ICMJE: "a) .- That there is a substantial contribution to the conception or design of the article or to the acquisition, analysis or interpretation of the data. b) That they have participated in the design of the research work or in the critical review of its intellectual content. c) .- That has been intervened in the approval of the final version that will be published.d). That they have the capacity to respond to all aspects of the article in order to ensure that issues related to the accuracy or integrity of any part of the work are adequately investigated and resolved. "