Strategies for the implementation of politics of social responsibility at the university, in the marc of the programs in the regions

Authors

  • Elvigia Cardona Zuleta Universidad de Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.esde.8633

Keywords:

social responsibility with the university (SRU), programsin the regions, transversal

Abstract

In this article is described some politics and strategies about social responsibility that have begun to run at the University of Antioquia, in the marc of the programs in the regions. One of the aspects of the Social Responsibilities with the University (SRU), is showed when is attained the articulation of the studies planes of the different pre degrees that are offered en the seats of the University of Antioquia, matters with content of transversal type that permit to incorporate the knowledge that offer the different views of the know, with the sensitization of the students about their problematic and the need of look forsolutionsthat contribute to the regional develop, starting for a integral transformation that givesto the society ethics professionals and responsible citizen with the environment.

|Abstract
= 129 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 48 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elvigia Cardona Zuleta, Universidad de Antioquia

Faculty of Law and Political Science

References

GRUPO INTERDISCIPLINARIO DE INVESTIGACIÓN EN RESPONSABILIDAD SOCIAL UNIVERSITARIA. Informe de avance sobre el estado actual de la responsabilidad social en la Universidad de Antioquia. Avance Investigación. Vicerrectoría Administrativa. Universidad de Antioquia, Medellín: Imprenta Universidad de Antioquia, 2009, 47 p.

HERNÁNDEZ SAMPIERI, Roberto; FERNÁNDEZ COLLADO, Carlos y BAPTISTA LUCIO, Pilar. Metodología de la Investigación. 4a. edición. Mexico: MC Graw Hill, 2006. p. 523-558.

INSTITUTO DE ESTUDIOS REGIONALES, DIRECCIÓN DE REGIONALIZACIÓN Plan Estratégico de Regionalización de la Universidad de Antioquia. Medellín: Imprenta UDEA, 2002. 139 p.

KLIKSBERG, Bernardo. Hacia una economía con rostro humano. Fondo de Cultura Económica: Buenos Aires, 2002. 201 p.

RESTREPO CUARTAS, Jaime. Historia de la Nueva Universidad de Antioquia 1971-2004. Medellín: El Propio Bolsillo, 2005. 31 p.

RIOS OSORIO, Leonardo Alberto; VALLEJO GIRALDO, Fabio. Hacia el Fortalecimiento de la Responsabilidad Social Universitaria, Ética y Desarrollo. [On Line] Disponible en: http://hosting.udlap.mx/sitios/unionlat.extension/pdf/2007/experiencias/responsabilidad/hacia_el_fortalecimiento.pdf (último acceso: 28 de abril de 2009).

SCHWARTZMAN, Simón. Las Universidades Latinoamericanas en Contexto. [On Line] 7 de julio de 1996, Disponible en: http://www.schwartzman.org.br/simon/marlo.htm (último acceso: 19 de mayo de 2009).

SEN, Amartya. Reanalizando la relación entre ética y desarrollo. En La agenda ética pendiente de América Latina, de Bernardo KLINSBERG, 35-41. Argentina: Fondo de Cultura Económica, 2005.

STALSETT, Sturla J. Vulnerabilidad, dignidad y justicia: valores éticos fundamentales en un mundo globalizado. En: KLIKSBERG, Bernardo. La agenda ética pendiente de América Latina. Argentina: Fondo de Cultura Económica , 2005. p. 43-56.

TÜNNERMANN BERNHEIM, Carlos. Noventa años de la Reforma Universitaria de Córdoba: 1918-2008. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales – CLACSO: Buenos Aires. 2008. 113 p.

UNESCO. Declaración Mundial Sobre la Educación Superior en el Siglo XXI: Visión y Acción. [On Line] 9 de Octubre de 1998. Disponible en: http://www.unesco.org/ education/educprog/wche/declaration_spa.htm (último acceso: 1 de Abril de 2009).

UNIVERSIDAD CONSTRUYE PAÍS. RSU. Una manera de ser universidad. Teoría y Práctica en la experiencia chilena. [On Line] Santiago de Chile: Gráficas Funny, 2006. 277 p. Disponible en: http://www.construyepais.cl/home.php. (último acceso: 28 septiembre de 2008)

Published

2010-01-28

How to Cite

Cardona Zuleta, E. (2010). Strategies for the implementation of politics of social responsibility at the university, in the marc of the programs in the regions. Estudios De Derecho, 67(149), 165–188. https://doi.org/10.17533/udea.esde.8633