The constructive course of creation in the art and the individuation process
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rp.v10n1a09Palabras clave:
Pensamento processual, Individuação, Processo criativo, Procedimentos artísticos, Gilbert SimondonResumen
The present article starts from a questioning about the possibility of establishing a relation between the creative process in arts and the process of individuation of Gilbert Simondon. Considering the wide-ranging universe that involves the ideas of this author, we propose a reading from a processual perspective, where the idea of artistic creative process becomes guide to think individuation and vice versa. Some simondonian theory points are activated in order to establish a dialogue between fields that cross each other, thus constructing a transductive understanding of individuation and the processual thought itself present in these two analyzed fields.
Descargas
Citas
Aguirre, G. (2015). Simondon como educador: una lectura transductiva en clave latinoamericana. En: J. Blanco; D. Parente; P. Rodríguez. Amar a las máquinas: cultura y técnica en Gilbert Simondon (pp. 173-194). Buenos Aires: Prometeo Libros.
Bardin, A. (2015). Epistemology and Political Philosophy in Gilbert Simondon: Individuation, Technics, Social Systems. London: Springer.
Bontems, V. (2017). Por que Simondon? A trajetória e a obra de Gilbert Simondon. Revista Eco Pós. 20(1), 30-46. Disponível em: <https://revistas.ufrj.br/index.php/eco_pos/article/view/10402>.
Chabot, P. (2013). The Philosophy of Simondon: between technology and individuation. New York, EEUU: Bloomsbury Academic.
Combes, M. (2017). Simondon: una filosofía de lo transindividual. Buenos Aires: Cactus.
Escóssia, L. (2012). Individuação e informação em Gilbert Simondon. Informática na Educação: teoria & prática, 15(1), 19-30.
Rodríguez, P. (2009). Prólogo: Individuar. De cristales, esponjas y afectos. En: G. Simondon. La individuación a la luz de las nociones de forma y de información (pp. 11-19). Buenos Aires: Cactus y La Cebra.
Salles, C. (2006). Redes da criação: construção da obra de arte. Vinhedo, Brasil: Editora Horizonte.
Salles, C. (2011). Gesto inacabado: processo de criação artística (5a ed.). São Paulo, Brasil: Intermeios.
Simondon, G. (2013). Imaginación e invención. Buenos Aires: Cactus.
Simondon, G. (2015). La individuación a la luz de las nociones de forma y de información (2a ed.). Buenos Aires: Cactus.
Simondon, G. (2017). Sobre la técnica. Buenos Aires: Cactus.
Sogabe, M.; Fogliano, F.; Nunes, F.; Peres, C.; Braz, S.; Gazana, C.; Marques, R. & Steinberg, M. (2017). Interactive art and the production of energy from audience. In: Proceedings of the 8th International Conference on Digital Arts: ARTECH2017 (pp. 119-126). New York: The Association for Computing Machinery. v.1.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2018 Revista de Psicología Universidad de Antioquia
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
Los textos enviados para evaluación en la Revista de Psicología Universidad de Antioquia, no deben estar publicados previamente, ni aceptados para su publicación futura en otra revista.
Al aceptarse los envíos para la publicación en la Revista, el autor cederá parcialmente sus derechos, conservando su uso no-comercial y el derecho de circulación académica como archivo de acceso libre.
Excepto que se establezca de otra forma, el contenido de esta revista cuenta con una licencia Creative Commons "reconocimiento, no comercial-compartir igual" Colombia 4.0, que puede consultarse aquí.
Para más información revisar las Políticas editoriales.