The Paradox of Development Concept Evolution
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rp.25271Keywords:
psychology, developmental, child, preschool, child development, ColombiaAbstract
The concept of human development emerged closely linked to biology. In the sixteenth century it was considered the human embryo carrying a miniature man. In the nineteenth century the influence of Darwin, the importance of genetics was an starting point, but development was defined from the interaction with the environment. Subsequently, the strong influence of the notion of temporality linked to the concept of development, allowed the emergence of deterministic visions that showed fixed stages of change. Currently, development concept is linked to emergency, variability an non-lineality.. The article examines how in the XXI century, notions of development coexist, apparently overcome, but which are clearly reflected in the social praxis. The Colombian social scene serve as a benchmark to reflect the different concepts and praxis.
Downloads
References
Álvarez–Correa, M. (1990). Una visión de la historia infantil: El maltrato. Revista de Antropología y Arqueología, 7(1-2), 9 -43.
Ariès, P. (1987) El niño y la vida familiar en el antiguo régimen. (N. G. Guadilla. Trad.). Madrid: Taurus.
Ariès, P. & Duby, G. (2003). La historia de la vida privada. Del imperio romano hasta el año mil. (F.Pérez. Trad.). Madrid: Taurus.
Arruabarrena, I., & De Paúl, J. (1994). Maltrato a los niños en las familias. Madrid: Pirámide.
Benavides, J. (2013). La transmisión intergeneracional del maltrato infantil. De familias y Terapias, 22(34), 155-172.
Burman, E. (2008). Deconstructing development psychology. New York: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203946169
Carreño, P.A. (2010). Descripción del comportamiento de la violencia intrafamiliar en Colombia 2010. Forensis, 100-150.
Cortés, M., Combariza, A., Puche, R. (2009). Entre nubes, relojes y fractales: Un acercamiento a las relaciones del sistemas dinámicos no lineales y el desarrollo cognitivo. En R. Puche (compiladora), ¿Es la mente no lineal? Cali: Universidad DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv14nphrj.6
del Valle.
Comité Interinstitucional Nacional (2008). Estrategia Nacional para erradicar las peores formas de trabajo infantil y proteger al joven trabajador. Bogotá: Ministerio de Educación.
Darwin, C. (1877). A Biographical Sketch of an Infant. Mind, 2(7), 285-294. DOI: https://doi.org/10.1093/mind/os-2.7.285
De la Rosa, A., Rodríguez, L., & Ossa J. (2009). De los sistemas dinámicos no lineales al desarrollo cognitivo.En R. Puche (compiladora), ¿Es la mente no lineal? Cali: Universidad del Valle. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv14nphrj.5
De Mausse, L. (1994). Historia de la infancia. (M. D. López. Trad.). Madrid, España: Alianza Editorial.
Erikson, E. (1968). Identidad, juventud y crisis. Buenos Aires: Paidós.
Fischer, K.W. (1980). A Theory of Cognitive Development: The Control and Construction of Hierarchies of Skills. Psychological Review, 87, 477-531. DOI: https://doi.org/10.1037//0033-295X.87.6.477
Fischer, K., & Bidell, T. (2006). Dinamic Development of Action, Thought and Emotion. En R. Lerner, Handbook of Child Psychology (6a ed., Vol. I, pp. 313-399). N.Y: Willey. DOI: https://doi.org/10.1002/9780470147658.chpsy0107
Fischer, K.W., & Corrigan, R. (1980). A Skill Approach to Language Development. In a.p. Reilly (ed.), The Communication Game (pp. 58-64). New York: Johnson & Johnson.
Flórez, C., & Soto, V.E. (2013). Factores protectores y de riesgo de embarazo adolescente en Colombia. Bogotá: Profamilia.
Fontana, V. (1979). En defensa del niño maltratado. (H. Dies. Trad.). México, D.F, México: De Pax.
Gessell, A. (1956). Youth: The years from ten to sixteen. N.Y: Harper.
Gessell, A., & Bates, L. (1987). El adolescente de 10 a 16 años. Madrid: Paidós.
González, J., Benavides, J., & Riascos, Y. (2009). De Bloomington, USA a Groningen, Holanda: De Thelén a van Geert, dos perspectivas del desarrollo desde los sistemas dinámicos. En R. Puche-Navarro (Ed.), ¿Es la mente no lineal? (pp. 73-109). Cali: Universidad del Valle. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv14nphrj.7
Gutiérrez, A., & Pernil, P. (2004). Historia de la infancia: Itinerarios educativos. Madrid: UNED.
Heywood, C. (2001). A history of childhood. Cambridge: Political Press.
Jaramillo, C. E. (2007a). Los guerreros invisibles: El papel de los niños e los conflictos civiles del siglo XIX en Colombia. En P. Rodríguez y M.E. Maranelli (Coordinadores). Historia de la Infancia en América Latina. Bogotá: Universidad Externado de Colombia.
Jaramillo, L. (2007b). Concepción de infancia. Zona Próxima, 8, 108-123. DOI: https://doi.org/10.14482/zp.08.658.44
Jones, G. (2011). Children and development III: Making space for young people. Progress in Development Studies, 11(2), 145-149. DOI: https://doi.org/10.1177/146499341001100204
Lenzi, A.M., Borzi, S., & Tau, R. (2010). El concepto de desarrollo en psicología: entre la evolución y la emergencia. Fundamentos en Humanidades, XI(II), 137-161.
Levison, D., & Langer, A. (2010). Counting child domestic servant in Latin America. Population and Development Review, 36(1), 125-149. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1728-4457.2010.00321.x
Lewis, M. (2000). The Promise or Dynamic Systems Approach: For an Integrated Account of Human Development. Child Development, 71(1), 36-43. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-8624.00116
Lewis, M. (2004). Reorganization in Coping Behaviour at 1 ½ Years. Dynamic System and Normative Change. Developmental Science 7(1), 56-73. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-7687.2004.00323.x
Lewis, M. (2005). Self-organizing Individual Difference in Brain Development. Developmental Review, 25, 252-277. DOI: https://doi.org/10.1016/j.dr.2005.10.006
Lopez-Calva, L. (2001). Child labor myths. Theories and Facts. Journal of International Affairs, 55, 60-63.
Mehler, J., & Dupoux, E. (1992). Nacer sabiendo. Madrid: Alianza Editorial.
Murrary, R. (1992). Comparing theories of child development. (3ra.ed.). Belmont: Wadsworth Publishing.
Piaget, J. (1985). El nacimiento de la inteligencia en el niño. (P. Bordonaba, Trad.). Barcelona: CriticaGrijalbo.
Pollock, L. (2004). Los niños olvidados: relaciones entre padres e hijos de 1500 a 1900. (A. Bárcena. Trad.). México: Fondo de Cultura Económica.
Puche-Navarro, R. (2009) (compiladora). ¿Es la mente no lineal? Cali: Universidad del Valle. DOI: https://doi.org/10.25100/peu.181
Richard, B. & Lyman, Jr. (1994). Barbarie y religión: La infancia a fines de la época romana y comienzos de la edad media. En De Mausse, L. (1994). Historia de la infancia. (pp. 93– 120). Madrid: Alianza Editorial.
Rousseau, J. (2011). El Emilio o de la educación. (M. Armiño, Trad.).Madrid: Alianza.
Rodríguez, P., & Mannarelli, M.E. (2007). (Cords.). Historia de la infancia en América Latina. Bogotá: Universidad Externado de Colombia.
Saénz, J., Saldarriaga, O., & Ospina, A. (1997). Mirar la infancia: pedagogía, moral y modernidad en Colombia. 1903-1946. Vol I y II. Medellín: Colciencias, Ediciones Foro nacional por Colombia, Ediciones Uniandes. Editorial U. de Antioquia.
Valsiner, J., & Connolly, K.J. (2003). The nature of development: The continuing dialogue of processes and outcomes. En J. Valsiner y K.J. Conolly (Eds.), Handbookof Development Psychology (pp. ix-xviii). Londres: Sage Publication
Van Dijk, M., & Van Geert, P. (2007). Woobbles, Humps and Sudden Jumps: A Case Study of Continuity, Discontinuity and Variability in Early Language Development. Infant and Child Development, 16: 7-33.doi: 10.1002/icd.506. DOI: https://doi.org/10.1002/icd.506
Van Geert, P., & Van Dijk, M. (2002). Focus on variability: New tools to study intra-individual variability in developmental data. Infant Behaviour and Development, 25, 340-374. DOI: https://doi.org/10.1016/S0163-6383(02)00140-6
Van Geert, P., & Steenbeek, H. (2005). Explaining After by before: Basic Aspects of Dynamic Systems Approach to The Study of Development. Developmental Review, 25, 408-442. DOI: https://doi.org/10.1016/j.dr.2005.10.003
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Revista de Psicología Universidad de Antioquia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Texts submitted for evaluation to the Journal of Psychology of the University of Antioquia must have never been published before, nor been accepted for future publication by any other journal.
Upon the Journal’s acceptance for publication of submitted material, the author partially transfers his/her rights on the article, preserving those relative to its non-commercial use and academic circulation as a free-access file.
Except if otherwise decided, this Journal’s content is covered by a Creative Commons licence “Attribution - Non-commercial – share a like” Colombia 4.0. The licence can be checked out here.