Education for Health and Popular Education, a Possible and Necessary Relationship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.v37n2a07

Keywords:

education for health, popular education, community health education, health promotion

Abstract

The health sector has become a favorable scenario for the development of educational actions in different areas and scenarios through the adoption of different elements and methodologies. The theoretical progress of education for health has shown the need for pedagogical reflections to redirect the actions both in the clinical and the community environments. This effort on pedagogically nurturing education for health allows looking at the field of education as a natural scenario for pedagogical reflection; popular education is then the right place to have an interdisciplinary dialogue between health and education. Thanks to the epistemological, pedagogical and political development of popular education, it can be the scenario of confluence and articulation where education in the health sector reconsiders certain reflections that allow it to further consolidate as a transformation scenario. Of the many aspects that popular education could provide to education for health, dialogue as the epicenter of educational actions and the bet on a critical subject are chosen, as they become central elements of any educational process that may originate in the health sector.

|Abstract
= 4074 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1345 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luis Emilio Zea Bustamante, University of Antioquia

Nurse. Master in Educational and Social Development. PhD in Education. Professor at the University of Antioquia.

References

(1). Davini MC. Educación permanente en salud. Washington: Organización Panamericana de la Salud; 1995.

(2). García J, Andrade M, Obando M, et al. Educación popular y salud: reflexiones en torno a la acción popular en salud. Bogotá: Centro de Investigación y Educación Popular (CINEP); 1990.

(3). Salleras Sanmartí L. Educación sanitaria: principios, métodos y aplicaciones. Madrid: Díaz de Santos; 1985.

(4). Rice, M. Educación en salud, cambio de comportamiento, tecnologías de comunicación y materiales educativos. Bol. Of. Sonit. Panam. [internet]. 1985 [citado 2019 mar. 22]; 98(1):65-79. Disponible en: http://iris.paho.org/xmlui/bitstream/handle/123456789/16962/v98n1p65.pdf?sequence=1

(5). Valadez I, Vargas V, Fausto J, et al. Educación para la salud: los modelos de intervención y su fundamentación teórica. Jalisco: Stardeg; 2015.

(6). De Almeida A, Baldini C. Educación en salud: análisis de la enseñanza en la graduación en enfermería. Rev. Latino-Am. Enfermagem. 2011;19(3):1-8.

(7). Peñaranda F, Bastidas Acevedo M, Escobar Paucar G, et al. Educación para la salud: una mirada alternativa al modelo biomédico. Medellín: Universidad de Antioquia; 2010.

(8). Serrano MI. Educación para la salud y participación comunitaria. Madrid: Ediciones Díaz de Santos, S. A.; 1989.

(9). Zea L. Aportes epistemológicos y pedagógicos desde la educación popular a las prácticas de educación para la salud con colectivos sociales [tesis de Maestría]. [ Bogotá]: Fundación Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano (CINDE), Universidad Pedagógica Nacional (UPN); 2007.

(10). Franco S, Ochoa D, Hernández M. La promoción de la salud y la seguridad social. Bogotá: Corporación Salud y Desarrollo; 1995.

(11). Kroeger A, Luna R. APS. Principios y métodos. 2.ª ed. México: Editorial Pax; 1992.

(12). Torres A. La educación popular: evolución reciente y desafios. Pedagogía y Saberes [internet]. 2009 [citado 2019 ene 20]; (4):13-26. https://doi.org/10.17227/01212494.4pys13.26.

(13). Leal F. La doctrina de seguridad nacional. Materialización de la Guerra Fría en América Latina. Rev. Estudios Sociales, 2003;(15):74-87. DOI: https://doi.org/10.7440/res15.2003.05.

(14). Peresson M. La educación para la liberación en Colombia. Balances y perspectivas. 1960-1990. Bogotá; Universidad de los Andes; 1991.

(15). Múnera L. Rupturas y continuidades. Poder y movimiento popular en Colombia. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia; 1998.

(16). Freire P. Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI; 2005.

(17). Freire P. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. Sao Paulo: Cortez & Moraes; 1979.

(18). Torres R, Freire P. Educación popular: un encuentro con Paulo Freire. Caracas: Cooperativa Laboratorio Educativo; 1986.

(19). Ramírez J. Significado y posibilidad. En Educación popular, significados y una aproximación metodológica. Módulo del programa de Maestría en Desarrollo Educativo y Social. Bogotá: CINDE-UPN. 2006.

(20). Torres A. Educación popular: trayectoria y actualidad. Caracas: Primera Venezolana Ed.; 2011.

(21). Cendales L, Peresson M, Mariño G. Educación popular y alfabetización en América Latina. Bogotá: Dimensión Educativa; 1983.

(22). Cendales L, Mejía R, Muñoz C. Entretejidos de la educación popular en Colombia. Bogotá: Ediciones desde Abajo; 2013.

(23). Gajardo M., editora, Teoría y práctica de la educación popular. México: Centro de Cooperación Regional para la Educación de Adultos en América Latina y El Caribe (CREFAL), Programa Regional de Desarrollo Educativo (PREDE), Organización de Estados Americanos (OEA), International Development Research Centre (IDRC); 1985.

(24). Gadotti M, Gómez M, Freire L. Lecciones de Paulo Freire, cruzando fronteras: experiencias que se completan. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO); 2003.

(25). Freire P. La educación como práctica de la libertad. Buenos Aires: Siglo XXI; 2004.

(26). Mariño G. El diálogo en educación. Recapitulaciones sobre la construcción de una propuesta pedagógica. Bogotá: Dimension Educativa; 2006.

(27). Barreiro J. Educación y concientización. En: Freire P, editor. Educación como práctica de la libertad. México: Siglo XXI; 2005. pp. 97-113.

(28). Rodrigues C. El método Paulo Freire para la alfabetización de adultos. México: CREFAL, 1977.

(29). Ghiso A. Una reflexión a la luz del pensamiento freiriano. Debates en educación de adultos. Medellín: CLEBA, 2006.

(30). Mejía M, Awad M. Educación popular hoy, en tiempos de globalización. Bogotá: Aurora; 2007.

(31). Mejía M. La educación popular: una construcción desde el sur y desde abajo. Bogotá: Colciencias; 2013.

(32). Cendales L. El diálogo. Recorrido y consideraciones a partir de la experiencia. Aportes. 2000;(53): 83-104.

(33). Freire P, Faundez A. Por una pedagogía de la pregunta. Crítica a una educación basada en respuestas a preguntas inexistentes. Buenos Aires: Siglo XXI; 2013.

Published

2019-05-31

How to Cite

1.
Zea Bustamante LE. Education for Health and Popular Education, a Possible and Necessary Relationship. Rev. Fac. Nac. Salud Pública [Internet]. 2019 May 31 [cited 2025 Jan. 31];37(2):61-6. Available from: https://revistas.udea.edu.co/index.php/fnsp/article/view/328891

Issue

Section

Promoción de la salud

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.