Quality of Life of Families with People with Intellectual Disabilities: A Descriptive Study
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.e334731Keywords:
quality of life, intellectual disability, family, health servicesAbstract
Downloads
References
(1). Sánchez P. Discapacidad, familia y logro escolar. Revista Iberoamericana de Educación. 2014;40(2):1-10. DOI: https://doi.org/10.35362/rie4022524
(2). León Sánchez B de. La relación familia escuela y su repercusión en la autonomía y responsabilidad de los niños/as. XII Congreso Internacional de Teoría de la Educación Universidad de Cantabria [internet]; 2011 [citado 2020 may. 15]. Disponible en: http://extension.uned.es/archivos_publicos/webex_actividades/4440/larelacionfamiliaescuelaysurepercusionenlaautonomiay.pdf
(3). Huayamave, KVG, Benavides BB, Sangacha MM. (2019). Estudio del rol de los padres de familia en la vida emocional de los hijos. Apuntes Universitarios. 2019;9(2):61-72. DOI: https://doi.org/10.17162/au.v9i2.360
(4). Peñas OL. Referentes conceptuales para la comprensión de la discapacidad. Rev. Fac. Med. [internet]; 2013 [citado 2020 jun. 20]; 61(2):205-12. Disponible en: https://revistas.unal.edu.co/index.php/revfacmed/article/view/39696/47362
(5). World Health Organization. (2001). Clasificación internacional del funcionamiento de la discapacidad y de la salud: CIF. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, Instituto de Migraciones y Servicios Sociales (IMSERSO) [internet]; 2001 [citado 2020 jun. 20]. Disponible en: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/42419/9243545426.pdf
(6). Schalock RL, Borthwick SA, Bradley V, et al. Intellectual disability: Definition, classification, and systems of supports. 11.a ed. Washington: American Association on Intellectual and Developmental Disabilities [internet]; 2010 [citado 2020 jun. 20]. Disponible en: https://eric.ed.gov/?id=ED509596
(7). Bronfenbrenner U. La ecología del desarrollo humano. Madrid: Paidós [internet]; 1987 [citado 2020 jun. 20]. Disponible en: http://psicopedagogosrioiv.com.ar/wordpress%20colegio/wp-content/uploads/2017/07/la-ecologia-del-desarrollo-humano-bronfenbrenner-copia.pdf
(8). The WHOQOL Group. The World Health Organization quality of life assessment (WHOQOL): Position paper from the World Health Organization. Soc. Sci. Med. 1995;41(10):1403-9. DOI: https://doi.org/10.1016/0277-9536(95)00112-K
(9). Poston D, Turnbull A, Park J, et al. Family quality of life: A qualitative inquiry. Mental Retardation. 2003;41(5):313-28. DOI: https://doi.org/10.1352/0047-6765(2003)41<313:FQOLAQ>2.0.CO;2
(10). Park J, Turnbull AP, Turnbull HR. Impacts of poverty on quality of life in families of children with disabilities. Except Child. 2002;68(2):151-70. DOI: https://doi.org/10.1177/001440290206800201
(11). Turnbull AP. La calidad de vida de la familia como resultado de los servicios: el nuevo paradigma. Siglo Cero. 2003;34(3):59-73. URI: http://riberdis.cedd.net/handle/11181/3072
(12). Schalock RL, Verdugo MA, Braddock DL. Handbook on Quality of Life for Human Service Practitioners. Washington: American Association on Mental Retardation [internet]; 2002 [citado 2020 jun. 20]. Disponible en: https://www.academia.edu/1458575/Handbook_on_quality_of_life_for_human_service_practitioners
(13). Verdugo M, Córdoba L, Gómez J. Spanish adaptation and validation of the family quality of life survey. Journal of Intellectual Disability Research. 2005;49(10):794-98. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1365-2788.2005.00754.x
(14). Verdugo MA, Sainz F, Rodríguez A. Escala de calidad de vida familiar. Barcelona: Publicaciones del INICO. [internet]; 2012 [citado 2020 jun. 20]. Disponible en: https://sid.usal.es/idocs/F8/FDO26164/herramientas_6.pdf
(15). Bell R, Illán N, Benito J. Familia-Escuela-Comunidad: pilares para la inclusión. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado [internet]. 2010 [citado 2020 jun. 20]; (69):47-58. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/274/27419173004.pdf
(16). Córdoba-Andrade L, Gómez-Benito J, Verdugo-Alonso M. Calidad de vida familiar en personas con discapacidad: un análisis comparativo. Universitas Psychologica [internet]. 2008 [citado 2020 jun. 20]; 7(2):369-83. Disponible en: https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/369
(17). Mora A, Córdoba L, Bedoya A. Características de la calidad de vida en familias con un adulto con discapacidad intelectual (DI)/RM en la ciudad de Cali, Colombia. Diversitas [internet]. 2007 [citado 2020 jun. 20]; 3(1): 37-4. Disponible en: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/diver/v3n1/v3n1a04.pdf
(18). Córdoba L, Verdugo MÁ. Aproximación a la calidad de vida de familias de niños con TDAH: un enfoque cualitativo. Siglo Cero [internet]. 2003 [citado 2020 jun. 20]; 34(208):19-33. Disponible en: http://hdl.handle.net/11181/3075
(19). Arriagada I. Familias latinoamericanas: cambiantes, diversas y desiguales. Pap. Poblc [internet]. 2007; [citado 2020 jun. 20]; (53):9-22. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/26573068_Familias_latinoamericanas_cambiantes_diversas_y_desiguales
(20). García M del M, Mateo I, Maroto G. El impacto de cuidar en la salud y la calidad de vida de las mujeres. Gac Sanit [internet]. 2004; [citado 2020 jun. 20]; 18(5):83-92. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112004000500011&lng=es
(21). Larrañaga I, Martín U, Bacigalupe A, et al. Impacto del cuidado informal en la salud y la calidad de vida de las personas cuidadoras: análisis de las desigualdades de género. Gac Sanit [internet]. 2008; [citado 2020 jun. 20]; 22(5):443-450. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112008000500008&lng=es
(22). Espinosa González L. Cambios del modo y estilo de vida; su influencia en el proceso salud-enfermedad. Rev Cubana Estomatol [internet]. 2004; [citado 2020 may. 16]; 41(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75072004000300009&lng=es&nrm=iso&tlng=es
(23). Rodríguez A, Verdugo MÁ, Sánchez M. Calidad de vida familiar y apoyos para los progenitores de personas con discapacidad intelectual en proceso de envejecimiento. Siglo Cero [internet]. 2008 [citado 2020 jun 20]; 39(227):19-34. Disponible en: https://sid.usal.es/idocs/F8/ART10929/calidad_vida_familiar.pdf
(24). Aya Gómez VL, Córdoba Andrade L. Asumiendo juntos los retos: calidad de vida en familias de jóvenes con discapacidad intelectual. Rev. Fac. Med. [internet]. 2013; [citado 2020 jun. 20];61(2):80-90. Disponible en: https://revistas.unal.edu.co/index.php/revfacmed/article/view/40169/42043
(25). Ceballos E, Rodrigo MJ. Las metas y estrategias de socialización entre padres e hijos. En: Rodrigo MJ, Palacios J, editores. Familia y desarrollo humano. Madrid: Alianza; 1998. pp. 225-244. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2066485
(26). Bigby C, Haveman M. Aging... A continuing challenge. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities. 2010;7(1):1-2. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1741-1130.2010.00241.x
(27). Resch JA, Mireles G, Benz MR, et al. Giving parents a voice: A qualitative study of the challenges experienced by parents of children with disabilities. Rehabil Psychol. 2010;55(2):139-50. DOI: https://doi.org/10.1037/a0019473
(28). Padilla, Geraldine V. Calidad de vida: panorámica de investigaciones clínicas. Revista Colombiana de Psicología [internet]. 2005 [citado 2020 jun. 20]; (14):80-88. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80401408
(29). Aznar A, Gónzalez D. ¿Son o se hacen? El campo de la discapacidad intelectual estudiado a través de recorridos múltiples. Buenos Aires: Novedades Educativas [internet]; 2008 [citado 2020 jun. 20]. Disponible en: https://sid.usal.es/20644/8-1
(30). Znaiecki Lopata H. Women as Widows: Support Systems. Nueva York: Elsevier; 1979. DOI: https://doi.org/10.1093/sf/59.3.874
(31). Guzman J, Huenchua S, Montes de Oca V. Redes de apoyo social de las personas mayores: marco conceptual. Notas de Población [internet]. 2003 [citado 2020 jun. 20]; año 29(77):35-70. Disponible en: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/12750/np77035070_es.pdf?sequenc
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2020 Universidad de Antioquia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The contents of the articles are the responsibility of the authors
The editorial committee has editorial independence from the National School of Public Health "Héctor Abad Gómez" of the University of Antioquia.
The editorial committee is not responsible for aspects related to copying, plagiarism or fraud that may appear in the articles published in it.
When you are going to reproduce and disclose photographs or personal data in printed or digital format, informed consent is required. Therefore, this requirement is required of the author at the time of receipt of the manuscript.
Authors are responsible for obtaining the necessary permissions to reproduce any material protected by reproduction rights.
The authors preserve the moral rights and assign the economic rights that will correspond to the University of Antioquia, to publish it, distribute electronic copies, include them in indexing services, directories or national and international databases in Open Access, under the Creative Commons Attribution license -Not Commercial-Share Equal 4.0 International Commercial (CC BY-NC-SA) which allows others to distribute, remix, retouch, and create from the work in a non-commercial way, as long as the respective credit and license are granted. new creations under the same conditions.
The authors will sign the declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
The editorial committee reserves the right to reject the articles whose authors do not offer satisfactory explanations about the contribution of each author, to meet the criteria of authorship in the submission letter. All authors must meet the four criteria of authorship according to ICMJE: "a) .- That there is a substantial contribution to the conception or design of the article or to the acquisition, analysis or interpretation of the data. b) That they have participated in the design of the research work or in the critical review of its intellectual content. c) .- That has been intervened in the approval of the final version that will be published.d). That they have the capacity to respond to all aspects of the article in order to ensure that issues related to the accuracy or integrity of any part of the work are adequately investigated and resolved. "