Temperamental Dimensions and Theory of Mind in Children: a Correlational Study

Authors

  • Linda Moreno Montoya Universidad de Antioquia
  • José Camilo Botero Suaza Universidad de Antioquia
  • Ana María Tamayo Arboleda Universidad de Antioquia
  • Liliana Chaves Castaño Universidad de Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rp.23384

Keywords:

Temperament, character, Theory of Mind, Childhood, Cross-Sectional Studies

Abstract

This study establishesthesignificant correlation between the dimensions of the Temperament and Theory of Mind (ToM) in school children between 4 and 5 years in Medellin. A cross-sectional design with a sample of 30 children was used. For temperament and character dimensions, Cloninger’s model, Svrakic & Przybeck (1993) were used. In the ToM, desires, beliefs and intentions were assessed. The results show high prevalence of moral criteria in boys that hinder their ability to mislead and lie during the evaluation. In girls, temperamental profile focused cooperation was observed, which marks a pattern reading mental states with emphasis on common goals.

|Abstract
= 724 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 524 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albores, L., Márquez, E. & Estañol, B. (2003). ¿Qué es el temperamento? El retorno de un concepto ancestral. Salud Mental, 26(3), 16-26.

Arias Vega, L. (2008). Teoría de la Mente y Emoción: predicción emocional según deseos y creencias. (Tesis doctoral, Universidad Nacional de Educación a Distancia). Recuperado de http://espacio.uned.es:8080/fedora/get/tesisuned:Psicologia-Larias/Documento.pdf

Astington, J. W. (1998). El descubrimiento infantil de la mente. Madrid: Ediciones Morata.

Baron Cohen, S. (1989). The Autistic Child’s Theory of Mind: A Case of Specific Developmental Delay. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 30, 285-298. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1989.tb00241.x

Baron Cohen, S. (1995). Mind blindness: An Essayon autism and Theory of Mind. Cambridge: MIT Press. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/4635.001.0001

Berger, P. y Luckmann, T. (1986). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.

Bermúdez, M. (2009). Teorías infantiles de la mente y lenguaje: ¿Un problema de huevo o gallina? Revista Iberoamericana de Psicología: Ciencia y Tecnología, 2(1), 67-85.

Call, J. & Tomasello, M. (2008). Does the Chimpanzee Have a Theory of Mind? 30 yearslater. Trends in Cognitive Sciences, 12(5), 187-192. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tics.2008.02.010

Calkins, S.D. (2011). El temperamento y su impacto en el desarrollo infantil: Comentarios sobre Rothbart, Kagan y Eisenberg. En Tremblay RE, Boivin M, PetersRDeV, (Eds.), Enciclopedia sobre el Desarrollo de la Primera Infancia [en línea]. Montreal, Quebec: Centre of Excellence for Early Childhood Development. Recuperado de http://www.enciclopedia-infantes.com/Pages/PDF/CalkinsESPxp1.pdf

Cloninger, C.R. (1987). A Systematic Method for Clini-cal Description and Classification of Personality Variants, Archives Genetic Psychiatry, 44(1), 573-588. DOI: https://doi.org/10.1001/archpsyc.1987.01800180093014

Cloninger, C.R. (1994). Temperament and Personality. Current Opinion Neurobiology, 4(1), 266-273. DOI: https://doi.org/10.1016/0959-4388(94)90083-3

Cloninger, C.R., Svrakic, D.M. &Przybeck, T.A. (1993). Psychobiological model of temperament and character, Archives Genetic Psychiatry, 50(1), 975-990. DOI: https://doi.org/10.1001/archpsyc.1993.01820240059008

Constantino, J., Cloninger, C., Clarke, A., Hashemi, B. & Przybeck. (2002). Application of the seven-factor model of personality to early childhood. Psychia-try Research, 109(3), 229-243. DOI: https://doi.org/10.1016/S0165-1781(02)00008-2

Dawkins, R. (1989). El gen egoísta. Barcelona: Salvat.

Dolcet, J. (2006). Carácter y temperamento: similitudes y diferencias entre los modelos de personalidad de 7 y 5 factores. (Tesis doctoral, Universitat de Lleida).

Fernández, M.A. (2009). Relaciones del temperamento del niño con su ajuste y rendimiento escolar a los 11 años de edad. (Tesis doctoral, Universidad de Murcia). Recuperado de http://www.tdx.cat/handle/10803/31762

Gilligan, C. (1985). La moral y la teoría: Psicología del desarrollo femenino. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Gopnik, A., Slaughter, V. &Meltzoff, A. (1994). Changing your Views: How Understanding Visual Perception Can Lead to a New Theory Of The Mind. En C. Lewis y P. Mitchel (Eds.), Children ́S Early Understanding of Mind: Origins and Development. Hove: Erlbaum.

Hadwin, J., y Perner, J. (1991). Pleased and surprised: Children’s cognitive theory of emotions. British Journal of Develomental Psychology, 9, 215-234. DOI: https://doi.org/10.1111/j.2044-835X.1991.tb00872.x

Harris, P. L. (1989). Children and Emotion. Oxford England: Basil Blackwell, Ltd.

Infante, P. (2002). Estudio de variables psicológicas en pacientes con dolor crónico. (Tesis doctoral, Universitat Autónoma de Barcelona).

John, O.P., Robins, R.W. & Pervin, L.A. (2008). Handbook of Personality. Theory and Research. New York: The Guilford Press.

Kohlberg, L. (1998). De lo que es a lo que debe ser: como cometer la falacia naturalista y vencerla en el estudio del desarrollo moral. Buenos Aires: Almagesto.

Kunihira, Y., Atsushi S, Dairoku, H., Wakabayashi, A. & Hasegawa, T. (2006). Autistic Traits in Non- Autistic Japanese Populations, Relationships with Person-ality Traits and Cognitive Ability. Journal of Autism and Developmental Disorders, 36(4), 553- 556. DOI: https://doi.org/10.1007/s10803-006-0094-1

Lecannelier, F. (2004). Los aportes de la Teoría de la Mente a la psicopatología del desarrollo. Terapia psicológica, 22(1), 61-67

Lecannelier, F. (2006). Apego, temperamento, mentalización y autorregulación: Un estudio longitudinal de los 12 a los 36 meses. Memorias de las XIII Jornadas de investigación y segundo encuentro de investigadores en Psicología del Mercosur. Recu-perado de http://es.scribd.com/doc/52489765/Lecannelier-Apego-y-Mecanismos-Regulacion2-1

Liu, D., Wellman, H.M., Tardif, T., & Sabbagh, M.A. (2008). Theory of Mind Development in Chinese Children: A Metaanalysis of False-Belief Under-standing across Cultures and Languages. Devel-opmental Psychology, 44(1), 523–531. DOI: https://doi.org/10.1037/0012-1649.44.2.523

Meins, E., Fernyhough, C., Wainwright, R., Das Gupta, M., Fradley, E. & Tuckey, M. (2002). Maternal Mind-Mindedness and Attachment Security as Predictors of Theory of Mind Understanding. Child Development, 73(6), 1715-1726. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-8624.00501

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. Ley 1098 “Por la cual se expide el código de la infancia y adolescencia” (2006).

Padilla, M., Rodríguez, O., & Fornaguera, J. (2009). Interacciones entre el entendimiento de la falsa creencia y el desarrollo de la habilidad verbal: Diferencias entre los sexos en edad preescolar. Interdisciplinaria, 26(2), 317-344.

Perner, J. (1991). Understanding the Representational mind. Cambridge, MA: MIT Bradford Books.

Peskin, J. (1992). Ruse and Representations: on Children’s Ability to Conceal Information. Develop-mental Psychology, 28, 84–89. DOI: https://doi.org/10.1037//0012-1649.28.1.84

Piaget, J. (1974). El criterio moral en el niño. Barcelona: Fontanella.

Pickup, G. & Frith, C. (2001). Theory of Mind Impairments in Schizophrenia: Symptomatology, Severity and Specificity. Psychol Med, 31(2), 207-220. DOI: https://doi.org/10.1017/S0033291701003385

Pollice, R., Roncone, R., Falloon, IR.,Mazza, M., de Risio, A., Necozione, S., Morosini & Casacchia (2002). Is Theory of Mind in Schizophrenia More Strongly with Clinical and Social Functioning than with Neurocognitive Deficits? Psychopatology, 35(5), 280-288. DOI: https://doi.org/10.1159/000067062

Premack, D. & Woodruff G. (1978). Does the Chimpanzee Have a Theory Of Mind? Behavior Brain Science, 4(1), 515-526. DOI: https://doi.org/10.1017/S0140525X00076512

Puche, R. (2009). Desarrollo infantil y competencias en la primera infancia. Documento No. 10. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/.../articles-178053_archivo_PDF_libro_desar.

Riviere, A. (2002). Obras escogidas. Metarrepresenta-ción y Semiosis. Madrid: Médica Panamericana.

Rothbart, M.K. (2004). Temperament and the Pursuit of an Integrated Developmental Psychology. Merril-Palmer Quarterly, 4(1), 492-506. DOI: https://doi.org/10.1353/mpq.2004.0035

Rothbart, M.K., Ahadi, S., & Evans, D. (2000). Tempe-rament and Personality, Origins and Outcomes. Journal of Personality and Social Psychology, 1, 122-135. DOI: https://doi.org/10.1037//0022-3514.78.1.122

Rothbart, M.K., Ahadi, S.A., Hersey, K.L., & Fisher, P. (2001). Investigations of Temperament at Three to Seven Years: the Children’s Behavior Questionnaire. Child Development, 72, 1394–1408. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-8624.00355

Ruffman, T., Slade, L., & Crowe, E. (2002).The Relation Between Children’s and Mothers’ Mental State Language and Theory-Of-Mind Understanding. Child Development, 73, 734–751. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-8624.00435

Tenorio, M.C (SD). La familia ante el cambio, (SD).Recuperado de http://cognitiva.univalle.edu.co/archivos/grupo%20cultura/MCT/Ponencias/La%20familia%20ante%20el%20cambio.pdf

Thomas A, Birch H, Chess S, Hertzig M &Korn S. (1963). Behavioural individuality in early childhood.New York NY: New York University Press. DOI: https://doi.org/10.1037/14328-000

Thomas A., & Chess S. (1977). Temperament and devel-opment. New York, NY: Brunner/Mazel.

Thomas A, Chess S, Birch HG. (1970). The Origin of Personality. Scientific American, 223(2), 102-109. DOI: https://doi.org/10.1038/scientificamerican0870-102

Tirapu, J., Pérez, G., Erekatxo, M. & Pelegrín (2007). ¿Qué es la Teoría de la Mente? Revista de neurología, 44(8), 479-489. DOI: https://doi.org/10.33588/rn.4408.2006295

Towse, J. & Cowan, N. (2005). Working Memory and Its Relevance for Cognitive Development. En: Schneider, W., Shumann-Hengsteler, R. &Sodian, B. (Eds.), Young children ́s cognitive development: Interrelationships among executive functioning, working memory, verbal ability, and theory of mind (pp.9-38). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.

Villanueva, L. (1998). El rechazo entre iguales y la comprensión infantil de los estados mentales. (Tesis doctoral, Universidat Jaume I). Recuperado de http://www.tdx.cat/handle/10803/10517

Wellman, H. (1990). The child ́s theory of mind. Cam-bridge, MA: MIT Press. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/1811.001.0001

Wellman, H. M., &Estes, D. (1986). Early Understanding of Mental Entities: A Reexamination of Childhood Realism. Child Development, 57, 910–923. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1986.tb00254.x

Wellman, H., Lane, J., LaBounty, J. & Olson, S. (2011). Observant, Nonaggressive Temperament Predicts Theory-Of-Mind Development. Developmental Science, 14 (2), 319-326. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-7687.2010.00977.x

Wimmer, H., & Perner, J. (1983). Beliefs About Beliefs: Representations and Constraining Function of Wrong Beliefs in Young Children ́s Understanding of Deception. Cognition,13, 103-128. DOI: https://doi.org/10.1016/0010-0277(83)90004-5

Published

2015-07-06

How to Cite

Moreno Montoya, L. ., Botero Suaza, J. C. ., Tamayo Arboleda, A. M., & Chaves Castaño, L. . (2015). Temperamental Dimensions and Theory of Mind in Children: a Correlational Study. Revista De Psicología Universidad De Antioquia, 6(2), 95–110. https://doi.org/10.17533/udea.rp.23384

Issue

Section

Artículos de investigación