Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder (ADHD) and Pragmatic Language Difficulties

Authors

  • Yolanda Giraldo Giraldo Medicina Universidad de Antioquia
  • Liliana Chaves Castaño Universidad de Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rp.21616

Keywords:

Pragmatic of Language, Attention Deficit Hyperactivity Disorder, Brain’s Executive Functions, Social Aspects of Language

Abstract

This paper emphasizes the pragmatic dimension of language in children diagnosed with attention deficit hyperactivitydisorder. First, an analysis of variations in the prevalence of this disorder in Colombiait is done taking into account language and cognition features, and behavioral assessment as well. Later, it is laid emphasis on studies from neurocognition and the connecting links found between language problems and brain’s executive function changes related to this disorder. The evolutionary profile of adhd, the way how the pragmatics of language has been studied, and interest in the impact of these changescancausein the children social life with adhd are showed.

 

|Abstract
= 4221 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 2867 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Artigas, J. (2003). Comorbilidad en el trastorno por déficit de atención/hiperactividad. Revista de Neurología, 36(supl 1), s68-s78. DOI: https://doi.org/10.33588/rn.36S1.2003003

Barkley, R.A. (2009). Avances en el diagnóstico y la subclasificación del trastorno por déficit de atención/hiperactividad: qué puede pasar en el futuro respecto al dsm-v. Revista de Neurología, 48(supl 2), s101-s106. DOI: https://doi.org/10.33588/rn.48S02.2009003

Bignell, S. y Cain, K. (2007). Pragmatic aspects of com-munication and language comprehension in group of children differentiated by teacher ratings of inattention and hyperactivity. British Journal of Developmental Psychology, 25, 499-512. DOI: https://doi.org/10.1348/026151006X171343

Bruce, B., Therndlund, G. y Nettelbladt, U. (2006). adhdand language impairment. A study of de parent questionnaire FTF(Five to Fifteen). European Child and Adolescent Psychiatry, 1(15), 52-60. DOI: https://doi.org/10.1007/s00787-006-0508-9

Bruner, J. (1995). El habla del niño, cognición y desa-rrollo. España: Ediciones Paidós.

Camarata, S. y Gibson, T. (1999). Pragmatic language deficits in attention-deficit hyperactivity disor-der (adhd). Mental Retardation and Developmen-tal Disabilities Research Reviews, 5, 207-214. DOI: https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2779(1999)5:3<207::AID-MRDD7>3.3.CO;2-F

Castellanos, F., Tannock, R. (2002). Neuroscience of attention-déficit/hyperactivity disorder: The search for endophenotypes. Nature reviews Neuroscience, (3), 617-628. DOI: https://doi.org/10.1038/nrn896

Castellanos, F., Sonuga, E., Milham, M. y Tannock, R. (2006). Characterizing cognition in ADHD: Beyond executive dysfunction. trends in Cognitive Scien-ces,3(10), 117-123. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tics.2006.01.011

Clemente R.A. y Villanueva, L. (1999). El desarrollo del lenguaje: los prerrequisitos psicosociales de la comunicación. Revista de Neurología, 28 (supl 2), s100-s105. DOI: https://doi.org/10.33588/rn.28S2.99044

Cornejo, J.W., Osío, O., Sánchez, Y., Carrizosa, J., Sánchez, G., Grisales, H. Castillo, H. y Holguín, J. (2005). Prevalencia del trastorno por déficit de atención-hiperactividad en niños y adolescentes Colombianos. Revista de Neurología, 40(12), 716-722. DOI: https://doi.org/10.33588/rn.4012.2004569

Crespo, N., Manghi, D., García, G. y Cáceres, P. (2007). Déficit de atención y comprensión de significados no literales: interpretación de actos de habla in-directos y frases hechas. Revista de Neurología, 44(2), 75-80. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-48832006000200006

Crespo, N., García, G. y Montenegro, C. (2009). La inci-dencia del déficit atencional en el desarrollo de algunas habilidades cognitivas y metalingüísticas. Sintagma, 21, 5-20.

Díaz, J, (2006). Comorbilidad en el tdah.Revista de Psi-quiatría y Psicología del Niño y el Adolescente, 6(1), 44-55.

Eirís, J., Gómez, M. y Castro M. (2006). Aspectos re-lacionados con el desarrollo de la conducta y la socialización con mención a sus nexos con el trastorno por déficit de atención e hiperactivi-dad. Revista de Neurología, 42(supl2), s63-s69. DOI: https://doi.org/10.33588/rn.42S02.2005827

Etchepareborda, M.C., Mulas, F., Capilla, A., Fernández, S., Campo, P., Maestú, F.,Fernández, A. y Ortiz, T. (2004). Sustrato neurofuncional de la rigidez cognitiva en el trastorno por déficit de atención con hiperactividad: Resultados preliminares. Revista de Neurología, 38(supl1), s145-s148. DOI: https://doi.org/10.33588/rn.38S1.2004080

Gallardo, B. (2008). Las huellas lingüísticas de la teoría de la mente: intersubjetividad y enunciación en el trastorno por déficit de atención/hiperactivi-dad. Revista de Neurología, 46 (supl 1), s29-s35. DOI: https://doi.org/10.33588/rn.46S01.2007631

Gallardo, B. (2009). Valoración del componente prag-mático a partir de datos orales. Revista de Neurología, 48(supl 2), s57-s61. DOI: https://doi.org/10.33588/rn.48S02.2008736

Gallardo, B., Martínez, M.G. y Moreno, V. (2010). Prag-mática textual en adolescentes con trastorno por déficit de atención/hiperactividad: Argu-mentación. Revista de Neurología, 50(supl3), s113-s117. DOI: https://doi.org/10.33588/rn.50S03.2009771

Geurts, H. y Embrechts, M. (2008). Language profiles in asd,sliand adhd. Journal of autism and Devel-opmental Disorders, 38, 1931-1943. DOI: https://doi.org/10.1007/s10803-008-0587-1

Gómez, L.A., Pineda, D.A. y Aguirre, D.C. (2005). Conciencia fonológica en niños con trastorno de la atención sin dificultades en el aprendizaje. Revista de Neurología, 40(10), 581-586. DOI: https://doi.org/10.33588/rn.4010.2004109

Grzadzinski, R., Di Martino, A., Brady, E., Mairena, M.A., O’Neale, M., Petkova, Lord y Castellanos, F. (2011). Examining autistic traits in children with adhd: Does the autism spectrum extend to adhd. Journal of Autism & Developmental Disorders, 41, 1178-1191. DOI: https://doi.org/10.1007/s10803-010-1135-3

Gumpel, T. (2007). Are social competence difficulties caused by performance or acquisition deficits? The importance of self-regulatory mechanisms. Psychology in the schools, 4(44), 351-372. DOI: https://doi.org/10.1002/pits.20229

Henríquez, M., Zamorano,F., Rothhammer, F. y Aboitiz, F. (2010). Modelos neurocognitivos para el tras-torno por déficit de atención/hiperactividad y sus implicaciones en el reconocimiento de endofe-notipos. Revista de Neurología, 50(2), 109-116. DOI: https://doi.org/10.33588/rn.5002.2009082

Jódar, M. (2004). Funciones cognitivas del lóbulo frontal. Revista de Neurología, 39(2), 178-182. DOI: https://doi.org/10.33588/rn.3902.2004254

Landa, R. y Goldberg, M. (2005). Language, social, and executive functions in high functioning autism: A continum of performance. Journal of Autism and Developmental Disorders, 5 (35), 557-573. DOI: https://doi.org/10.1007/s10803-005-0001-1

López, J.A., Serrano, I., Delgado, J., Ruíz F., Sánchez, M.I. y Sacristán A.M. (2007). Trastorno por déficit de atención/hiperactividad: Perfil intelectual y factor de independencia a la distracción. Revista de Neurología, 44(10), 589-595. DOI: https://doi.org/10.33588/rn.4410.2006169

Lui, M. y Tannock, R. (2007). Working memory and inat-tentive behavior in a community sample of chil-dren. Behavioral and Brain Functions, 3(12), 1-11. DOI: https://doi.org/10.1186/1744-9081-3-12

McInnes, A., Humphries, T., Hogg-Johnson, S. y Tannock, R. (2003) Listening comprehension and working memory are impaired in attention-deficit hy-peractivity disorder irrespective of language impairment. Journal of Abnormal Child Psycho-logy, 4(31), 427-443. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1023895602957

Mediavilla, C. (2003). Neurobiología del trastorno de hiperactividad. Revista de Neurología, 36(6), 555-565. DOI: https://doi.org/10.33588/rn.3606.2002075

Miranda, A., Ygual, A., Mulas, F., Roselló, B. yBó, R.M. (2002). Procesamiento fonológico en niños con trastorno por déficit de atención con hiperac-tividad: ¿Es eficaz el metilfenidato? Revista de Neurología, 34(supl 1), s115-s121. DOI: https://doi.org/10.33588/rn.34S1.2002072

Miranda, A., Soriano, M. y García, R. (2002). Optimi-zación del proceso enseñanza/aprendizaje en estudiantes con trastorno por déficit de atención con hiperactividad tdah: Revista de Psicología y Psicopedagogía, 1(2), 249-274. DOI: https://doi.org/10.57087/edupsykhe.v1i2.3730

Miranda, A., Ygual, A., Fernández, B. yRosel, C. (2004) Complejidad gramatical y mecanismos de co-hesión en la pragmática comunicativa de los niños con trastorno por déficit de atención con hiperactividad. Revista de Neurología, 38(supl 1), s111-s116. DOI: https://doi.org/10.33588/rn.38S1.2004058

Miranda, A., Fernández, M.I., Robledo, P. y García, R. (2010). Comprensión de textos de estudiantes con trastorno por déficit de atención/hiperac-tividad: ¿Qué papel desempeñan las funciones ejecutivas? Revista de Neurología, 50(supl 3), s135-s142. DOI: https://doi.org/10.33588/rn.50S03.2009768

Moreno, M.A. y Rodríguez, W. (2001). El uso del lenguaje en niños y niñas con características del trastorno por déficit de atención con hiperactividad duran-te la planificación de una tarea. Interamerican Journal of Psychology, 1(35), 143-162.

Mulas, F., Etchepareborda, M.C., Díaz, A. y Ruiz, R. (2006). El lenguaje y los trastornos del neurode-sarrollo. Revisión de las características clínicas. Revista de Neurología, 42(supl 2), s103-s109. DOI: https://doi.org/10.33588/rn.42S02.2005828

Mulligan, A., Anney, R., O’Regan, M., Chen, W., Butler, L., Fitzgerald, M. et al (2009). Autism symptoms in attention- deficit/hyperactivity disorder: A familiar trait which correlates with conduct, op-positional defiant, language and motor disorders. Journal of Autismand Developmental Disorders, 39, 197-209. DOI: https://doi.org/10.1007/s10803-008-0621-3

Papazian, O., Alfonso, I. y Luzondo R.J. (2006). Tras-tornos de las funciones ejecutivas. Revista de Neurología, 42(supl 3), s45-s50. DOI: https://doi.org/10.33588/rn.42S03.2006016

Pineda, D.A., Lopera, F., Henao, G.C., Palacio, J.D. y Castellanos, F.X. (2001). Confirmación de la alta prevalencia del trastorno por déficit de atención en una comunidad colombiana. Revista de Neu-rología, 32(3), 217-222. DOI: https://doi.org/10.33588/rn.3203.2000499

Re, A., Pedron, M. y Cornoldi, C. (2007). Expressive writ-ing difficulties in children described as exhibiting adhdsymptoms. Journal of Learning Disabilities, 4(3), 244-255. DOI: https://doi.org/10.1177/00222194070400030501

Restrepo M.A. y Pineda, D. (2001). Deficiencias de la atención en niños, y lenguaje. Revista Neurop-sicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias, 1(3), 79-84.

Restrepo, M.A., Gutiérrez, V., Pineda, D. y Sánchez, D. (2000). Habilidades del lenguaje en niños con trastornos de la atención. Revista Neurop-sicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias, 2(2), 65-76.

Russell, R. y Grizzle, K. (2008).Assessing child and adolescent pragmatic language competencies: toward evidence-based assessment. Clinicalof Child Psychology Review, 11, 59-73. DOI: https://doi.org/10.1007/s10567-008-0032-1

Sastre, S. (2006). Condiciones tempranas del desarrollo y el aprendizaje: el papel de las funciones ejecuti-vas. Revista de Neurología, 42(supl 2), s143-s151. DOI: https://doi.org/10.33588/rn.42S02.2005782

Servera, M. (2005). Modelo de autorregulación de Barkley aplicado al trastorno por déficit de aten-ción con hiperactividad: una revisión. Revista de Neurología, 40(6), 358-368. DOI: https://doi.org/10.33588/rn.4006.2004364

Shiels, K. y Hawk, L. (2010) Self-regulation in adhd: the role of error processing. Clinical Psychology Review, 30, 951-961. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cpr.2010.06.010

Tannock, R., Purvis, K., Schachar, R. (1993). Narrative abilities in children with attention deficit hy-peractivity disorder and normal peers. Journal of Abnormal Child Psychology, 1(21), 103-117. DOI: https://doi.org/10.1007/BF00910492

Tannock, R. (2006). Language and mental health dis-orders: the case of adhd. Extraído el 2 de mayo, 2012 de www.cas.uio.no/.../Convergence_Tan-nock.pdf.

Tirapu, J., y Muñoz, J.M. (2005). Memoria y funciones ejecutivas. Revista de Neurología, 41(8), 475-484. DOI: https://doi.org/10.33588/rn.4108.2005240

Trujillo, N., Pineda, D.A. y, Uribe, L.H. (2012). Validez del diagnóstico de por déficit de atención/hipe-ractividad: de lo fenomenológico a la neurobio-lógico. Revista de Neurología, 54(5), 289-302. DOI: https://doi.org/10.33588/rn.5405.2011144

Uekermann, J., Kraemer, M., Abdel-Hamid, M., Schim-melmann, B.G., Hebebrand, J., Daum, I., Wiltfang, J. y Kis, B. (2010). Social cognition in attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD). Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 34, 734-743. DOI: https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2009.10.009

Valo, S. y Tannock, R. (2010). Diagnostic instability of dsm-ivadhdsubtypes: Effects of informant source, instrumentation and methods for combining symptom reports. Journal of clinical child & adolescent psychology, 6(39). Extraído el 19 de marzo, 2012 de http:/ ww.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15374416.2010.517172 DOI: https://doi.org/10.1080/15374416.2010.517172

Van Lambalgen, M., Van Kruistum, C. y Parigger, E. (2008). Discourse processing in attention-deficit hyperactivity disorder (adhd). Journal of Logic Language, 17, 467-487. DOI: https://doi.org/10.1007/s10849-008-9066-5

Vaquerizo, J., Estévez, F. y Pozo, A. (2005). El lenguaje en el trastorno por déficit de atención con hipe-ractividad: Competencias narrativas. Revista de Neurología, 41(supl 1), s83-s89. DOI: https://doi.org/10.33588/rn.41S01.2005382

Vaquerizo, J., Estévez, F. y Díaz A. (2006). Revisión del modelo de alerta e intervención psicolingüís-tica en el trastorno por déficit de atención e hiperactividad. Revista de Neurología 42 (supl 2): s53-s61. DOI: https://doi.org/10.33588/rn.42S02.2005799

Vaquerizo, J. (2008). Evaluación clínica del trastorno por déficit de atención/hiperactividad, modelo de entrevista y controversias. Revista de Neu-rología, 46(supl1), s37-s41. DOI: https://doi.org/10.33588/rn.46S01.2008016

Willcutt E., Pennington, B., Olson, R., Chhabildas, N. y, Hulslander, J. (2005). Neuropsychological anal-yses of comorbidity between reading disability and attention deficit hyperactivity disorder: In search of de common deficit. Developmental Neuropsychology, 27(1), 35-78. DOI: https://doi.org/10.1207/s15326942dn2701_3

Willcutt, E., Doyle, A., Nigg, J., Faraone, S. y Penning-ton, B. (2005). Validity of the executive func-tion theory of attention-deficit/hyperactivity disorder: a meta-analytic review. Boilogical Psychiatry, 57, 1336-1346. DOI: https://doi.org/10.1016/j.biopsych.2005.02.006

Ygual, A., Miranda, A. (2004). Alteraciones del relato: los niños con tdah.Arbor, 697,189-203. DOI: https://doi.org/10.3989/arbor.2004.i697.623

Ygual, A. (2011). Los trastornos del lenguaje en el trastorno por déficit de atención con hiperacti-vidad (tdah). Revista de logopedia, Foniatría y Audiología, 4(31), 181-200. DOI: https://doi.org/10.1016/S0214-4603(11)70186-3

Zadeh, Z., Bolter, N. y Cohen, N. (2007). Social cognition and externalizing psychopathology: An investiga-tion of the mediating role of language. Journalof Abnormal Child Psychology, 35, 141-152. DOI: https://doi.org/10.1007/s10802-006-9052-9

Published

2015-01-25

How to Cite

Giraldo Giraldo, Y., & Chaves Castaño, L. (2015). Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder (ADHD) and Pragmatic Language Difficulties. Revista De Psicología Universidad De Antioquia, 6(1), 41–56. https://doi.org/10.17533/udea.rp.21616

Issue

Section

Artículo de revisión