In search of a more inclusive lifestyle for the adult withintellectual handicar
Keywords:
Intellectual handicap, quality of Ufe, transition programs to adulthood, citizens formation, inclusive educationAbstract
The purpose of this añide is to present the relationship existent between the concept of quality of Ufe and of transition to the adult Ufe ofthe intellectually handicapped person. At the same time, some orientation for the design ofprograms that: make easier that transition to adulthood for the handicapped people, as well as, encourage and guarantee their quality oflife, and position them as competent citizens capable of living up to the demands presented by the society in lohich they Uve and are fulfilled, are given.
How to reference this article:
RAMÍREZ SALAZAR, Doris Adriana, "En busca de un estilo de vida más inclusivo para las personas adultas con discapacidad intelectual", Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, Vol. XVII, N.° 41, (enero-abril), 2005, pp. 85-94.
Received: february 2005
Accepted: may 2005
Downloads
References
AROSTEGI. I., 1999, "Evaluación de la calidad de vida en personas adultas con discapacidad intelectual" en: VERDUGO, M. A., y JORDÁN DE U., F, Hacia una nueva concepción de la discapacidad. Actas III jornadas de investigación sobre personas con discapacidad, Salamanca, Amarú, pp. 405-414.
BROOMHEAD, C, 2003, "Transición de la escuela la trabajo de los jóvenes con necesidades educativas especiales" en: TILSTONE, C; FLORIAN, L. y ROSE, R., Promoción y desarrollo de prácticas educativas inclusivas, Madrid, Editorial EOS, pp. 307-324.
CARULLA, L. y RODRÍGUEZ, C, 2001, "Discapacidad intelectual en la edad adulta, en: Mentes en desventaja. La discapacidad intelectual, Barcelona, Editorial Océano, pp. 65-77.
CUMMINS, R. A., 1997, "Assessing quality of life", en: BROWN, R.I., ed., Quality of Ufe for people with disabilities, 2.a ed., Cheltenham, UK, Stanley Thormes, pp. 116-150.
HARDMAN, M. y McDONELL, }., 1987, "Implementing Federal Transítion Initiatives for Youths with Severe Handicaps: The Utah Community-Based Transidos Project" Exceptional- Children, vol. 53, núm. 6, pp. 493-498.
MARTÍNEZ, R., 1993, "Tránsito a la vida adulta de jóvenes con necesidades especiales", // jornadas sobre Síndrome de Down, Bilbao, ASDV.
MARTÍNEZ, R., 1998, "Diseño de una agencia que facilite la transición a la vida adulta de jóvenes —con discapacidad intelectual— en el marco de una red de servicios de futuro para Bizkaia", Bilbao, Universidad de Deusto, Tesis Doctoral.
MARTÍNEZ, N., 1999, "Programas de transición a la vida adulta: planteamientos estructurales, en, VERDUGO, M. A. y JORDÁN DE U., F., Hacia una nueva concepción de la discapacidad. Actas III jornadas de investigación sobre personas con discapacidad, Salamanca, Amarú, pp. 425-434.
McGINTY, J. y FISH, ]., 1992, Learning Support for Young People in Transition, Buckingham, Open University Press.
O' BRIEN, }., 1992, "Members of each other", en: NISBET, J., ed., Natural Supports in School at Work and in the Community for People with Severe Disabilities, Baltimore, Paul Brookes.
OCDE/CERI, 1987, La integración social de los jóvenes minusválidos, Madrid, Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.
SCHALOCK, R. L., 1996, "Reconsidering the conceptualization and measurement of quality of life", en: SCHALOCK, R. L., Quality of Life. Vol. 1. Conceptualization and Measurement, Washington, American Association on Mental Retardation, pp. 123-129.
______ , 2000, "Three decades of quality of Ufe", en: WEHMEYER, M. L. y PATRÓN, J. R., eds., Mental Retardation in the 22 st Century, Austin, TX, Pro-Ed, pp. 335- 358.
STRULLY, J. y STRULLY, C, 1989, "Friendship as an educational goal", en: STAINBQACK, W; STAINBACK, S. y FOREST, M., eds., Educating all Students in the Mainstream of Regular Education, Baltimore, Paul Brookes.
SOTO, C. Ronald, 2003, "La inclusión educativa: una tarea que le compete a toda una sociedad, Revista Electrónica. Actualidades investigativas en educación, vol. 3, núm. 1, pp. 1-16.
TOWELL, D. 1997, Promoting A better life for people with learning disabilities and their families: A practical agenda for the nem govemrment. British journal of Learning Disabilities, Oxford, Blackwell Publishing, pp. 90-94.
TYNE, J., 2003, "Crecimiento y desarrollo en la vida adulta", en: TILSTONE, C; FLORIAN, L. y ROSE, R., Promoción y desarrollo de prácticas educativas inclusivas, Madrid, Editorial EOS, pp. 325-339.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional