Evaluation of neoformations of preschool age in colombian children

Authors

  • Claudia Ximena González-Moreno University of Manizales
  • Yulia Solovieva Autonomous University of Tlaxcala

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rp.v11n2a01

Keywords:

Child development, Personality, Evaluation of education, Preschoolers, Educational psychology.

Abstract

Psychological development of children occurs within the frames of cultural activities. Each form of activity may be expressed as a kind of personal emotional involvement experienced by a child in different periods of childhood. One of essential kinds of such experience is play, engaging collective participants in a social situation: children and adults. The present article shows the results of the application of a protocol for the evaluation of pre-school children’s preparation for school, based on historical-cultural pedagogical psychology. The protocol was applied to 380 preschool-age children from public (193 children) and private (187 children) educational institutions in Bogotá, Colombia. Differences between the two groups were identified. The results show that the majority of children both in private and in public institutions (who are about to begin elementary school) have not yet reached the optimal level of development of basic neoformations of preschool age. It is recommended to implement interventions that favor social role-play with preschool children. 

|Abstract
= 2376 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 826 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudia Ximena González-Moreno, University of Manizales

https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001422228

Yulia Solovieva, Autonomous University of Tlaxcala

Doctor of Psychology, Moscow State University. Doctor Honoris Causa from the National University of Peru, Huánuco. Autonomous University of Tlaxcala, Mexico.

References

Akhutina, T. V. y Zolotariova, E. V. (2001). Acerca de la disgrafía visuo-espacial. En: Y. Solovieva y L. Quintanar-Rojas (ed.), Métodos de intervención neuropsicológica infantil (pp. 39-46). México: Universidad Autónoma de Puebla.

Código de la infancia y la adolescencia. República de Colombia. Ley 1098 de 2006. Colombia. Recuperado de http://www.bienestarfamiliar.gov.co/espanol/codigo_ley_inf/97835CODIGO%20DE%20LA%20INFANCIA%20Ley1098.pdf.

Elkonin, D. B. (1986). Acerca del problema de la periodización de desarrollo psíquico en la edad infantil. En: I. Iliasov y V. Liaudis, Y. (ed.), Antología de la psicología pedagógica de las edades (pp. 34-42). La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Elkonin, D. B. (1980). Psicología del juego. Madrid: Visor.

Esteva, M. (2000). El juego: teoría y práctica. Ponencia presentada en el III Encuentro Internacional de Educación Inicial y Preescolar “Infancia y Desarrollo” organizada por el Centro de Referencia Latinoamericano para la Educación Preescolar (CELEP), La Habana, Cuba.

Galperin, P. Y. (1998). Psicología como ciencia objetiva. Moscú: Academia de las Ciencias Pedagógicas y Sociales de Rusia.

González-Moreno, C. X., Solovieva, Y. y Quintanar-Rojas, L. (2009). La actividad de juego temático de roles en la formación del pensamiento reflexivo en preescolares. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 2(3), 173-190. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=281021558010.

González-Moreno, C. X., Solovieva, Y. y Quintanar-Rojas, L. (2011a). La actividad rectora de juego temático de roles sociales en la formación del pensamiento reflexivo en preescolares. Típica, Boletín Electrónico de Salud Escolar. 7(1), 12-25. Recuperado de http://www.tipica.org/media/system/articulos/vol7N1/V7N102_juegos_roles_socilaes_y_pensamiento_reflexivo

González-Moreno, C. X., Solovieva, Y., y Quintanar-Rojas, L. (2011b). Actividad reflexiva en preescolares. Perspectivas psicológicas y educativas. Universitas Psychologica, 10(2), 423-440. Recuperado de http://revistas.javeriana.edu.co/sitio/psychologica/sccs/articulo.php?id=743&PHPSESSID=e292090f4c6c085d04f2be-193dbda337.

González-Moreno, C. X., Solovieva, Y., y Quintanar-Rojas, L. (2012). Neuropsicología y psicología histórico-cultural: aportes en el ámbito educativo. Rev Fac Med, 60(3), 187-202. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=s-ci_arttext&pid=S0120-00112012000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=es.

González-Moreno, C. X., Solovieva, Y., y Quintanar-Rojas, L. (2014a). El juego temático de roles sociales: aportes al desarrollo en la edad preescolar. Avances en Psicología Latinoamericana, 32(2), 287-308. dx.doi.org/10.12804/apl32.2.2014.08.

González-Moreno, C. X., Solovieva, Y., y Quintanar-Rojas, L. (2014b). Políticas educativas y actividades pedagógicas dirigidas a la edad preescolar: reflexiones actuales desde el enfoque histórico cultural y la teoría de la actividad. Rev Fac Med, 62(4), 647-58. http://dx.doi.org/10.15446/revfacmed.v62n4.43468.

González Moreno, C. X. y Solovieva, Y. (2015). Indicadores de adquisición de la función simbólica en el nivel de acciones materializadas en preescolares. Pensamiento Psicológico, 13 (2), 79-94. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1657-89612015000200006&script=sci_abstract&tlng=es.

González-Moreno, C. X., Solovieva, Y., y Quintanar-Rojas, L. (2016). Evaluación de la adquisición de las acciones perceptivas simbólicas en niños preescolares de Bogotá, Colombia. Summa Psicológica UST, 13(1), 19-31. https://doi.org/10.18774/448x.2016.13.284.

González-Moreno, C. X. (2016a). Reflexión acerca del rol del pedagogo en educación inicial: Una experiencia desde la investigación en el aula. Revista Digital A&H, 3(4), 35-52. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/310477958_Reflexion_acerca_del_rol_del_pedagogo_en_educacion_inicial_una_experiencia_desde_la_investigacion_en_el_aula.

González-Moreno, C. X. (2016b). El juego de roles sociales por etapas para promover la formación de la función simbólica por niveles de desarrollo en niños preescolares. Típica, Boletín Electrónico de Salud Escolar, 12(2), 78-93. Recuperado de https://www.academia.edu/30529436/El_juego_de_roles_sociales_por_etapas_para_promover_la_funci%C3%B3n_simb%C3%B3lica_por_niveles_de_desarrollo_en_ni%C3%B1os_preescolares.

González-Moreno, C. X. (2016c). El juego de roles sociales como medio de formación de la función simbólica en niños preescolares (Tesis de doctorado). Universidad Iberoamericana de Puebla, México.

González-Moreno, C. X. (2018). Actividad comunicativa interactiva entre un adulto y un grupo de niños preescolares en una experiencia de juego grupal. Cuadernos Hispanoamericanos De Psicología, 17(2), 43-60. https://doi.org/10.18270/chps..v17i2.2100.

González-Moreno, C. X. (2019). La situación imaginaria como elemento esencial del juego de roles sociales en la edad preescolar. Revista de Psicología Universidad de Antioquia, 10(2), 75-101. https://doi.org/10.17533/udea.rp.v10n2a04.

Lázaro, E. (2009). Identificación temprana de las dificultades para la actividad escolar. En: L. Quintanar-Rojas, Y. Solovieva, E. Lázaro, R. Bonilla, L. Mejía, J. Eslava, et al. (ed.), Dificultades en el proceso lectoescritor (pp. 23-34). México: Trillas.

Ministerio de Educación Nacional (2013). Web oficial del Ministerio de Educación Nacional. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/w3-article-89266.html.

Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. Buenos Aires: Katz Editores.

Parra, C., Jaimes, G., y Burbano, V. (2019). La coordinación motriz infantil: un abordaje desde los métodos cuantitativos de investigación. Revista Digital: Actividad Física y Deporte, 5(2), 5-16. https://doi.org/10.31910/rdafd.v5.n2.2019.1249.

Política pública nacional de primera infancia Colombia por la primera infancia. Ministerio de la Protección Social, Ministerio de Educación Nacional e Instituto Colombiano de Bienestar Familiar, 03 de diciembre de 2007.

Quintanar-Rojas, L. y Solovieva, Y. (2010). Evaluación del nivel de preparación psicológica del niño para la escuela. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla: Colección Evaluación Neuropsicológica.

Salmina, N. G. y Filimonova, O. G. (2000). Problemas en el aprendizaje de las matemáticas básicas y su corrección. México: Instituto Universitario de Estudios Avanzados.

Salmina N. G. y Filimonova O. G. (2001). Diagnóstico y corrección de la actividad voluntaria en la edad preescolar y escolar. México: Universidad Autónoma de Tlaxcala.

Schmelkes, S. (1995). Hacia una Mejor Calidad de Nuestras Escuelas. N.o Colección INTERAMERIINTERAMER Collection. Recuperado de http://www.ctascon.com/Hacia%20una%20mejor%20calidad%20de%20las%20Escuelas.pdf.

Schmelkes, S. (1997). Educación para la vida: algunas reflexiones en torno al concepto de relevancia de la educación. En Artículos sobre la educación básica, Documento DIE, 50, (pp. 5-13). México: DIE-CINVESTAV-IPN.

Solovieva, Y. (2014). La actividad intelectual en el paradigma histórico-cultural. México: Ediciones CEIDE.

Solovieva, Y., Tejeda, L., Lázaro, E. y Quintanar-Rojas, L. (2015). Propuesta para el uso del juego de roles en la institución preescolar. Educação e Filosofia Uberlândia, 29 (57), 153-174. https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v29n57a2015-p153a174.

Solovieva, Y. y González-Moreno, C. X. (2016). Indicadores de adquisición de la función simbólica en el nivel de acciones verbales en preescolares. Rev. Fac. Med, 64(2), 257-265. https://doi.org/10.15446/revfacmed.v64n2.52995.

Solovieva, Y. y González-Moreno, C. X. (2017). Introducing social roleplay to Colombian children 5-6 years. In T. Bruce, P. Hakkarainen y M. Bredikyte (Eds.), The Routledge International Handbook Early Childhood Play (pp. 108-124). London and New York: Routledge.

Solovieva Y. y Garvis, S. (2018). Vygotsky’s conception of preschool development: play with orientation and narration. En N. Veraksa y S. Sheridan (Eds.), Vygotsky’s Theory in Early Childhood Education and Research (pp. 8-14). London: EECERA. The Routledge, Taylor & Francis.

Solovieva, Y. y Quintanar-Rojas, L. (2012). La actividad de juego en la edad preescolar. México: Trillas.

Solovieva, Y., González-Moreno, C. X., y Quintanar-Rojas, L. (2015). Indicators of reflection during acquisition of symbolic actions in preschool Colombian children. Psychology in Russia: State of the 8(2), 61-72. https://doi.org/10.11621/pir.2015.0206.

Solovieva, Y., González-Moreno, C. X., y Quintanar-Rojas, L. (2016). Developmental analysis of symbolic perceptual actions in preschools. British Journal of Education, Society & Behavioural Science, 15(3), 1-13. https://doi.org/10.9734/BJESBS/2016/24459.

Talizina N. F. (2000). Manual de Psicología Pedagógica. México: Universidad Autónoma de San Luis Potosí.

Talizina, N. (2009). La teoría de la actividad aplicada a la enseñanza. Colección Neuropsicología, Educación y Desarrollo. México: Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.

Vigotsky, L. S. (1995). Obras escogidas. Tomo II. Madrid: Visor.

Vigotsky, L. S. (2001). Obras escogidas. Tomo III. Madrid: Visor.

Winnicott, D. (2003). Realidad y juego. Barcelona: Gedisa.

Published

2019-12-24

How to Cite

González-Moreno, C. X., & Solovieva, Y. (2019). Evaluation of neoformations of preschool age in colombian children. Revista De Psicología Universidad De Antioquia, 11(2), 7–44. https://doi.org/10.17533/udea.rp.v11n2a01

Issue

Section

Artículos de investigación