INCORPORACION DE LAS CIENCIAS SOCIALES AL CAMPO DE LA SALUD EN CHILE
Primeras Experiencias 1964-1973
Abstract
The purpose of this paper is to reflect on the real role that the social sciences have played and can play in the field of health, based on our personal experience of a decade, abruptly interrupted. The effort has been directed, in adverse circumstances, to identify those most relevant elements that made it possible for the social sciences to reach, in this area, a high degree of importance recognized by all. The brief temporal distance allows us to round up the process experienced and its future perspectives with freshness and more objectivity.
It hopes to contribute, thus, to the permanent search for modalities of relationship between social sciences and health, in other circumstances and countries, both at the level of contents and at the institutional level.
The development of the social sciences in the field of health is linked to certain structural characteristics of the Chilean social process, which we will try to summarize in this Introduction and, in some detail, for each of its three Stages.
Downloads
References
Para un análisis más detenido del tema, ver: GARRE- TON, M.A. y MORALES, E.J. Políticas sociales y papel redistributivo del Estado en América Latina. Santiago, FLACSO, 1976.
Un estudio pionero en ese campo es ALLENDE, S. La realidad médico-social Chilena, Santiago, Auro- ra, 1939. Otra expresión es el primer texto de salud pública producido en América Latina por otro médico de esa generación, MOLINA, G. y ADRIASOLA, E. Principios de administración sanitaria; teoría y práctica de la Salubridad en América Latina, Santiago, Universidad de Chile, 1955.
JADRESIC, A. La reforma universitaria y la Facultad de Medicina. Revista de Educación Nos, 15-16, 1969.
Ibid.
Ibid,
VASCONI, T. y RECA, I. Movimiento estudiantil y crisis de la Universidad de Chile, In: Chile hoy. México, Siglo XXI, 1970.
JADRESIC, op cit.
ORGANIZACION MUNDIAL DE LA SALUD. Report of a study group on internally acceptable mini- mun standards of medical education, Geneva, 1961. (Informe Técnico, 239).
-. Training of the physician for family practice. Geneva, 1963. (Informe Técnico, 257).SEMINARIOS SOBRE LA ENSEÑANZA DE MEDI- CINA PREVENTIVA, Viña del Mar, 1955. In- forme, Washington, Oficina Sanitaria Panamericana, 1957. (Publicación Científica, 28).
Declaración de principios sobre los propósitos de la Educación Médica. Escuela de Medicina. Universidad de Chile, 1960,
(X)Damos por superada la discusión inicial sobre qué disciplinas integran el rubro ciencias sociales o ciencias de la conducta a la luz de desarrollos posteriores que, al definir las áreas o problemas a que éstas deben contribuír, implícita o explícitamente definen cuáles son las disciplinas re- queridas.
BADGLEY, R.B. and SCHULTE, M. Social Science teaching programs in latin american medical
schools, Milbank Memorial Fund Quarterly 44(2), 1966.
(X) El Hospital San Borja es el Hospital Base del Area Central, una de las 5 áreas urbanas de salud de Santiago. Pertenece al Servicio Nacional de Salud (SNS) y en él se forman médicos y otro personal mediante la confluencia de recursos y personal de la U. de Chile y del SNS. Este pro- grama además de contar con el apoyo del SNS y la U. de Chile, despertó el interés de organismos extranjeros e internacionales. A partir de 1965 la Fundación Milbank contribuye a la contratación del personal de ciencias sociales a través de un "Programa para el desarrollo de las ciencias sociales en el campo de la salud".
MOLINA, G. y JIMENO, C. Teaching social science concepts in clinical setting in preventive medicine. Milbank Memorial Fund Quarterly 44(2), 1966.
(X) La Ficha Epidemiológica - social contiene una serie de datos útiles al interés clínico agrupados en 7 rubros: nivel de instrucción, ocupación, ingresos y seguridad social, hábitos personales y nutrición, actitudes y personalidad, vivienda y grupo familiar y costo de la enfermedad.
MOLINA, G. Evaluación de la enseñanza preventiva y social integrada en las clínicas. Educación Médica y Salud 1(2): 67-84, Mar. 1967.
GARCIA, J.C. La educación médica en A. Latina. Washington, Oficina Sanitaria Panamericana, 1972. 413 p. (Publicación Científica, 255).
MORALES, E. El estudiante de medicina y su imagen de la profesión. Revista Hospital San Borja 1(1), 1966.
El trabajo más serio en este sentido fué el "Formulario de Nota de Concepto" aplicado en la calificación de los alumnos de clínica. O. Soto y GloriaMolina (Mimeografiado Cátedra de Medicina "A"-H. San Borja, 1965).
(X) Las unidades coinciden con las 5 áreas urbanas de salud de Santiago cada una de las cuales cuenta con un Hospital Base de Adultos y un Hospital Pediátrico en donde se realiza la enseñanza.
UNIVERSIDAD DE CHILE. FACULTAD DE MEDICINA. Propósitos y objetivos generales de la docencia en la Facultad. En: Anuario Escuela de Medicina, 1970.
Objetivos específicos de la carrera de medicina. En: Anuario Escuela de Medicina, 1970.
Hasta ahora se incorporaban sólo a partir del 40, año de la carrera.
Programas docentes, área central, 1970.
(X)La Fundación Milbank otorga un Grant docente y de investigación a los tres cientistas sociales más antiguos del grupo.
UNIVERSIDAD DE CHILE, FACULTAD DE MEDICINA. Planes de estudios de las carreras de Obstetricia y Enfermería del área central, 1971.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Gloria Molina, Eduardo Morales, Josefina Ossandón

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The contents of the articles are the responsibility of the authors
The editorial committee has editorial independence from the National School of Public Health "Héctor Abad Gómez" of the University of Antioquia.
The editorial committee is not responsible for aspects related to copying, plagiarism or fraud that may appear in the articles published in it.
When you are going to reproduce and disclose photographs or personal data in printed or digital format, informed consent is required. Therefore, this requirement is required of the author at the time of receipt of the manuscript.
Authors are responsible for obtaining the necessary permissions to reproduce any material protected by reproduction rights.
The authors preserve the moral rights and assign the economic rights that will correspond to the University of Antioquia, to publish it, distribute electronic copies, include them in indexing services, directories or national and international databases in Open Access, under the Creative Commons Attribution license -Not Commercial-Share Equal 4.0 International Commercial (CC BY-NC-SA) which allows others to distribute, remix, retouch, and create from the work in a non-commercial way, as long as the respective credit and license are granted. new creations under the same conditions.
The authors will sign the declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
The editorial committee reserves the right to reject the articles whose authors do not offer satisfactory explanations about the contribution of each author, to meet the criteria of authorship in the submission letter. All authors must meet the four criteria of authorship according to ICMJE: "a) .- That there is a substantial contribution to the conception or design of the article or to the acquisition, analysis or interpretation of the data. b) That they have participated in the design of the research work or in the critical review of its intellectual content. c) .- That has been intervened in the approval of the final version that will be published.d). That they have the capacity to respond to all aspects of the article in order to ensure that issues related to the accuracy or integrity of any part of the work are adequately investigated and resolved. "